המשטרה והעומד בראשה המפכ"ל רנ"צ רוני אלשיך מותחים ביקורת נוקבת על אופן ניהול חקירת פרשת אום אל חיראן על ידי המחלקה לחקירות שוטרים (מח"ש) בפרקליטות. גורמים בכירים המעורים בפרטים, אומרים כי כבר בראשית החקירה, המשטרה ביקשה מהמחלקה לחקירות שוטרים לפנות אל השב"כ על מנת לקבל ממנו מידע אותנטי לגבי האירוע נושא החקירה. 
נציין כי אירוע הדריסה באום אל חיראן הוכרז על ידי המשטרה כפיגוע, ובעצם הוביל לביקורת ציבורית בטענה כי לא היה מדובר בפיגוע דריסה, וכי השוטרים ביצעו ירי בניגוד להוראות החוק ובכך גרמו למותו של תושב המקום יעקוב אבו אל קיעאן, והובילו לכאורה למותו של השוטר רס"ב ארז עמדי לוי. כבר באותו מועד, לפני עשרה חודשים הגיעו חוקרי השב"כ לזירה, ואספו מממצאים שהובילו למסמך שבו פירטו את עמדתם לגבי האירוע האמור. 
גורמים המעורבים בנושא סיפרו ל"מעריב אונליין" כי למיטב הבנתם, בשב"כ סיכמו את החקירה, וקבעו כי מדובר באירוע דריסה מכוון, כך על פי ממצאים שנאספו מהזירה. במשטרה לא ראו את המסמך של השב"כ אולם ידעו על קיומו, ופנו אל מח"ש ויידעו אותם בדבר קיומו של מסמך בעל משמעות מירבית לניהול החקירה על ידם. 

נדגיש כי מהות החקירה במח"ש התבססה על נקודת הזמן שבה ביצעו השוטרים את הירי והשאלה אם באותו זמן נתון הם חשו סכנה ממשית איום על חייהם. לכאורה, לפי ממצאי השב"כ, השוטרים אכן חשו בסכנה ממשית לחייהם, ולכן ביצעו ירי לעברו של הנהג. 

תיעוד אירוע הדריסה. צילום: ללא קרדיט
לאחרונה, בכירי המשטרה הוזמנו יחד עם ראשי מח"ש ללשכת היועמ"ש, כדי לנתח את ממצאי החקירה, ואז עלה לתדהמת בכירי המשטרה כי במחלקה לחקירות שוטרים סיכמו את החקירה מבלי שהתייחסו כלל למסמך שהוכן על ידי השב"כ. 

גורמים שמכירים את הפרטים, ציינו כי "למרות שבראשית החקירה יידעה המשטרה את מח"ש על קיומו של מסמך בשב"כ, וחרף העובדה שהמשטרה העבירה למח"ש תזכורת נוספת על קיומו של המסמך האמור, החקירה במח"ש התנהלה מבלי להתייחס כלל לאותו מסמך מהותי".הם טענו כי "זוהי התרשלות בחקירה של מח"ש, שיש בה כדי להוביל למסקנות ולממצאים הנוגדים את מה שאירע בזירה". לדברי הגורמים, אלמלא אותה ישיבה אצל היועמ"ש, איש לא היה יודע בעצם שמח"ש לא פנו אל השב"כ לקבלת המסמך. 
נדגיש כי למשטרה אין חשד שמאן דהוא העלים את המסמך, אלא וחמור מכך טוענים גורמים במשטרה שחוקרי מח"ש לא פנו כלל לשב"כ, וסיכמו חקירה מבלי להתייחס כלל למסמך החקירה של השב"כ.בעקבות ההתפתחות המהותית הורו היועמ"ש ופרקליט המדינה להחזיר את התיק להשלמת חקירה במח"ש. גורמים במערכת האכיפה טוענים כי במשטרה לא שלמים עם העובדה שהחקירה הזו מתנהלת במח"ש לאור ההתרשלות החמורה לטענת הגורמים, בניהול החקירה.

במשטרה סירבו להגיב ומהשב"כ נמסר: איננו מתייחסים לנושא.

גורמים משפטיים מסרו בתגובה כי "מדובר במסמך פנימי של השב"כ, שלא היה ידוע למח"ש על קיומו עד לאחרונה. מיד כשנודע למח"ש על קיומו, התבקש שב"כ להעבירו לידי מח"ש. המסמך הועבר, נלמד והוחלט שיש צורך לבצע השלמות חקירה נקודתיות. מיד לאחר שתושלם החקירה תגובש חוות דעת עדכנית, ותועבר לפרקליט המדינה".



אמש פורסם תיעוד מהאירוע, שבו נראים שוטרים כשהם מרססים את חבר הכנסת איימן עודה, שנכח במקום, בגז מדמיע. 




כזכור, אתמול דווח כי פרקליט המדינה שי ניצן, שקיבל לפני מספר שבועות לטיפולו את תיק אום-אל חיראן, השיב אותו לאחרונה אל מח"ש בבקשה לבצע השלמת חקירה, וזאת בטרם יקבל החלטה בנושא. בזמן הקרוב, מתכוונים במח"ש לסיים את ההשלמה לפי בקשתו ולהשיב אל פרקליט המדינה את התיק. 
 
עיקר השלמת החקירה היא בנוגע לאירוע ירי כדור הספוג, לכאורה, לעבר חה"כ איימן עודה (הרשימה המשותפת). כזכור, סיכם ראש מח"ש אורי כרמל את תיק החקירה, כאשר על פי מח"ש היא העלתה שהשוטרים בזמן הנתון חשו סכנה ממשית לחייהם, וביצעו ירי אל הנהג שדהר לעברם, זאת על מנת לגרום לו לעצור. כתוצאה מהירי נהרג תושב המקום, ורכבו דרס למוות שוטר ופצע נוספים במקום.

ח"כ עודה לאחר פגיעתו באירועים. צילום: טוויטר


בתחקיר עלה כי אבו אלקיען נורה בברכו ומת, ככל הנראה, כתוצאה מאובדן דם לאחר שנותר בזירה ללא טיפול כ- 15 דקות. במשטרה הסבירו את הדברים בכך שבאותו זמן נתון היו בזירה שוטרים פצועים מדריסה ואחד מהם קיפח את חייו, כאמור. 

נתון נוסף שנבחן קשור לירי של מספר שוטרים משני כיוונים תוך סיכון השוטרים כביכול וזאת ככל הנראה כתוצאה מהיסטריה בזירה והחשש שמדובר בפיגוע לכאורה, חשש שככל הנראה התבדה.

תגובת המחלקה לחקירות שוטרים להשבת התיק: "לאחר שהתיק הגיע לפרקליט המדינה ונבחן , התקבל מידע חדש שחייב  לבצע מספר פעולות נוספות על ידי מח"ש לצורך בדיקתו. הפעולות מבוצעות בימים אלה ולאחר שיסתיימו יושב התיק לפרקליט המדינה עם חוות דעת עדכנית לצורך קבלת החלטה".