מכתב של בן גוריון משנת 1923 עם מסרים היסטוריים מפתיעים,שהתגלה באחרונה, עומד למכירה פומבית ברשת במחיר התחלתי של 3,000 דולר. שוויו האמיתי מוערך ב־10,000 דולר. השאלה היא למה מסמך שמקומו במוזיאון או בידי מכון מחקר אקדמי מגיע לידיים פרטיות.



ההיסטוריון שמעון ברימן, מומחה למזרח אירופה, מסביר כי מסמך זה שופך אור על עבודתו של בן גוריון במוסקבה ב־1923. "ההיכרות עם המשטר הסובייטי השפיעה רבות על ניסיון החיים של ראש ממשלת ישראל לעתיד", אמר ברימן.



המכתב של בן גוריון. צילום: מתוך האתר bidspirit



בין הגילויים החדשים במסמך: בן גוריון מציע לפתוח סניף של בנק הפועלים במוסקבה, כמו גם לפנות לחתן פרס נובל אלברט איינשטיין, שיבקש מהממשלה הסובייטית להעביר אוסף ייחודי של ספרים וכתבי יד עתיקים למדעי היהדות (ספריית ברון גינצבורג), לאוניברסיטת העברית בירושלים, לפי רצונו של הברון. "95 שנים חלפו, אבל אוסף זה עדיין נשאר במוסקבה", סיפר ברימן.



בן גוריון גינה על פי המסמך את היהודים בברית המועצות שנלחמו במשטר הקומוניסטי. הוא כתב: "המאבק הזה מעורר רדיפות של השלטונות נגד הציונים".


מ"מ יו"ר ההסתדרות הציונית, יעקב חגואל, אמר בתגובה כי "ההיסטוריה של עם ישראל חקוקה על גבי ספר הספרים הנצחי ומפוזרת בגאווה על רגביה השונים של פיסת האדמה שלנו ארץ ישראל. דפי ההיסטוריה של תקומתנו המחודשת בארץ ישראל, מקומם במוסדות שימור לאומיים, במוזיאונים ובמבנים מכובדים, ועליהם להשתלב שם כהמשכה של שרשרת הדורות של סיפורנו לדורות הבאים. אני מוחה על הפיכתם של מסמכים היסטוריים של ראשית הציונות לסחירים באינטרנט".



עוד אמר ש"היסטוריה עשירה של עם וכתבים של אבות האומה לא קונים במכירות פומביות. אל לנו לאבד את ההיסטוריה שלנו במכירות מעין אלה. מסמכים שכאלה מקומם במוזיאונים ובארכיונים רשמיים ולא בכיסם של עסקני או חובבי היסטוריה למיניהם".