איך מרגיש אדם בעל מוגבלות באתרי היכרויות? מיזם אינטרנט חדש מבקש להציב מראה שתשקף את היכולת המוגבלת של כולנו - להזדהות עם הגברים והנשים הבודדים בעלי המוגבלויות. מסקר שערכו קרן רודרמן וקרן אריסון עולה כי כ־70% מהבוגרים ובני הנוער אינם מעוניינים בבן או בת זוג עם מוגבלות, ללא קשר לאישיותם.



עונת האביב מתקרבת, והחיפוש באתרי ההיכרויות אחר הפרטנר המתאים להתחלה חדשה נמצא בשיאו, אולם עבור בעלי מוגבלות, מדובר במשימה קשה שבעתיים. עלבונות, "הברזות", התחמקויות ואפילו הצעות מגונות הן חלק מקשת תגובות רחבה ולא מרהיבה שאנשים עם מוגבלות זוכים להן באפליקציות ובאתרי ההיכרויות, לאחר שהם מתוודים בפני הצד השני על מוגבלותם.



התסכול מהדחייה מביאה רבים מאוכלוסייה זו להתייאש ולוותר על האפשרות למצוא זוגיות. כעת, בניסיון להעלות את המודעות לתופעה ולצמצמה, מיזם אינטרנטי חדש מציע לגולשים לחוות על בשרם כיצד מרגישים אנשים עם מוגבלות באתרים ובאפליקציות להיכרויות.



המיזם מבוסס על צ'אטבוט המדמה שיחה באתרי היכרויות בין אדם עם מוגבלות, בגילומו של הגולש, לבין אדם ללא מוגבלות, שהוא מעין רובוט שיחה המגיב לגולש המתכתב איתו. בשיחה עוברים הגולשים את כל שלבי השיחה המאפיינים צ'אט של אדם עם מוגבלות באתרי היכרויות - החל מהפנייה הראשונית, דרך השאלות וגישושי הסקרנות של ההתחלה ועד שלב שבו השיחה "זורמת" ונראה שהכימיה בשיאה. אלא שאז, לפתע, מזהה ה"בוט" את המוגבלות של האדם עמו הוא משוחח והשיחה מתהפכת ב־ 180 מעלות.



מיזם הצ'אטבוט, שפותח על־ידי "שטיק מדיה" ו"איזיצ'אט", הוא חלק ממחקר "מדד הנגישות העירוני" – פרויקט משותף לקרן המשפחתית ע"ש תד אריסון ולקרן משפחת רודרמן, הבוחן את מידת השתתפותם והשתלבותם של אנשים עם מוגבלות בישראל בחברה. המחקר, שנערך על־ידי המרכז היישומי לפסיכולוגיה של שינוי חברתי במרכז הבינתחומי בהרצליה, כלל גם סקר נרחב שממצאיו אינם מעודדים: 72% מהבוגרים בארץ ו־68% מבני הנוער מסרבים להיות בקשר רומנטי עם אנשים עם מוגבלות, 16% מהבוגרים ו־־19%מבני הנוער ציינו שאינם מעוניינים לחבק או לנשק אדם עם מוגבלות, ו33% מהנערים ו־16% מהבוגרים אמרו שיסרבו להיות אפילו חברים של אנשים עם מוגבלות.



רפאל אגיאון, בן 25 מקיבוץ עין דור בגליל התחתון, המתמודד עם מגבלה ניוונית, מספר: "כשאני מציע לבחורה לשבת לקפה, בדרך כלל היא לא תסרב, אבל זה לא יתפתח, מאי נעימות או אפילו מרחמנות. הנכות שלי מפריעה לבחורות, גם אם הן לא יגידו את זה".



ואילו גלעד ויסמן, פעיל חברתי בן 38 מפתח תקווה ולקוי שמיעה וראייה, אומר: "הייתי רוצה שיראו אותי כמו שאני, כי המגבלה לא מגדירה אותי". "גם באתרי ההיכרויות, היחס והתחושות כלפי אנשים עם מוגבלות אינם שונים מהמציאות", מסכמת מנכ"לית קרן רודרמן שירה רודרמן. "נתוני המחקר שערכנו מוכיחים כי אף שבשנים האחרונות רשמנו הישגים משמעותיים במאבק לשוויון ולזכויות, נדרשת עבודה רבה כדי להבטיח שהתפיסה החברתית אכן תעבור מהפכה, ואנשים עם מוגבלות ייתפסו כשווים. אנחנו מקווים שההתנסות בצ'אטבוט תסייע בהגברת המודעות לצורך לשפר את היחס לאנשים עם מוגבלות ותקל על השתלבותם בחברה".



להתנסות בצ'אטבוט של מדד הנגישות אפשר לגלוש לכתובת: m.me/negishut2016