לא בכל יום נתקלים בקבוצת נשים בחיג'אב בבית מדרש לצד ספרי התורה, אבל זהו בדיוק המראה שנגלה למי שהזדמן השבוע לבית המדרש של מדרשת או"ת לינדנבאום, מבית רשת "אור תורה סטון", כאשר קבוצה של כעשרים נשים מוסלמיות הגיעו לביקור במקום.

 מדובר בקבוצה מטעם ארגון Alliance of German Dialogue Institutions (BDDI) , איגוד איסלמי הפועל בגרמניה ליצירת מפגשים בין-דתיים, אשר הגיעו ארצה לביקור מיוחד במטרה להכיר מוסדות דת נשיים וללמוד על  השינויים שמתרחשים בעולם הדתי היהודי-אורתודוקסי בישראל בכל הנוגע למעמד האישה.

הביקור נערך ביוזמת קרן שטוטגארט לשיח בין-דתי בראשות קרל הרמן בליקלה ובשיתוף עם 'מכון בליקלה לשיח בין דתי' מבית רשת 'אור תורה סטון', ובמהלכו פגשו המשתתפות חלק מעמיתות ועמיתי המכון, המכהנים בתפקידים שונים בעולם הדת וההלכה כאנשי חינוך ורבניות ורבנים מובילים.

משלחת הנשים המוסלמיות (צילום: מכון בליקלה)
משלחת הנשים המוסלמיות (צילום: מכון בליקלה)

 הביקור החל ב"כולל דעה" במדרשת או"ת לינדנבאום, שם שוחחו המשתתפות עם מנהלת הכולל, הרבנית דבורה עברון, על השינויים בהשתלבותן של נשים בעולם ההלכה היהודי, לימוד הוראת הלכה על ידי נשים בנושאים אשר היו בעבר נחלתם של גברים בלבד, ופעילותו של הכולל להכשרת מנהיגות נשית הלכתית.

משם המשיכה הקבוצה, כאמור, לבית המדרש של המדרשה, שם הוצגו בפניה ספר תורה וספרי הלכה. בהמשך הסיור במדרשה, פגשו המשתתפות את ראש בית המדרש הרבנית בילי רבנשטיין וקבוצת תלמידות מהמדרשה, ואף קיימו שיח מרגש עם ראש מדרשת או"ת לינדנבאום, הרב אוהד טהרלב, שחלק עימן כיצד המפגש עם המוות כאשר בנו אלחי ז"ל נרצח בפיגוע טרור, מוביל אותו דווקא תמיד לנסות ולהרבות בחיים, ועיצב בקרבו חזון אשר מבקש לא לחשוב ולחיות מחוץ לקופסא, אלא מתוך תפישה שאין קופסא כלל.

הביקור באור תורה סטון (צילום: מכון בליקלה)
הביקור באור תורה סטון (צילום: מכון בליקלה)

 "היה לנו חשוב לחשוף בפני חברות הקבוצה כי לצד ההתקדמות המדהימה שנעשתה בבניית עולם הלכה נשי, פעילותן של נשים אינה מסתיימת רק בין כתלי בית המדרש אלא כבר צמחה אל מעבר לו" מסביר ראש 'מכון בליקלה' הרב ד"ר יעקב נגן, "לכן כחלק מהביקור הפגשנו אותן עם הטוענות הרבניות של ארגון 'יד לאישה' מבית 'אור תורה סטון,' המייצגות עגונות ומסורבות גט בבתי הדין הרבניים ונלחמות לשחרורן באמצעות הכלים ההלכתיים והמשפטיים העומדים לרשותן".

משלחת הנשים המוסלמיות (צילום: מכון בליקלה)
משלחת הנשים המוסלמיות (צילום: מכון בליקלה)

 חלקו השני של הביקור הוקדש להצגת מרקם החיים המשותף לישראלים ופלסטינים בגוש עציון. במסגרת כך, חברות הקבוצה הגיעו למרכז 'שורשים', ושמעו על היוזמה המקומית במסגרתה מתקיימים מפגשים של ישראלים ופלסטינים השומעים זה את סיפורו של זה, במטרה להגיע להבנה שעלינו לפעול ביחד, ולא לחוד, למרות חילוקי הדעות העמוקים.

משם המשיכה הקבוצה ל'מכון בליקלה', שם פגשה את  הרב שראל רוזנבלט, עמית בית המדרש לישראל והאנושות מבית 'אור תורה סטון' ואת ישמעאל, אזרח פלסטיני אשר עובד ברשת  מזה 15 שנים, שחלק עמן את סיפורו האישי ומערכת היחסים החמה שהוא מקיים עם עובדי הרשת, שעמדו לצידו ותמכו בו ובמשפחתו גם בתקופת הקורונה הקשה.

משלחת הנשים המוסלמיות (צילום: מכון בליקלה)
משלחת הנשים המוסלמיות (צילום: מכון בליקלה)

 "הדברים ששמעתי כאן היום והעשייה אליה נחשפתי נגעו בי ונתנו לי השראה שלא חשתי מעולם" ציינה אחת מהמשתתפות. "שמעתי דברים רבים על יהודים בגרמניה, אבל כעת, לאחר שפגשתי ופגשתי כאן לראשונה יהודים וישראלים, אני מבינה כמה הדברים שונים ממה שחשבתי" סיכמה משתתפת נוספת.

 "בסופו של יום, על מנת להפוך את חזון היחסים הבין-דתיים, בישראל בפרט ובעולם בכלל, למציאות חיים, ישנה חשיבות מכריעה ליצירת מפגשים אישיים ובלתי אמצעיים – פנים מול פנים" מדגיש הרב נגן, "רק כך ייווצר חיבור אמיתי ועמוק בין הצדדים".