אבי, בן 33 ממרכז הארץ, רצה לרכוש כלב גזעי מזן יפני שנדיר בישראל, המכונה שיבה־אינו, ממשפחת כלבי השפיץ. "אחרי חיפוש באינטרנט התקשרתי לאדם שמרכז את גידולם של כלבי שפיץ בארץ. ישנם מועדונים ידועים לכלבים מכל זן בארץ, ולכל מועדון יש רכז שיכול להפנות אותך למי שברשותו גורים למכירה מאותו גזע", מספר אבי כיצד מצא את כלבו האהוב מקס. "הרכז הפנה אותי לאישה שיש לה כלב בוגר מאותו סוג וגם בית גידול מוכר בקרב חובבי כלבי השפיץ, שאליה באים בעלי כלבים מהזן הזה כדי לזווגם כאשר היא מוכרת את הגורים".



אבי שילם עבור מקס סכום מופקע של אלפי שקלים. "אימוץ כלבים מכלביות הוא לא פתרון למי שרוצה כלב מזן מסוים", מגן אבי על החלטתו, אבל הוא ורבים מרוכשי הכלבים אינם מודעים לגודל הצרה שהשוק הפיראטי מייצר. מזה עשרות שנים הפקירו הרשויות את הפיקוח על הרבעות פיראטיות של כלבים וחתולים לשם מכירת הגורים. מצב זה הביא, במיוחד בשנים האחרונות, להתפתחות שוק שרובו פיראטי ואינו בפיקוח הווטרינרים המקומיים, של מכירת גורים "מוזמנים מראש" מגזעים מסוימים על פי בקשת המזמין. חלקו של השוק הפרוץ הזה מתרחש בבתים פרטיים של אנשים מן היישוב שהפכו את כלביהם הנדירים למכונת עשיית כסף, כשרק מיעוטם עושים זאת כעסק רשמי לכל דבר.



62 אלף כלבים מומתים מדי שנה



יעל ארקין, מנכ"לית עמותת תנו לחיות לחיות, מספרת: "מדי שנה מומתים בישראל 62 אלף כלבים. רק לעמותה שלנו יש כ־300 כלבים לאימוץ במאגר כעת. כולם בריאים, מחוסנים, מעוקרים או מסורסים. אם יבוא אדם שרוצה 'כלב יפה' הוא ימצא שרוב הכלבים שלנו הם צעירים ומקסימים. הם רק לא 'דמוי־גזעיים'".


בשבועות הקרובים צפויה הממשלה לתמוך בהצעת חוק חדשה של יו"ר השדולה לזכויות בעלי החיים בכנסת, ח"כ איציק שמולי (המחנה הציוני), שאמורה לשים סוף לתופעה ולהפוך לראשונה לעבריין כל אדם שימכור גורי כלבים וחתולים על פי הזמנה וללא פיקוח ורישיון מוסדרים - זאת לאחר שגם משרד החקלאות הביע תמיכה עקרונית בחוק.



על אדם שיבקש לזווג או למכור כלבים וחתולים יהיה לקבל רישיון מפורש לכך מהווטרינר העירוני, שיותנה במספר תנאים: בעל החיים רשום כטהור גזע, אינו לוקה בעיוות גנטי אשר עשוי להיות מועבר לצאצאיו, והמבקש לא הפר את הוראות חוק צער בעלי חיים והוכח כי תנאי החזקת בעל החיים וצאצאיו הולמים. מי שיעבור על החוק ייאלץ לעקר את בעל החיים שזווג ללא רישיון, ויהיה חשוף לשנת מאסר או לקנס שיגיע עד לעשרות אלפי שקלים.



ח"כ שמולי מסביר בשיחה עם "מעריב־השבוע": "בחסות שתיקתה של המדינה הגיע השוק הזה של מכירת בעלי חיים לממדים מפלצתיים, והפגיעה בבעלי החיים היא בהתאם. המוכרים הפיראטים הופכים נקבות של כלבים וחתולים למכונות המלטה עבור בצע כסף, תוך סיכון להן ולגורים. העוול הגדול הוא שעל כל בעל חיים שיקנו מהם, יומתו כמה אחרים בכלביות מאחר שאין להם שום דורש".