בשנים האחרונות חלה עלייה במספר המקרים שבמסגרתם משרד הרווחה מפנה שני אחים או יותר לחיים במשפחת אומנה. במרבית המקרים יעדיפו שירותי הרווחה כי הילדים יחיו במשפחה אחת יחדיו, אולם אפשרות זו לא תמיד עומדת לרשותם, ובלית ברירה האחים נאלצים להיפרד.

במחקר שערכה ב־2020 מכללת תל חי בשיתוף משרד הרווחה נמצא כי במקרים שבהם האחים נקלטים במשפחות שונות, חשוב לטפח ולשמר את הקשר ביניהם. מתוך צורך זה התפתחה "אומנה קהילתית" – פתרון שבו שתי משפחות או יותר המשתייכות לאותה קהילה, כגון קיבוץ, מושב או קהילה עירונית, יכולות לקבל את האחים וכך לסייע בשמירה על הקשר ביניהם.

בארגון שחר, הפועל עבור משרד הרווחה ומאתר משפחות אומנה, מלווים מקרים רבים של אומנה קהילתית. אחת המשפחות המלוות בשחר היא משפחת ר' מגרעין תורני במרכז הארץ, שמגדלת חמישה ילדים.

לפני כשנה הפכו למשפחת אומנה לפעוט, ומשפחה נוספת באותו גרעין החלה באותה תקופה בתהליך הקליטה של אחותו הגדולה. "אנחנו מפגישים ביניהם ושומרים על הקשר, משפחת האומנה של האחות הם חברים טובים שלנו", מספרת האם. "הילדים נפגשים לפחות פעם אחת בשבוע, ומעבר לכך אנחנו יוצאים לטיולים משותפים ולחופשות של שתי המשפחות".

רחלי שלו, עו"סית ומנחת אומנה בארגון שחר, המלווה את שתי המשפחות: "כשמכניסים כמה אחים למשפחת אומנה אחת יותר קשה להורים וגם לילדים להסתגל. כשאחים נמצאים באותו אזור גיאוגרפי או באותה קהילה והמשפחות משתפות פעולה ביניהן, זה נכון יותר להמשך ההתפתחות הנפשית והרגשית, כי לכל ילד יש את המקום שלו והמרחב שלו אבל גם אחד את השני".

בקיבוץ בדרום הארץ הצליחו לקלוט חמישה אחים ממשפחה אחת בכמה משפחות אומנה שמתגוררות גם הן בסמיכות זו לזו. אם משפחת האומנה שבה נקלטו שני האחים הגדולים במשפחה, סיפרה: "כששמעתי שמחפשים משפחות אומנה לשאר ילדי המשפחה, פניתי למשפחות באזור שלנו, כי היה לי חשוב למצוא משפחת אומנה שיהיו קרובות לילדי האומנה שלי. לשמחתי מצאנו עוד שלוש משפחות, והילדים מבלים ביחד, ישנים אחד אצל השני, חוגגים ימי הולדת ביחד ויש ביניהם קשר מקסים". 

הממונה על האומנה במשרד הרווחה רחל איגר לוין אומרת: "רוב פתרונות האומנה הם מקרב בני המשפחות המורחבות של הילדים, וזה כמובן סידור שעדיף גם בעיני המדינה, שתומכת ומלווה אותם".

קרן ויינטראוב, מנהלת מחלקת האבחונים וההשמות בארגון שחר, מוסיפה: "המגמה הזו הולכת וצוברת תאוצה בקרב הקהילה, שרק מתחזקת כאשר כמה משפחות בה עוברות תהליך כל כך משמעותי ביחד".

משפחות מוזמנות לצור קשר באתר: https://shahar.org.il/, בעמוד הפייסבוק של ארגון שחר או בטלפון 050-9960010