מאות אלפי בני אדם השתתפו היום (שלישי) בהלווייתו של  הרב אהרן יהודה לייב שטיינמן, מנהיג הציבור החרדי ליטאי שנפטר הבוקר (שלישי) בבית החולים 'מעייני הישועה'. הרב שטיינמן, שנפטר בגיל 104, לאחר שאושפז בחודשים האחרונים מספר פעמים בבית החולים, עקב בעיות רפואיות ואחרי שהבוקר כשלו ניסיונות החייאה בעקבות דום לב שעבר, השאיר אחריו צוואה שהוקראה במהלך טקס ההלווייה.



בין היתר, הרב שטיינמן ביקש לא לכתוב עליו שום מאמר בעיתונים, לקבור אותו במהירות - "מספיק שיהיו 10 אנשים", לא לקנות מקום קבר - "מקומי בין אנשים פשוטים". עוד ביקש, לא לכתוב תארים על מצבתו.



הרב גרשון אדלשטיין, מי שעל פי ההערכה יתפוס את מקומו של הרב שטיינמן, היה היחידי שספד במהלך הטקס. "חייבים לדבר על הצער שאנו חשים עכשיו בלכתו, כמו שמש, אפשר לחיות בלי שמש? חסר לנו מישהו שידריך אותנו עכשיו", אמר. 



הרב שטיינמן ז"ל מדליק נרות חנוכה. צילום: בעריש פילמר
הרב שטיינמן ז"ל מדליק נרות חנוכה. צילום: בעריש פילמר



גם בלכתו, התעקש על צניעות





בעיקרי הדברים ביקש הרב שטיינמן בצוואתו לא להספידו, "לא בפני ולא שלא בפני, לא לעשות כנס התעוררות", רשם והוסיף וביקש שלא לכתוב שום מאמר או הספד בעיתונים ובשבועונים. בנוסף לכך ביקש הרב שלא להדפיס הודעות אבל או לפרסם בתקשורת, לא להלין את גופתו, ולסיים את טקסי הלוויה תוך שש שעות.

 
הרב שטיינמן עוד ביקש להיקבר אנשים פשוטי עם ולא בין גדולים, ועל מצבתו לא לכתוב תארים אלא רק "פה נטמן". הרב אף ביקש שלא לשלם הרבה כסף כדי לקנות לו מקום קבורה, ולעלות אלין רק בימים שמותר לעלות לקבר כדי שלא לבזבז זמן מיותר. בנוסף  לכך ביקש הרב שלא "לחפש להיות חזן אם העמוד תפוס", במקום זאת ביקש הרב ללמוד תורה, לקרוא משניות לע״נ. והבנות 10 פרקי תהילים. לבסוף ביקש הרב שלא לכנותו בשם צדיק, ולא לקרוא ילדים על שמו.