בני הנוער מאמינים - "האשכנזים מתנשאים": "הקונגרס הישראלי" מפרסם היום (שלישי), ערב תשעה באב, ממצאים של מחקר דיגיטלי נרחב שערך בקרב מדגם של כ־2,000 צעירים בני 13־20, ובו נבחנו עמדותיהם בנוגע לחברה הישראלית. מהתוצאות עולה כי בדומה למבוגרים במדינה, גם הצעירים חשים בקיטוב ובמחלוקות ההולכות ומחריפות בציבור הישראלי.

הקונגרס הישראלי הוא מיזם חברתי,  שמטרתו "לשנות את השיח הציבורי בישראל ולהפחית את המתחים בחברה הישראלית". הוא מופעל בידי המרכז למשפט יהודי ודמוקרטי באוניברסיטת בר־אילן ונוסד בידי אנשי עסקים ואקדמיה ישראלים לפני כשנתיים. המדד של הקונגרס בחן בין היתר כיצד הנוער הישראלי מגדיר ישראליות. 67% חושבים שישראלי הוא מי שמרגיש ישראלי או מציית לחוקי המדינה, ורק 30% חושבים שישראלי אמיתי הוא קודם כל יהודי.

מחאת תנועת הצופים (צילום: תנועת הצופים)
מחאת תנועת הצופים (צילום: תנועת הצופים)

כ־22% חושבים שאשכנזים הם מתנשאים, משתלטים, מפלים או מקנאים. המדד בחן גם כלפי אילו קבוצות בחברה הישראלית לנוער יש רגשות חיובים או שליליים: 84% מהנוער חש רגשות חיוביים כלפי ימנים, 51% מרגישים רגשות שליליים כלפי מתנחלים, 42% כלפי הומוסקסואלים ו־57% כלפי מהגרים מאפריקה. 84% מבני הנוער ציינו רגשות שליליים כלפי יהודים שאינם משרתים בצבא מסיבות דתיות.

רוב הצעירים - ימנים

בני הנוער נשאלו גם על עמדותיהם האידיאולוגיות והפוליטיות. 95% מסכימים כי יש שסע אידיאולוגי בישראל. 31% מהנוער חושב שהרגשות הקשים של ימנים כלפי שמאלנים ולהפך נובעים מהתנשאות, מהסתה או מאפליה. 44% חושבים שההבדלים נובעים מערכים שונים. רוב הנוער הגדיר עצמו כימני (67%) וחילוני (55%). 23% הגדירו עצמם אשכנזים, לעומת יותר מפי שניים שהזדהו כמזרחים - 49%. ביחס לשסע הלאומי, 33% חושבים שהערבים מנסים להשתלט על המדינה ומסיתים נגד היהודים.

את המחקר הובילו חוקרים מאוניברסיטת בר־אילן - ד"ר יוליה אלעד־שטרנגר וד"ר גלעד וינר, שגם משמש כמנכ"ל הקונגרס הישראלי. ד"ר וינר: "המחקר חושף מציאות קשה בקרב דור העתיד ומלמד שהפערים בין הקבוצות קיימים וכי מרבית בני הנוער נרתעים מהשונה מהם. הממצאים מדגישים את הצורך בהקמת מועצת פיוס לאומי בין הקבוצות השונות לאחר מערכות הבחירות הקשות ובמהלכו של משבר הקורונה".

ד"ר אלעד־שטרנגר מוסיפה: "מה שמטריד במיוחד בנתונים הוא שמרבית בני הנוער בחרו למקם את עצמם באחת הקטגוריות שהוצגו בפניהם (אשכנזי לעומת מזרחי, ימני לעומת שמאלני, דתי לעומת חילוני), למרות האפשרות להשיב שהם 'אינם יודעים' או מצויים בתווך. לראייה הזאת יש השלכות מרחיקות לכת על עוצמת השסעים השונים בישראל".