ביקורת קשה נגד המשטרה: ביומיים האחרונים גולשים רבים ברשתות החברתיות תקפו בחריפות את המשטרה בעקבות מותה הטרגי של ת', תושבת באר שבע (20). ת' שמה קץ לחייה שלושה שבועות לאחר שבקשתה לעזרה מהשוטרים בתחנה המקומית נענתה בתגובה מחפירה של אחד מהם: "תתאבדי כבר בשקט".

ב־11 בינואר פנתה הצעירה, בעלת עבר פסיכיאטרי, למוקד 100 של המשטרה באזור מגוריה בבאר שבע, וסיפרה למוקדנית: "ראיתי שלושה פסיכיאטרים, ואחד מהם המליץ על אשפוז בכפייה. עכשיו הייתי עם המשטרה, הם הורידו אותי ב'בריאות הנפש' ויש לי מחשבות אובדניות לפגוע בעצמי. הפסיכיאטר שחרר אותי, אף שאמרתי לו שאני רוצה להתאבד". בשלב מסוים המוקדנית, ששיחתה עם הצעירה תועדה ונחשפה בחדשות 12, ניסתה לברר אם נפתחה קריאה במשטרה בעקבות הדברים. 


בנקודה זו שוטר ששהה לצידה נטל ממנה את השפופרת ואמר בבוטות לצעירה: "אלוהים עוד לא לקח אותך? אינשאללה שייקח אותך כבר. את מטומטמת שרוצה להתאבד – תתאבדי כבר בשקט. תתאבדי בלי להגיד לנו כלום". שוטרים שהיו סמוך אליו פרצו בצחוק, ומנגד הצעירה החלה לבכות ושאלה אותו: "למה אתה אומר לי את זה?". השוטר השיב לה: "אנחנו בדרך אלייך, מטומטמת. תישארי שם".


בשיחה שנערכה עם חדשות 12 סיפרה הצעירה כי אין לה אמון במערכת. "בכיתי. עמדו לי דמעות בעיניים", הסבירה. "אני ביקשתי עזרה, והיא (אחת השוטרות שהיו במקום א"ח) צוחקת? מה מצחיק בזה שאני מבקשת עזרה? והוא אומר לי: 'לכי תתאבדי'? הרגשתי לבד. ישבתי עם עצמי ובכיתי". בליל חמישי האחרון, כאמור, שמה ת' קץ לחייה, והובאה למנוחות אמש בבית העלמין החדש בעיר.


בשיחה עם "מעריב" טענו גורמים בכירים במשטרה כי מדובר "באירוע חמור שייבחן עד תום. אין מקום במשטרת ישראל לשוטרים שמתנהגים כפי שאותו שוטר התנהג. אין לנו ספק כי המפכ"ל והקצונה הבכירה תראה לאותו שוטר את הדלת החוצה. גם ההתנהלות של השוטרים האחרים שנכחו באותה שיחה תיבחן".


לטענת גורמים המעורים בפרטים, לא רק המשטרה צריכה לבדוק את עצמה בעקבות התאבדותה של הצעירה. הצעירה הייתה מוכרת היטב בעיריית באר שבע, ולכן יש לבדוק אם לא היה אפשר להעניק לה טיפול מיידי, ואולי אף אשפוז בכפייה כדי להציל את חייה. שאלות דומות צריכות להישאל, כך נטען, גם בנוגע לתפקודו של הפסיכיאטר המחוזי במשרד הבריאות, הסמכות המאשרת אשפוזים בכפייה, ושל קופת החולים שבה היא הייתה מטופלת.

הצעירה מבאר שבע (צילום: רשתות חברתיות)
הצעירה מבאר שבע (צילום: רשתות חברתיות)


מעיריית באר שבע נמסר בתגובה: "הצעירה הייתה מוכרת לאגף הרווחה וטופלה באופן אינטנסיבי על ידי עובדת סוציאלית, כשקיבלה את כל העזרה והסיוע הנדרש משירותי הרווחה".  בעירייה מדגישים כי מצוקתה הנפשית של הצעירה טופלה בשירותי בריאות הנפש בקהילה, שהיו אמורים לתת לה מענה מקצועי, וכי שירותי הרווחה עשו את המקסימום שהם יכולים עבורה במסגרת סמכותם. 

השר לביטחון פנים, עמר בר-לב, התייחס גם הוא למקרה הטרגדי ואמר: "לזכרה של ת' מבאר שבע, אפעל שדברים יעשו אחרת ויראו אחרת. תמו הימים בהם האחריות היא רק על כתפי השוטר שבקצה ("הש"ג״). מפקד שתחת פיקודו שוטר יפנה את גבו לאדם במצוקה, ישא אף הוא באחריות".



גם ברשתות החברתיות, כאמור, נזעקו גולשים רבים בעקבות האירוע הקשה, וביומיים האחרונים נשטפה הרשת במבול של תגובות חריפות נגד המשטרה ונגד יתר הרשויות. 

נתן, אחד הגולשים, כתב: "אי אפשר שלא להתפלץ לעתים כאשר מתרחשות פרשיות מזעזעות כאלה. האם יש תהליך סינון קפדני, כפי שצריך להיות, למועמדים לשירות במשטרה? אין לי ספק שקיים כיום משבר אמון עמוק ביותר בין אזרחי המדינה לבין משטרת ישראל". גולשת אחרת כתבה: "משטרת ישראל - הדם שלה על הידיים שלכם. בשורה עצובה, תחושת מועקה והרבה שאלות מטרידות".


על כך הגיבה משטרת ישראל: "אנו משתתפים בצער המשפחה על אובדנה. בכל הנוגע להתנהלות השוטר במהלך השיחה למוקד, אנו רואים זאת בחומרה רבה. מדובר בהתנהלות שאינה עומדת בקנה אחד עם ערכי המשטרה ועם נורמות ההתנהגות המצופות מכל שוטר. בהתאם, החל כנגד השוטר הליך משמעתי. השוטר הודח מתפקידו בעקבות המקרה, ואף הורחק מעבודה עם קהל. בימים אלו מתנהל הליך בעניינו לבחינת המשך שירותו בארגון".

אם אתם או מישהו בסביבתכם זקוקים לטיפול ותמיכה אל תהססו לפנות לתמיכה. מתנדבי ער"ן באמצעות הקו החם של ער"ן 1201 (ללא עלות מכל טלפון) מעניקים אוזן קשבת, סיוע ותמיכה לכל פנייה. 
סה"ר - סיוע והקשבה ברשת https://sahar.org.il/
קווי חירום לנפגעות תקיפה מינית: נשים 1202 | גברים 1203 
קו חירום ארצי לאלימות במשפחה: 1-800-220-000
הכוונה וסיוע ראשוני משרד הרווחה - מוקד 118