אלפי בני אדם לוקחים הערב (שלישי) חלק בטקס יום הזיכרון האלטרנטיבי המשותף למשפחות שכולות ישראליות ופלסטיניות בפארק גני יהושע בתל אביב, כשמולם מפגינים מאות בני אדם אשר נשאו דגלי ישראל ושלטים בהם נכתב בין היתר - "אנחנו זוכרים את הנופלים, אתם מנציחים מחבלים". שני בני אדם נעצרו במקום בגין הפרת הסדר הציבורי וזריקת חפצים לעבר משתתפים נוספים. 
הפגנה נגד טקס הזיכרון האלטרנטיבי. צילום: אבשלום ששוני

המפגינים שרו שירי "עוד כהנא חי" וקיללו את באי האירוע. מאות שוטרים ומאבטחים נמצאים במקום להפריד בין שני הצדדים. מיקה אלמוג, נכדתו של נשיא המדינה לשעבר שמעון פרס ז"ל, מנחה את הטקס האלטרנטיבי.
הפגנת הימין הקיצוני בטקס הזיכרון האלטרנטיבי. צילום: איתן אלחדז/TPS

אחת ממשתתפות הטקס, טלי לשם מבת ים, אמרה: "פעם שלישית שלי בטקס היהודי-פלסטיני. משנה לשנה זה גדל. אני חושבת שבמצב האבסורדי שאנחנו חיים בו, שאנשים משני הצדדים רוצים לחיות בשלום אחד עם השני, זאת הדרך היחידה שלי להתאבל לא רק על מי שנפל אלא על מה שקורה לנו. עצוב לי על מה שקורה בחוץ אבל אני לא חוששת".

מוחמד דרוויש, נער פלסטיני בן 13, סיפר על הבמה כי לפני שלוש שנים חברו נהרג במהלך עימותים עם כוחות צה"ל במחנה פליטים ליד בית לחם. ״לא ידעתי שזאת הפעם האחרונה שאראה אותו״, אמר דרוויש.
 
יו"ר מרצ ח"כ תמר זנדברג, שהגיעה למקום, אמרה למעריב: "הגעתי לכבד את זכר הנופלים, לתמוך במטרות של פיוס ושלום, ולהביע סולידריות נגד ההסתה והאלימות כאן בחוץ. ההסתה הזו נתמכת אפילו על ידי חבר כנסת. יש כאן הורים שכולים. השכול שלהם לא פחות אדום".


חבר עוצמה יהודית, איתמר בן גביר, אמר בסרטון שהעלה לפייסבוק: "הגענו כדי להפגין נגד הטירוף הזה, שזרקו אבנים ובקבוקי תבערה, וברוך השם ירו בהם. האיוולת הזו אין לה גבולות, כאשר המשטרה מרחיקה אותנו ושמה אותנו במקום בו אף אחד לא רואה ולא שומע. זו שערורייה, איפה האגודה לזכויות האזרח? כל אלו שחופש הביטוי בגרונם? לא סתם מי שמנחה את הטקס זו הנכדה של פרס, שהביא את הרוצחים לכאן, למדינת ישראל, והיא סוגרת היום מעגל ומנחה טקס לזכר הרוצחים. בושה וחרפה".
 כזכור, בג"ץ הורה אתמול לראש הממשלה ושר הביטחון בנימין נתניהו לאפשר את הכנסתם לישראל של כמאה פלסטינים לטקס יום הזיכרון האלטרנטיבי. בכך קיבל בית המשפט קיבל את עתירת ארגון "לוחמים לשלום" נגד החלטת ראש הממשלה לאסור על פלסטינים להיכנס לישראל באופן גורף לקראת הטקס.

טקס הזיכרון האלטרנטיבי. צילום: איתן אלחדז/TPS

מנחה את הטקס. מיקה אלמוג. צילום: איתן אלחדז/TPS

מפגינים בטקס הזיכרון האלטרנטיבי. צילום: אבשלום ששוני
מפגינים בטקס הזיכרון האלטרנטיבי. צילום: אבשלום ששוני

 בתגובה הגדיר נתניהו את החלטת בג"ץ "שגויה ומאכזבת", והוסיף: "אין מקום לטקס זיכרון שמשווה בין דם בנינו לדמם של מחבלים. על כן סירבתי לאפשר את כניסתם של משתתפי הטקס ואני סבור שלא היה מקום להתערבותו של בג"ץ בהחלטתי זו".
 בפסיקת בית המשפט נכתב: "החלטנו לעשות את הצו על תנאי למוחלט, ולהורות לשר הביטחון לאפשר מתן היתרי כניסה ייעודיים לישראל לצורך השתתפות בטקס המשותף ל־100 פלסטינים. מובן כי ככל שקיימת מניעה ביטחונית לכניסתו של מי מהפלסטינים ברשימה, הרי שרשאי שר הביטחון לפעול על פי סמכותו ולמנוע את כניסתו".
 

מארגני טקס יום הזיכרון הישראלי־פלסטיני, ביוזמת לוחמים לשלום ופורום המשפחות השכולות, אמרו על החלטת בג"ץ: "פעם נוספת הוכיח בית המשפט העליון כי המחשבה למנוע ממשפחות פלסטיניות, חלקן הגדול שכולות, מלהגיע לקחת חלק בטקס זיכרון שמסריו הם פיוס, שלום ותקווה, היא בחזקת אבסורד". 

"במציאות מתוקנת כלל לא היינו נדרשים לבג״ץ הזה, ובמציאות מתוקנת לא היינו מקיימים טקס כזה בשבוע שבו מעגל השכול בשני הצדדים התרחב. אנו קוראים לציבור לבוא לטקס ולהצטרף לאמירתו המרכזית והחשובה שאנו גאים להוביל כבר 14 שנים ברצף: לא לייאוש, כן לתקווה".
 

עו״ד גבי לסקי, שייצגה את העותרים, הוסיפה: "הצדק נעשה היום, ומחר בערב הוא גם ייראה כשכמאה פלסטינים ייכנסו בשערי פארק הירקון בתל אביב ויקחו חלק באירוע המשמעותי והחשוב הזה, שמתקיים כבר 14 שנים ומוסיף להוות מגדלור של תקווה, כשמסביב יהום הסער".