בסוף השבוע האחרון צוין ברחבי העולם יום השואה הבינלאומי, ולקראתו התקיים בשבוע שעבר מפגש מיוחד מאוד. התוכנית ללימודי השואה במכללה האקדמית גליל מערבי יזמה מפגש של אנשי טיפול העובדים עם ילדים פליטי המלחמה באוקראינה, לצד היסטוריונים מרחבי העולם שחוקרים את שיקום הילדים לאחר השואה. 

במסגרת המפגש התקיימו סדנאות בהובלת ראש התוכנית ד"ר בועז כהן, בעצמו חוקר שואה שעוסק רבות בילדות בצל השמדה, ושיקום וזיכרון בעקבות השואה. ד"ר כהן ערך בשנים האחרונות סדרת מחקרים משותפים עם חוקרים גרמנים בנושא ואף הרצה בעבר על שיקום ילדים מאזורי קרבות בפני סגל בית הדין הבינלאומי בהאג. הסדנאות התמקדו בעבודה המעשית של צוותי החינוך והטיפול בשנים הסמוכות לסוף מלחמת העולם השנייה, ולתובנות והלקחים שבאמצעותם אנשי טיפול משקמים את ילדי הפליטים מהמלחמה בין רוסיה לאוקראינה ומלחמות אחרות. 

ד"ר כהן מסביר: "הניסיון שנצבר ונחקר על הטיפול בילדים ששרדו את השואה יכול להועיל בחינוך ובטיפול במצוקות של ילדים שנחשפו למאורעות המלחמה בימינו. אומנם יש שוני ברור בין המאורעות שבהם ילדים יהודים נרדפו למוות, שהו בגטאות, ראו את משפחותיהם וקהילותיהם נרדפות, את הוריהם נרצחים מול עיניהם ואת המוות והמתים באופן יום־יומי, לבין מלחמות בימינו, אך עדיין ישנם אלמנטים דומים בתהליך השיקום שניתן ללמוד מהם כדי לטפל ולשקם את הילדים הפליטים היום". הפרויקט יימשך גם בחו"ל כשד"ר כהן ישתתף בחודש הבא ביום עיון בינלאומי בנושא בהשתתפות חוקרים, מרצים ואנשי טיפול מגרמניה, צרפת, ארה"ב ושוודיה. 

יום העיון ייערך במסגרת פרויקט "ילדי מלחמה, שואה ורצח עם" העוסק באיתור, שחזור וארגון של הידע שנוצר לאחר שיקום ילדים לאחר מלחמת העולם השנייה והשואה, והעמדתו לרשות מטפלים וקובעי מדיניות שעובדים עם ילדים נפגעי מלחמה ורצח עם בימינו. זו השנה השביעית שהתוכנית ללימודי השואה באקדמית גליל מערבי מפגישה בין היסטוריונים ואנשי טיפול מהעולם. הפרויקט נולד לאחר פרוץ מלחמת האזרחים בסוריה, מתוך כוונה להשתמש בידע ההיסטורי כדי להיטיב עם ילדים כיום. 

ד"ר כהן מציין כי אפשר ללמוד רבות מתהליך השיקום לאחר השואה על התמודדות עם תופעות כמו אובדן אמון במבוגרים, רעב, תחושת ביטחון, אובדן המשפחה, שאלות זהות ועצמאות מוקדמת. "המציאות של רצח עם ושל מלחמה אינה זהה, אך עבור הילדים זה גיהינום וצריך ללמוד מן העבר כדי לסייע להם. ילדים הם הפגיעים ביותר בתקופת מלחמה והזוועות שהם פוגשים בגיל צעיר משפיעות על המשך חייהם". הוא מדגיש: "השיקום של ילדים ניצולי השואה, שצמחו להיות הדור שבנה את מדינת ישראל, מראה שיש תקווה בעבודה עם ילדים נפגעי מלחמה ורצח עם וגם יש תובנות וכלים שיכולים לסייע. לשם כך הקמנו את הפרויקט הזה וזו המוטיבציה שלנו להתמיד בו ולפתח אותו".