"כל עוד יש מאות ילדים ברשימת ההמתנה שלנו, שאף אחד בעולם לא רואה אותם, אני לא יכולה להגיד לעצמי שסגרתי מעגל", אומרת הדר קס, מייסדת ומנכ"לית עמותת "חמניות" המעניקה תמיכה חברתית ורגשית ליתומים. בשבוע הבא יתקיים אירוע התרמה לעמותה, וקס מקווה שבזכות הכסף שייאסף, יזכו יתומים נוספים לתמיכה וסיוע. את העמותה היא הקימה מתוך היגון האישי שלה. אביה, איש העסקים אמיר קס ז"ל, שהיה מנהל קרן מרקסטון, נהרג באפריל 2014, בהיותו בן 52, בתאונת דרכים שהתרחשה בעת שרכב על אופניו. 
 
קס, 19, היא בת הזקונים של אמיר ונורית. יש לה שני אחים גדולים: שחר (בן 21), ורותם (בת 27). את היום שבו חרב עליה עולמה היא זוכרת לפרטי פרטים. "אמא שלי באה לאסוף אותנו מבית הספר", היא משחזרת. "אמרה לי ולאחי שקרה משהו רע, שאבא נהרג. אני ממש זוכרת את הרגע שעצרתי אותה ושאלתי מה עושים מעכשיו? איך מתמודדים עם זה? לא עיכלתי בכלל. שאלתי אותה אם אבא נהרג או 'נהרג נהרג', כלומר אם הוא באמת מת באופן סופי. זה היה שוק טוטאלי בשבילי".
 
חוסר שייכות

"גדלתי עם אבא שנתן לי הכל", היא אומרת. "אבא שלי היה ועדיין אחד האנשים שאני הכי אוהבת ומעריכה בעולם. כבר כמעט שש שנים שהוא איננו, אבל אני עדיין מרגישה עטופה באהבה שלו. לא אשכח ששנתיים אחרי שנהרג, סיימתי מבחן בחשבון בכיתה י'. אבא היה מאוד טוב במתמטיקה. ממש באתי להתקשר אליו ולחצתי על המספר. אבא ידע עליי הכל, הרגיש הכל, תמיד היה שם בשבילי".
 
איך התמודדת עם האובדן? 
"הייתי אז בת 14. הדבר הראשון שאני זוכרת מהטראומה הזאת הוא תחושת חוסר השייכות השלי, שאני הולכת לבד בעולם. יום אחרי מותו מצאתי את עצמי בדיכאון. זו תחושת הריקנות, הבדידות. אף אחד לא הבין את האובדן שלי. בהתחלה שידרתי לכולם שהכל כאילו בסדר. היה לי נורא קשה עם התחושה שאולי מרחמים עליי. אבל למעשה הייתי לגמרי בדיכאון. לא יצאתי מהבית חוץ מללכת לבית הספר. לא דיברתי עם אף אחד יותר מדי. ככה זה נמשך כמה חודשים. היה חסר לי מישהו שעבר דבר דומה ויגיד לי איך ממשיכים. הייתה חסרה לי דמות חונכת שתעזור לי. מישהו שיבין אותי, שאוכל לפרוק אצלו את הכאב". 

הדר קס. צילום: ניר קידר

 
קס מספרת שבמהלך התקופה הזאת היא ניסתה לחפש לעצמה איזושהי מסגרת. "הייתי יושבת שעות בגוגל ומחפשת 'עזרה לילדים יתומים'", היא מתארת. "נורא חיפשתי לעצמי מסגרות ולא מצאתי. אחרי חמישה חודשים הלכתי לטיפול פסיכולוגי וזה מאוד עזר לי. אבל גם לאורך הטיפול הרגשתי שאני צריכה אנשים בגילי, בני נוער שמבינים אותי. לא משהו שהוא רק טיפול. רציתי לא להיות עם התחושה הזאת לבד, שרק אני יתומה". 
 
איך האחים שלך התמודדו עם האובדן?
"מאוד השתדלנו להיות שם זה למען זה. גם אמא שלי מאוד ניסתה לעזור, אבל הייתי צריכה משהו אחר". 
 
שנתיים אחרי מותו של אביה, הצטרפה קס לארגון LEAD לפיתוח מנהיגות בישראל. "במסגרת הארגון הייתה הזדמנות להקים פרויקטים חברתיים", היא מספרת. "כל הזמן אמרו לנו לחפש איזושהי פינה חשוכה בחברה הישראלית. אני הבנתי שהפינה החשוכה שלי היא שלא קיבלתי שום עזרה בתור יתומה. ואז עלה בי הרעיון להקים את העמותה".
 
היית אז רק בת 16.
"היה בי המון כוח רצון אבל בעצם לא היה לי הידע איך עושים זאת. בהתחלה חשבתי לעשות זאת בשותפות עם אנשים אחרים, שיעזרו לי לגייס חניכים. מאוד השקעתי בכך, וגם כשכל הזמן אמרו לי 'לא', לא שמעתי את הלא הזה. בפגישה הראשונה שהלכתי אליה אמרו לי שאני חמודה ומקסימה, אבל אף ילד לא יגיע לפעילות. אני זוכרת שאמרתי לעצמי שאני לא שומעת את זה, שזה לא מעניין אותי, ושבטוח יש ילדים שצריכים אותנו. אחרי הרבה פעמים שאמרו לי 'לא', הבנתי שאני צריכה לעשות את זה בעצמי. לעשות זאת לבד". 
 
