במהלך חודש דצמבר מציינים בכל רחבי הארץ את המאבק בסמים ובאלכוהול בקרב בני נוער. מתוך כ־14 אלף מכורים לסמים ולאלכוהול אשר טופלו בישראל ב־2019, 35% היו בני 12־18, כאשר ההתמכרויות השכיחות הן לאלכוהול, קנאביס, אופיאטים, סמי פיצוציות וקוקאין. אילי וד"ר רון לב, אשר איבדו את בנם עומר למחלת ההתמכרות לפני כשלוש שנים לאחר שנטל מנת יתר והוא רק בן 25, הקימו לאחר מותו את המיזם "להאיר את עומר", במטרה להעלות מודעות בקרב בני נוער לסכנות בעקבות שימוש באלכוהול ובסמים - מהקלים ועד הכבדים.

"כשאנחנו הבנו את חומרת הבעיה ועד כמה עומר היה משתמש בסמים, הוא כבר היה עמוק בתוך המחלה", מספרת אילי. "הוא נסע לעבוד בחו"ל וחזר, ניסה לעבוד גם בארץ, לעשות פסיכומטרי וללמוד וחווה כישלונות רבים ותסכול, ואנחנו היינו בשוק שזה קרה, כי עומר תמיד היה כל כך חכם ומוצלח. בתיכון הוא התנסה לראשונה באלכוהול וקנאביס, אבל חשבנו שזה 'כמו כולם' ושזה יעבור לו. בסוף, עד שהבנו את חומרת העניין, כבר הלך לנו הילד".

עומר לב ז''ל ומשפחתו (צילום: באדיבות המשפחה)
עומר לב ז''ל ומשפחתו (צילום: באדיבות המשפחה)

כבר בזמן השבעה החליטו אילי ורון לעשות מעשה, ולמצוא דרך לעזור להורים ולמתבגרים בידע על סכנת ההתמכרות ובהכוונה של מתמכרים לעזרה אפשרית. ״אם היינו יודעים עם עומר את מה שאנחנו יודעים היום, אולי הוא היה עדיין בחיים. לכן החלטנו להקים מיזם כדי לספר על הסיפור שלנו, לעורר שיח ציבורי בנושא, ולהעלות את המודעות לסכנת ההתמכרות שאורבת לכולם", מספרים השניים, שערכו בשישי האחרון עם מחלקת הספורט של מועצת גן יבנה את המרוץ "להאיר את עומר", ובשבת המשיכו במשט סאפים וגלשנים לזכרו בחוף הקשתות באשדוד בחסות מועדון waves בניהולו של יוסי ברגר.

עומר אהב מאוד את הים והיה גולש ברמה מקצועית. חלק מתהליך הריפוי וההנצחה של הוריו עבר דרך החיבור של עומר לספורט הימי. מחלת ההתמכרות נהפכה למגיפה עקב ריבוי תרופות מרשם ממכרות, נורמליזציה של הקנאביס וקלות ההשגה של חומרים. עומר מייצג מאות של צעירים נורמטיביים שמתים מדי שנה ומשאירים אחריהם משפחות הרוסות ושבורות לב.

קיום המרוץ לזכר בנם עם מאות בני נוער היא דרך חדשה ויצירתית שיזמו הוריו של עומר להגיע אל הצעירים, להאיר להם נקודות השקפה שישפיעו על גישתם לנושא וימתנו את המשיכה שלהם להשתמש בחומרים מסוכנים כאלה. כל ההכנסות מאירועי סוף השבוע האחרון ייתרמו לטובת פעילות המיזם "להאיר את עומר".