בגלל הסיפוח? השר לביטחון הפנים אמיר אוחנה דחה לנובמבר את יישומה של החלטת קודמו בתפקיד לצמצם במחצית את מספר המאבטחים הרשאים לשאת את נשקם הביתה בסיום העבודה. כתוצאה מהחלטה זו 13 אלף מאבטחים שהיו אמורים להפקיד החל מאתמול את כלי נשקם במקום העבודה, ימשיכו לצאת איתם הביתה ולהסתובב חמושים במרחב הציבורי.

השר אוחנה עדכן את בג"ץ במסגרת עתירה שהגישה קואליציית "האקדח על שולחן המטבח" נגד מדיניות הנשק של המשרד לביטחון הפנים. בתשובה לבית המשפט נטען כי השר צריך לשקול מחדש את החלטתו, "על רקע מהלכים מדיניים העומדים על הפרק בימים אלה, וההשלכות הביטחוניות לכך".

ההחלטה על צמצום כלי הנשק במרחב הציבורי התקבלה על ידי השר היוצא גלעד ארדן, לאחר רצח ילנה יצחקבייב ז"ל בינואר השנה על ידי בעלה, שנשא נשק כשעבד כמאבטח בגן ילדים. המטרה הייתה לצמצם את הסכנה המרחפת מעל חייהן של נשים הנמצאות במערכות יחסים אלימות, ומאוימות מעצם הימצאותם של כלי נשק בבתים ובמרחב הציבורי.

קבלת רישיון נשק (צילום: שאטרסטוק)
קבלת רישיון נשק (צילום: שאטרסטוק)

בתגובה לתשובת השר שהוגשה לבג"ץ, ציינו עורכות הדין נטע לוי ואן סוצ'יו בשם קואליציית האקדח על שולחן המטבח, כי "המדינה מעולם לא הצליחה להוכיח שנשיאת נשק על ידי מאבטחים לאחר שעות העבודה יכולה להגן על קורבנות טרור. לעומת זאת, הקשר שבין זמינות כלי ירי לבין סיכויי הפגיעה בחיי אדם הוכח והוא שהוביל למדיניות ארוכת שנים של צמצום תפוצת הנשק ברישיון". בית המשפט דחה את בקשת העותרות לצו ביניים אך הודיע כי יכנס דיון בהקדם.

בתוך כך, בנעמת מדווחים על עלייה דרמטית נוספת בשיעור הפונים לקו החם של התנועה. במהלך חודש יוני נרשמו 226 פניות, רובן המוחלט של נשים, לעומת 45 פניות בתקופה המקבילה אשתקד. מדובר בעלייה של כ־500%. זו עלייה נוספת ומתמשכת בפניות, כאשר בחודש מאי נרשמו 98 פניות (לעומת 45 במאי אשתקד) ובחודש אפריל נרשמו 76 פניות (לעומת 40 פניות באפריל אשתקד).

יו"ר נעמת חגית פאר התייחסה לנתונים ואמרה: "הקורונה הובילה לעלייה דרמטית בגל הטרור נגד נשים וייתכן שאנו עוד לפני השיא. מניסיוננו, אחוז לא גבוה של נפגעות אלימות פונות לקווים, ולכן זה רק קצה הקרחון. מתחילת השנה נרצחו לפחות 11 נשים על רקע מגדרי, וממש כמו הקורונה נגיף האלימות אינו מבחין בין מרכז לפריפריה או בין מעמדות סוציו־אקונומיים. אני קוראת לנשים שחוששות במערכות היחסים שלהן או בסביבתן לפנות אלינו".