איך הוצאת את זה לפועל?
"הייתי אז תלמידת תיכון וממש עברתי כיתה כיתה בבית הספר ושאלתי תלמידים אם הם מכירים ילדים יתומים שצריכים עזרה. לקחתי מספרים, התקשרתי לכולם. חלק אמרו לי כן, חלק לא. הייתי אומרת 'היי, זאת הדר. אני עוזרת ליתומים'".
 
מקבלים גם יתומי צה"ל

עמותת "חמניות" הוקמה ב־2016. כיום היא מסייעת לכ־300 יתומים בזכות תורמים פרטיים. לכל ילד יתום יש "אח בוגר", חונך שגם הוא יתום. יחד, עוברים החניכים והחונכים פעילות אינטראקטיבית בקבוצה ומעבדים את האובדן דרך הפעלות, שירים ומשחקים. לעמותה חמישה סניפים הפועלים בשיתוף פעולה עם רשויות מקומיות: תל אביב־יפו, כפר סבא, באר שבע והוד השרון. בנוסף, העמותה פועלת להעלאת המודעות לנושא ולשינוי מדיניות. "אנחנו פועלים כדי לעשות את יום היתמות הישראלי", מספרת קס, "ועובדים עכשיו על פתיחת קו חם בשיתוף פעולה עם עמותת ער"ן; אנו רוצים לייצר גם מענה להורים אלמנים. יש הרבה תוכניות שאנחנו מפתחים". 
 
קס, המשרתת כמש"קית חינוך בנוסף לפועלה בעמותה, מספרת של־30 אלף יתומים בארץ אין טיפול. "'חמניות' היא העמותה היחידה שמטפלת בהם", היא אומרת. "2,000 יתומים נוספים הם יתומי צה"ל שיש גופים שעוזרים להם. אבל אנחנו מקבלים גם יתומי צה"ל, אם הם רוצים להגיע".

יריד האופנה ABOUT US. צילום: ערן לוי

 
קס מציינת כי "הסיכוי של בני נוער וילדים יתומים להידרדר לזנות, לסמים ולאלכוהוליזם הוא כפול משל כל נער אחר. אנחנו מספקים להם את המענה הרגשי והחברתי. כיום אין בכלל מודעות לנושא. לאחר מות הורה, המרקם והמבנה המשפחתי משתנה, זמן האיכות ההורי יורד, תחושת הבדידות עולה, הגעגוע מציף. זו תחושה קשה מנשוא". 
 
לפעילות העמותה לשנה הקרובה דרוש תקציב של שניים וחצי מיליון שקלים, כאשר לדברי קס "אנחנו צריכים עוד סכום נכבד כדי להגיע ליעד הזה ולסייע ליתומים. כרגע אנחנו מסייעים ליתומים מאחד או משני ההורים בגילי 8־18; ליתומים משני ההורים בגילי 18־40; ועכשיו אנחנו עובדים על פיתוח תוכנית ליתומים מאחד ההורים בגילי 18־35. המטרה המרכזית שלנו היא לפתוח כמה שיותר סניפים. כרגע יש לנו 500 יתומים ברשימת המתנה". 
 
כדי להעלות את המודעות לעמותה וגם כדי לסייע לה כספית, יתקיים בשבוע הבא שיתוף פעולה עם יריד הלייף סטייל ABOUT US, שייפתח ב־12 בדצמבר, במתחם האירועים "אביגדור" בתל אביב. ביריד, שמתקיים ביוזמת אשת האופנה והתוכן קרין לאופר־דיין, בעלת המותג וחנות האופנה "קרינה", יושקו מגוון הקולקציות החדשות לחורף 2020 של מעצבים צעירים ומבטיחים לצד מעצבים ותיקים מתחומי עיצוב הבית, אופנה, ילדים, תכשיטים, תיקים ואקססוריז, כשהמשותף לכולם הוא ייצור כחול לבן. היריד ייפתח ביום חמישי הבא בערב בתצוגת אופנה ייחודית 
 
EXPECT THE UNEXPECTED שרווחיה ייתרמו לעמותת "חמניות". בתצוגה ידגמנו בין היתר גילה אלמגור, ח"כ סתיו שפיר, אוריאל יקותיאל ואיתם גם השף שאחראי לתפריט האירוע, ארז קומורובסקי. "הקשר עם קרין נוצר דרך חבר משותף, ואני מקווה שהאירוע יסייע לנו בגיוס תרומות", אומרת קס, שאף היא תעלה על המסלול. 
 
קס מודה שהפעילות שלה בעמותה היא בהחלט סוג של ריפוי: "'חמניות' זה החיים שלי, זה כל היום שלי, זה לדעת שילדים אחרים יקבלו את המענה שלי לא היה. התחלתי בנקודה של דיכאון והיום אני נמצאת במקום מועצם וחזק שבונה לי את היכולות שלי. הפעילות בעמותה מעצימה אותי, מרפאת את הפצע שלי".