תושב אום אל פחם וחבר הכנסת לשעבר יוסף ג'בארין אמר בתגובה לאירועים באום אל־פחם ביום חמישי כי אלה הם "תוצאה של שנים ארוכות של מדיניות משטרתית, שהפקירה את היישובים הערבים לגורלם והביאה למצב הבלתי נסבל כיום ביישובים אלה". לדבריו, "הפקרה זו היא גם בצל מדיניות היסטורית של הפלייה בהקצאת משאבים לחינוך ולרווחה באום אל־פחם בפרט וביישובים הערבים בכלל, כמו גם העדר תוכניות ראויות לצעירים ולילדים בסיכון".

"אנו בהנהגת הציבור הערבי הזהרנו בעבר מפני הכאוס שנוצר בגלל הנשק שמסתובב ביישובים שלנו באופן חופשי, וכן בגלל העדר חקירה משמעותית במשטרה, שהשאירה את רוב מקרי הרצח ללא פענוח", הוסיף. לדבריו, "לפי נתונים שקיבלתי מהמשטרה, שיעור הגשת כתבי אישום באום אל־פחם בעבירות של שימוש בנשק עמד על 1% בשנים האחרונות. זהו נתון בלתי נתפס. אלו הן סיבות העומק למה שקורה כיום".

"מצדנו, אנו בהנהגת הציבור הערבי עושים ונמשיך לעשות ככל האפשר כדי להרגיע את הרוחות בעיקר בקרב הצעירים וכדי לקדם סובלנות קולקטיבית בין כל המעורבים, וזאת על אף התנאים הקשים שבהם אנו פועלים", סיכם.

נפתלי בנט (צילום: רויטרס)
נפתלי בנט (צילום: רויטרס)

כזכור, רה"מ בנט גיבה את פעילות כוחות הביטחון בשטח, והנחה למקד מאמץ באכיפת החוק על ידי עיבוי משמעותי של הכוחות. עוד הנחה ראש הממשלה לקיים שיח עם מנהיגי החברה הערבית, במטרה להרגיע את הרוחות. עוד מסר בנט כי הוא "מגבה את השוטרים בשטח, שפועלים בתנאים לא קלים על מנת להעניק לכולנו ביטחון".

בהתייעצויות השתתפו השר לביטחון הפנים עמר בר־לב, מפכ"ל המשטרה יעקב שבתאי, ראש המטה לביטחון לאומי (מל"ל) אייל חולתא, המזכיר הצבאי לראש הממשלה אבי גיל וגורמים נוספים. בר־לב שוחח בטלפון עם ראש עיריית אום אל־פחם ד״ר סמיר מחאמיד. "ראש העיר עדכן אותי שוועדת הסולחה המקומית והוא פועלים ביממה האחרונה ללא הרף לבלימת ההתדרדרות", כתב בר־לב.

בנוסף, חברי הכנסת של הרשימה המשותפת ורע"מ כינסו מסיבת עיתונאים בלשכת ראש עיריית אום אל־פחם וקראו למשטרה להגביר את מאמציה במלחמה נגד הפשיעה ובאיסוף הנשק הבלתי חוקי. יו"ר הרשימה המשותפת ח"כ איימן עודה הפנה קריאה לשר בר־לב ולסגנו יואב סיגלוביץ' ואמר: "אנחנו שומעים מכם נימה שונה מקודמיכם בתפקיד, אך אין עדיין תוצאות בשטח. לא ידענו גם בתקופות המנדט הבריטי והאמפריה העות'מאנית מספר נרצחים כזה בחברה הערבית, והאחריות מוטלת עליכם".

ח"כ אחמד טיבי אמר: "אין לקבל מצב שבתים נשרפים בנצרת או באום אל־פחם, שיש 10 הרוגים באום אל־פחם בסכסוך עם רקע ידוע למשטרה ולכולם. זה נורא. אין לקבל זאת. הנשק קיים והרבה, ויש לאסוף אותו".

המשטרה: "לא ננוח עד שנמצא את הדין עם כל פורעי החוק"

מהמשטרה נמסר בתגובה: "משטרת ישראל רואה בחומרה רבה את אירועי האלימות בחברה הערבית והציבה נושא זה בראש סולם העדיפויות. המשטרה מחבקת את משפחות הקורבנות ולא תנוח עד שתמצה את הדין עם כל פורעי החוק. אנו חוקרים את כלל אירועי הרצח ביסודיות ובמקצועיות תוך השקעת מאמצים ומשאבים רבים באמצעות יחידות המיומנות בלחימה בפשיעה חמורה במטרה להגיע לחקר האמת ולגיבוש תשתית ראייתית ראויה לצורך מיצוי הדין עם המעורבים".

"עם זאת נציין כי פענוח מקרי הרצח בחברה אינה פשוטה והשוטרים נתקלים באתגרים רבים בעת החקירה - החל מחוסר שיתוף פעולה מצד האזרחים ועד זירות רצח מטושטשות. השוטרים נמצאים בחזית ונלחמים לילות כימים בפשיעה בחברה הערבית עד כדי סיכון חייהם כפי שאירע ביום שישי האחרון באום אל פאחם עת נדרסו במהלך ביצוע משימה להחזרת הביטחון והשקט לתושבי העיר אום אל פאחם".