עמותת אנוש ועמותת עלם הובילו היום (שני) לראשונה, אירוע במועצה הבינלאומית לסמים נרקוטיים של האו"ם בווינה, בנושא: "תפקידה של הקהילה בחיבור שבין מצוקות נפשיות והתמכרויות". האירוע התקיים באופן מקוון במסגרת דיוני המועצה הבינלאומית לסמים של האו"ם בווינה, שעסק בחשיבות המענים בקהילה לשילוב שבין התמכרות לבריאות הנפש. 

האירוע אורגן על ידי אנוש – העמותה הישראלית לבריאות הנפש ועלם – העמותה לנוער בסיכון בתמיכת ארגון הבריאות העולמי, המשלחת הישראלית לגופים בינלאומיים ולמוסדות האום בוינה וכן הארגונים האמריקאים Jewish Child and Family Services משיקגו וYouth Advocate Program Inc מוושינגטון. 

במסגרת האירוע, אמרה נאוה ברק, נשיאת עמותת עלם: "ככל שמצבי הסיכון בקרב בני נוער החריפו בעת משבר הקורונה בישראל, כך גם עלה מספר הפניות לעלם. ראינו עלייה של 30% במספר בני נוער בפרויקטים השונים של העמותה ו- 41% יותר מקרים של מצבי מצוקה ברשת. למרות שחווינו שלושה סגרים, הצוותים שלנו סייעו ליותר צעירים וצעירות בלילות ברחוב".

נאוה ברק, נשיאת עמותת עלם (העמותה לנוער בסיכון) (צילום: צילום מסך)
נאוה ברק, נשיאת עמותת עלם (העמותה לנוער בסיכון) (צילום: צילום מסך)


"עובדי ומתנדבי העמותה פגשו בני נוער שהתמודדו עם מצבי דיכאון, חרדה, הפרעות אכילה ופגיעות עצמיות. יותר ויותר צעירים ובני נוער פנו לאלכוהול ולסמים כדי להפיג את השיעמום או להתמודד עם מצוקותיהם. הנוכחות הרציפה של עלם בקהילה לאורך כל תקופת הקורונה איפשרה לנו לסייע לבני נוער, צעירים וצעירות בסיכון", הוסיפה.

שני הארגונים מחזיקים במעמד מייעץ מיוחד לאום המאפשר לארגונים מובילים בחברה האזרחית בישראל לחלוק מניסיונם, לייעץ ולפתח קשרים מקצועיים עם ארגונים העוסקים בנושא בעולם, ולהעלות את המודעות הבינלאומית לנושאים הנוגעים לבריאות הנפש, נוער בסיכון והתמכרויות.  

את דברי הפתיחה של האירוע נשאה סילביה ברלדסקי ברוך, נציגת המשלחת הישראלית לגופי האום בוינה, ד"ר הלה הדס, מנכ"לית אנוש וגב' נאוה ברק, נשיאת עמותת עלם. באירוע הוצגו נתונים גלובליים ומקומיים בתחום בריאות הנפש והמשתתפים דנו בנושא מזוויות שונות ובהם סקירה גלובלית ע"י ארגון הבריאות העולמי, נציגת משרד הבריאות האחראית על תחום התחלואה הכפולה ד"ר פאולה רושקה.

ד"ר הלה הדס, מנכ"לית אנוש: "הידע והניסיון של אנוש בתחום האבחנה הכפולה באו לידי ביטוי הלכה למעשה גם בתקופת הקורונה. התפרצות הקורונה בשנה האחרונה עזרה לנו להבין כיצד עבודה מותאמת אישית שהתרחשה טרם הקורונה העניקה לאנשים בתכניות שלנו כלים משמעותיים לצלוח את התקופה הקשה הזו, תוך הקפדה על שמירת הקשר בין הצוותים למקבלי השירותים."