בימים אלו מוקמת אוגדה 99, האוגדה החדשה בצה"ל - כך הותר היום (שני) לפרסום.

האוגדה החדשה מוגדרת כרב-זירתית, כלומר מיועדת להילחם בזירות הלחימה השונות המאיימות על מדינת ישראל. בניגוד לאוגדות אחרות שכפופות בדרך כלל לפיקודים המרחביים, אוגדה 99 תהיה הראשונה שמוכפפת לזרוע היבשה בשגרה כחלק מבניין הכוח שלה.

אוגדה חדשה תוקם בצה"ל. (צילום: דובר צה"ל)

בראייה ארוכת טווח, בצה"ל מעוניינים בעתיד לייצר מודל חדש לפיקוד ובניין הכוח של האוגדות, כך שבאימונים האוגדות הסדירות יוכפפו לזרוע היבשה ואילו במלחמה הן יוכפפו לפיקודים המרחביים בהן הן מיועדות לתמרן.

במצב הנוכחי, מפקדי הפיקודים המרחביים אמונים גם על בניין הכוח והכנה למלחמה, כך למשל פיקוד המרכז, שמשימותיו שונות לחלוטין בפעילות המבצעית, אמון גם על הכשרה ובניין הכוח של אוגדות המיועדות להילחם בזירה הצפונית או הדרומית.

אוגדה 99 אמורה להכניס לתוכה מרכיבים חדשים, בכל הקשור באמצעים ובמבנה הכוח שלה לעומת אוגדות ותיקות אחרות בצבא. יהיה בה כוחות חי"ר בסדיר ובמילואים, מחטיבת כפיר, חטיבת צנחנים במילואים וחטיבת קומנדו במילואים.

כמו כן תכלול האוגדה גם חטיבת טנקי מרכבה סימן שלוש וכן את היחידה הרב ממדית החדשה של צה"ל, המכונה יחידת רפאים, יחידה שמעבר לתפקידים שלה משמשת בפועל גם כמעין שדה ניסויים להטמעת שיטות לחימה מתקדמות ואמצעים חדשים לצבא כולו.

טנק צה''לי (צילום: דובר צה''ל)
טנק צה''לי (צילום: דובר צה''ל)

התפיסה של היחידה הרב ממדית בנויה על שילוב של כוחות יבשה, אוויר, מודיעין ותקשוב, בצורה אורגנית בתוך היחידה עצמה, בהפעלת אמצעים מתקדמים בשדה הקרב ובשפה המשותפת בין הגורמים השונים.

היחידה צפויה להפעיל בשדה הקרב רחפנים רבים, אנשי מודיעין שיפעלו לצד הלוחמים, לוחמי לחימה אלקטרונית עם אמצעים מתקדמים ואלמנטים שונים שישלבו בשדה הקרב גם את מאמצי הסייבר, כאשר ליחידה יוקצו אמצעי אש רבים, מהאוויר ומהקרקע.

ההערכה היא שהיחידה, שכאמור תהיה חלק מהאוגדה החדשה, תגרום לקפיצת מדרגה ביכולות ובשיטות הלחימה גם בקרב החטיבות האחרות, כאשר האוגדה תאופיין כאוגדה קלה באמצעיים ניידים קלים ומהירים. כוחות החי"ר באוגדה מיועדים לבצע את מרבית המשימות שלהם ברגל ולא באמצעות נגמ"שים כבדים, בניגוד למרבית האוגדות הסדירות בצה"ל. יחד עם זאת, מתכננים בצבא לצייד את היחידה באמצעי ניוד מתקדמים שיוכלו לשאת ציודים ומשקלים כבדים במהלך התמרון ואחריו.

האוגדה תכלול גדודי חי''ר ''קלים'' (צילום: דובר צה''ל)
האוגדה תכלול גדודי חי''ר ''קלים'' (צילום: דובר צה''ל)

מפקד האוגדה החדשה הוא תת אלוף אבי רוזנפלד, שהתגייס לחטיבת הנח"ל, אבל כבר כקצין זוטר עבר לשלדג וביצע שם את רוב תפקידי הקצונה, עד לפיקוד על היחידה המובחרת. בנוסף חזר לנח"ל ופיקד על גדוד הסיור של החטיבה, והיה גם מפקד החטיבה הצפונית של אוגדת עזה.

אוגדה 99 קמה למעשה לאחר שהוחלט על פירוק אוגדה ותיקה של פיקוד המרכז כדי להקים אוגדה חדשה שתתאים יותר לאתגרי שדה הקרב המודרני.

הקמת האוגדה היא חלק מהתוכנית הרב שנתית של צה"ל המכונה "תנופה", שלמרות שצה"ל הכריז כי יצאה לדרך, יש לזכור כי היא לא אושרה באופן מסודר על ידי הממשלה והקבינט.

אוגדה 99 תוקם בצה"ל. (צילום: דובר צה"ל)

בצה"ל מכוונים לכך שהאוגדה החדשה תהיה מצוידת היטב באמצעי לחימה מתקדמים, ולכן הפער שבין התוכניות על הנייר לבין הביצוע בפועל יהיה תלוי גם בתקציבים שיאושרו בסופו של דבר לצה"ל.

חטיבת כפיר, שכיום גדודיה מבצעים את מרבית הפעילות המבצעית שלהם ביהודה ושמרון, צפויה לעבור מתיחת פנים של ממש, כאשר היא אמורה לעבור מהפכה בשנתיים הקרובות.

סיירת חרוב תהפוך לגדוד סיור בדומה לגדודי סיור בחטיבות אחרות והיא תצוייד באמל"ח תקיפה המיועד לשיפור היכולת שלה לתמרון. חטיבת כפיר, כמו האוגדה החדשה, תיועד ללחימה בשתי זירות מרכזיות - דרום לבנון ורצועת עזה.