רגע לפני תחילתו של שבוע התפוצות, שמצוין השבוע ברחבי הארץ, התכנסו בעיר לוזאן שבשוויץ, 70 שליחים, רבנים ומחנכים של מכון 'שטראוס-עמיאל' מבית רשת 'אורה תורה סטון', מקהילות יהודיות ברחבי אירופה, לכנס בן שלושה ימים במטרה לעלות לשיח ודיון את הנושאים והאתגרים המרכזיים אותם הם פוגשים בימים אלה כחלק מפעילותם. בין הנושאים השונים בהם עסקו היו המלחמות באירופה והשפעתן על הקהילות היהודית, העולם היהודי לאחר מגפת הקורונה, קירוב לבבות ודו-שיח עם ציבורים שונים באירופה, עולם הגיור בקהילות היהודית ועוד. 

בכנס שנערך בסימן חגיגות 25 שנה למכון "שטראוס-עמיאל", השתתפו נשיא וראש רשת 'אור תורה סטון' הרב דר' כתריאל ברנדר, ראש המערך לשירותים בתפוצות בהסתדרות הציונית עו"ד רועי אביקסיס, מנכ"ל מזרחי העולמי הרב דורון פרץ, ראש המכון הרב אליהו בירנבוים, המנכ"ל החינוכי של רשת 'אור תורה סטון' יהודה שטאובר, וכן רבנים מעשרות קהילות יהודיות ברחבי אירופה, ביניהן פרנקפורט, אסטוניה, ברצלונה, ונציה ועוד.

"אנו נמצאים בעיצומם של ימים מיוחדים בארץ ישראל ובאירופה" אמר ראש מכון 'שטראוס-עמיאל' הרב אליהו בירנבוים, "ימים של מחלוקות, ימים של אנטישמיות גואה, ימים שבהם ישנה חשיבות יתרה בקיומו של כנס אודות עם ישראל בארץ ובתפוצות. כמה סמלי זה, שאנו מתאספים כאן בשווייץ, שבה התקיים בשנת 1879 הכנס הציוני הראשון".

"דווקא כשעם ישראל מפולג וחווה אתגרים וקשיים, שיתוף הפעולה הזה מביא דברים נפלאים לעולם השליחות, ובונה את העתיד המשותף של עמנו. באשר למדינת ישראל, יכול להיות שכתיבת חוקה היא הפרויקט המשותף שיביא לכך", אמר רועי אבוקסיס, ראש המערך לשירותים רוחניים בתפוצות.

"בימים אלו, בהם אנו רואים תהליכי קריסה בחברת הישראלית בפרט והיהודית בכלל, דומה כי הנתק בין העם בארץ ליהודים התפוצות הולך ומתרחב" אמר נשיא רשת 'אור תורה סטון' הרב דר' כתריאל ברנדר. "כשיש לי סיוטים מהמצב בארץ ובעולם, אני נרגע כשאני חושב על השליחים שלנו בעולם. למרות שאנו עדים לימים בהם חלק מהציבור הדתי לאומי יוצר לעצמו בועה ומסתגר, עלינו לזכור שלא כך היה בעבר, וכי בידינו ובאחריותנו לשנות את המצב".  

"העתיד של עם ישראל מדאיג, אך הוא נמצא בידינו" אמר מנכ"ל מזרחי העולמי הרב דורון פרץ, "עלינו לחזק את הגשר ולמצוא יהודים מחברים. תפקיד המערכת הפוליטית הוא לא לשלוט אלא לאחד, ובוודאי שזהו תפקידינו". 

"סבא וסבתא שלי ניצלו בזכות אנשים לא יהודים בשואה, עכשיו זה התור שלי לעשות להיפך" אמר הרב הראש של פולין, הרב מיכאל שודריך, בהתייחס לפעילות הקהילות היהודיות בצל המלחמה באוקראינה.  הרב שודריך סיפר על אופן הטיפול של הקהילה היהודית בפולין במשבר המלחמה ובפליטים הרבים והצלתם ממוות, לאחר שנסו מאזור הקרבות והגיעו לפולין. "ישנם אתגרים רבים, אך זוהי זכות לתת להם חיים כעת, למצוא עבודה, מגורים ועזרה בבריאות הנפשית" הוא ציין. 

"אם ניקח כתבות עיתונות על יהודים בדנמרק ב-1910 לעומת כתבות עיתונות על המוסלמים בדנמרק ב-2020, נראה השוואה מוחלטת ביחס של המקומיים לגלי ההגירה הללו" ציין הרב יאיר מלכיאור, רבה של קופנהגן, במושב שעסק ביחסים בין-דתיים. "נתונים אלה מביאים אותנו להבנה שהקהילה המוסלמית זקוקה לעזרה של הקהילה היהודית, שכן הם כעת עוברים את אותה החוויה בדיוק".

זהו אחד הכלים החזקים ביותר שיש לנו, כי הם יכולים לבוא וללמוד מאיתנו. אני לא מאמין בשיח בין-דתי אלא בשותפות וקואליציה בין-דתית, שרוצה לעשות ולשנות ולהילחם ביחד בדברים חשובים. פיתוח הקשר בתקופות בהן המצב רגוע, מאפשר את התגובה הנכונה ברגעי משבר", הסביר.