בניגוד לרוב תושבי באר שבע בה לרוב האזרחים יש מרחב מוגן ואזעקה בעתות חירום, למאות אלפי התושבים במועצה אזורית אל קסום הסמוכה, אין כל אמצעי מיגון או התרעה. ״בעשרת ימי הלחימה בחמאס נפלו לפחות 30 טילים בשטחי הפזורה הבדואית לעתים בסמיכות לבתים וצריפי מגורים. ברוב הפעמים לא נשמעה אזעקה ולא נורו טילי כיפת ברזל ליירוט הטילים הללו. בנס לא היו נפגעים בגוף״ , אומר סלאמה אל אטראש ראש מועצת אל קסום ויו״ר פורום הישובים הבדואים בנגב. 

בתחילת השבוע, האגודה לזכויות האזרח יחד עם מספר ארגונים נוספים פנו לשר הביטחון, בני גנץ, מפקד פיקוד העורף ולמפקד מחוז דרום בפיקוד, אלוף משנה שגיא ברוך בדרישה להציב סוללת כיפת ברזל לצורך הגנה על הכפרים הבדואים הלא מוכרים בנגב ולהצביב מיגוניות או מקלטיים זמניים בכל הישובים הבדואים. בפנייה הדגישה עו"ד עביר דכוור מהאגודה כי "העדר הגנה על תושבי הנגב הבדואים מפני טילים פוגע פגיעה קשה בזכויותיהם הבסיסיות לחיים, לשלמות הגוף ולשוויון".

לדברי סלאמה תושבי הפזורה הבדואית בנגב חיים בתחושה שהם וחייהם מופקרים וכי ברוב הפעמים הם אינם זוכים להגנת כיפת ברזל, זאת מאחר שריכוזי האוכלוסיה בפזורה הבדואית מופיעים במפות של כיפת ברזל כ״שטחים פתוחים״ ולכן כיפת ברזל לא מופעלת כלל. כזכור, במהלך מבצע צוק איתן בשנת 2014, אירעה טרגדיה ביישוב בדואי סמוך לדימונה לאחר שעודה אל וודאג' נהרג מפגיעה ישירה של רקטה בחצר ביתו. יחד איתו נפצעו אשתו, ושני ילדיו, בהם ביתו בת ה-4 חודשים שנפצעה קשה.

נפילת רקטה בפזורה הבדואית (צילום: פרטי)
נפילת רקטה בפזורה הבדואית (צילום: פרטי)

סלאמה מספר כי לא אחת תושבים בפזורה מתעוררים בבהלה מקולות נפץ עזים אחרי שטילים נפלו בסמוך אולם הם לא שמעו אזעקה כלשהי לפני הנפילות. ״אנחנו מדברים על אוכלוסיה בת מאה אלף תושבים שאיש לא דואג להגן עליה. שמישהו יקח אחראיות ויטפל בזה מול משרד הביטחון", הוסיף.