פחות משבועיים חלפו מאז הפרסום הראשון ב"מעריב", שבו הודה לראשונה משרד החקלאות כי אין לו כוונה לבטל לחלוטין את המשלוחים של עגלים חיים באוניות לשחיטה בישראל, למרות הרפורמה שהוא מקדם ביבוא בשר מצונן למאכל, "בשל צריכת הבשר הגבוהה בישראל". נכון להיום, לקראת ההצבעה שתתקיים היום (ראשון) בוועדת השרים לחקיקה בנושא, המשרד עדיין לא שינה את עמדתו. נשאלת השאלה את מי בדיוק משרתת העמדה הזו, כשמשרדים אחרים, כמו האוצר והכלכלה, פורשים תמונה אחרת לחלוטין שלפיה יתאפשר גם יתאפשר ביטול המשלוחים. 
למשלוחים החיים, שעלו בחצי השנה האחרונה ב־45% לעומת התקופה המקבילה אשתקד, יצא כבר מוניטין מפוקפק מאוד גם בקרב אוכלי הבשר בשל תחקירים מצולמים רבים לאורך השנים האחרונות, שהוכיחו פעם אחר פעם מחדש כי למרות היומרה של משרד החקלאות לפקח על צער בעלי החיים באוניות מאירופה ומאוסטרליה, בעלי החיים המובלים בהן סובלים מתנאים מחפירים לאורך שבועות ארוכים. 
היום תעלה להצבעת ועדת השרים לחקיקה הצעת חוק לביטול הדרגתי מוחלט של המשלוחים לטובת יבוא בשר מצונן. יוזם החוק הוא ח"כ מיקי זוהר (הליכוד), והוא מציע לקבוע מכסות מוגבלות ליבוא עגלים וכבשים במשלוחים החיים מאוסטרליה ומאירופה עד להפסקתם בתוך שלוש שנים. הצעות חוק דומות הוגשו בעבר בין היתר על ידי יו"ר מרצ, ח"כ תמר זנדברג, שהסכימה בזמנו לבקשתו של שר החקלאות, אורי אריאל (יו"ר תקומה בסיעת הבית היהודי), למשוך את הצעת החוק כדי לאפשר למשרדו להביא לצמצום המגמה, פעולה שעד כה לא נעשה כל ניסיון אמיתי ליישמה למרות תחילת היבוא של בשר מצונן לישראל והארכת חיי המדף שלו בשיתוף משרד הבריאות. 

צעדה למען בעלי חיים, ארכיון. צילום: יואב בן דוב
צעדה למען בעלי חיים, ארכיון. צילום: יואב בן דוב
  
עמותת אנונימוס לזכויות בעלי חיים כבר החתימה עשרות רבנים על עצומה המתנגדת הלכתית למשלוחים החיים של בשר לשחיטה בישראל, והבוקר אנחנו מפרסמים לראשונה כי לשרים, בהם שרת המשפטים ויו"ר ועדת השרים לחקיקה, איילת שקד (הבית היהודי), נשלחה עצומה חדשה שעליה חתומים הפעם 228 משפטנים, מהבכירים בישראל בתחומים כמו המשפט המסחרי והבינלאומי. "לא נעמוד מנגד אל מול העמסתם של מאות אלפי עגלים וכבשים על גבי אוניות כאילו היו חומר גלם בלבד, בעבור אינטרסים כלכליים", נכתב בעצומה.
"צילומים שפורסמו מהמשלוחים החיים מתעדים בעלי חיים שנאלצים לטפס זה על גבי זה כדי לנסות להגיע למים ולמזון, מתבוססים בהפרשותיהם ומיטלטלים מצד לצד עם טלטולי האונייה. הם חשופים לתנאי מזג אוויר קיצוני, סובלים מעקת חום הגורמת לסבל רב, לתחלואה ולתמותה, ומוכים באלימות בעת פריקתם מהאוניות. רבים מבעלי החיים אינם שורדים את ייסורי המסע, ועובדים תועדו משליכים את גופותיהם לים. ניסיונות לפקח על הנעשה במשלוחים החיים נחלו כישלון. חוק צער בעלי חיים והחובה לנקוט אמצעים מידתיים ביחס לתכלית, מחייבים את עצירת המשלוחים החיים". 
על פי נתונים של משרד הכלכלה והתעשייה, יבוא בשר בקירור מבתי מטבחיים בחו"ל גם יכול להוות חלופה שתבטל את המשלוחים החיים וגם נמכר במחיר זול יותר למרות המכס הגבוה. זאת ועוד, באוקטובר 2016 משרד האוצר כבר אישר תוכנית שלפיה תוקצה מכסת יבוא בשר בקירור בפטור ממכס, שתגיע עד 2020, ביחד עם היבוא הפטור ממכס בהסכמים קיימים, מעל לצריכה השנתית של בשר בקר למאכל בישראל, כ־20 אלף טון, כולל בקר המגודל בישראל. 
פנינו למשרדי הממשלה הנוגעים בדבר כדי להבין את עמדתם כלפי הצעת החוק לקראת ההצבעה היום ומהו מקור העמדה הפאסיבית של משרד החקלאות כלפי אפשרות ביטול המשלוחים, שגם נוגסים בשוק גידול הבקר המקומי ומשרתים בעיקר את יבואני המקנה ולא את הצרכן. ממשרד החקלאות לא הצלחנו לחלץ תשובה ברורה האם יתמוך בהצעת החוק, ותגובתם עדיין מתעלמת מנתוני משרד הכלכלה: "אנו רואים חשיבות רבה בשמירה על רווחת בעלי החיים ובמטרה לצמצם את כמות משלוחי הבקר לישראל. המשרד פועל להגדלת היקפי היבוא של בשר מצונן, אך בשל העובדה שהצריכה המקומית גדולה יותר מההיצע לא ניתן לחדול לחלוטין מיבוא בעלי חיים. המשרד פועל להגדלת היקפי היבוא של בשר טרי לאחר שכבר פעלנו להאריך תוקף חיי המדף של בשר טרי מצונן, דבר שצפוי להפחית את היקפי המשלוח של בעלי חיים". 

על לוחות זמנים כבר לא מוכנים להתחייב במשרד החקלאות אבל בשורה כלשהי יש דווקא למשרד האוצר, לפיה הפטור ממכס על המשלוחים החיים יתבטל בתוך שלוש שנים: " משרד האוצר פעל להפחתת המכסים על הבשר המצונן (המיובא בנתחים), שיגדיל את היקף נתחי הבשר המיובאים לפחות פי 7 עד 2020 וכבר מביא לירידות מחירים משמעותיות בשוק. כמו כן, הפטור ממכס על עגלים חיים צפוי להתבטל עד סוף 2021".