רחלי ברץ־ריקס, ראש המחלקה למאבק באנטישמיות וחוסן קהילתי בהסתדרות הציונית העולמית, גדלה על ברכי סבה עמנואל גוטמן ז"ל, ניצול שואה שעבר בלא פחות משבעה מחנות.

רחלי ברץ-ריקס (צילום: אופיר רכבוך)
רחלי ברץ-ריקס (צילום: אופיר רכבוך)

אחד הסיפורים שנחקקו בזיכרונה הוא על שער הכדורגל שהוא בנה כאשר היה ילד צעיר, על מנת שיוכל לשחק עם אביו. בשנת 1995, בעת מסע משותף, מצאו השניים את אותו השער - מה שהפך לסגירת מעגל מרגשת.

בימים אלו היא רוצה לחשוף את ילדי ישראל ולהנגיש להם מושגים כמו אנטישמיות וגזענות מול שוויון ורב־תרבותיות, באמצעות ספר בשם "הגול של סבא" - המגולל את קורותיו של סבה, את החרם ואת האיסורים שהושתתו עליו בילדותו - רק מפני שהיה יהודי.

בימים אלה הספר יוצא לאור, וכל הרווחים ממכירתו יופנו למלחמה באנטישמיות על מנת לתווך לדור הצעיר את הנושא, ולעמוד על חשיבות ההכלה, הגיוון ומניעת החרם.

רחלי חיפשה תשובות לשאלות כמו כיצד מסבירים לילדי הגן וכיתה א' מדוע עומדים בצפירה, את תופעת האנטישמיות ואת הנטייה ההרסנית בכלל לשנוא רק על בסיס שוני תרבותי, דתי או פיזי.

היא מספרת: "כשפותחים את הספר מגלים שהמילה 'שואה' לא מופיעה בו כלל. אנחנו לא רוצים שאנשים יקשרו באופן אוטומטי את האנטישמיות לשואה, כי האנטישמיות קורית גם היום. אנחנו רוצים שהמסר שיעבור לילדים הוא שמקור האנטישמיות נובע מחוסר הכלה וחוסר ראייה של האחר. הגיל הרך הוא הגיל המתאים להתחיל ולהעביר זאת, בטח בעת שבה אנחנו כל כך מפולגים גם בתוך עצמנו".

"לסבא ולנכד בסיפור שלפנינו אין שם משום שהם למעשה כולנו. הם הנציגים של דור העבר, דור ההווה ודור העתיד", מציינת רחלי. "הסב מספר לנכד, בהישענות על משחק הכדורגל, כי עולמו התערער עם עליית הנאצים לשלטון, ואילו 'הגול' בסיומו של הספר הוא בעל משמעות כפולה: ההכרעה במשחק הכדורגל המשותף של הסב והנכד - ובניית הבית החדש במדינה, אשר לנגד עיניה עומדים ערכי הפלורליזם, הסובלנות והקבלה".

לדבריה, "הכוונה הייתה למתוח קו בין השואה כמופע החמור ביותר של אנטישמיות, לבין מקרים יומיומיים של חרם, גזענות ואלימות - בייחוד בתקופת השבר הנוכחית".

ניתן לרכוש את הספר בכל חנויות הספרים ובאתר ההסתדרות הציונית העולמית, והוא יועלה בקרוב למכירה במהדורה דיגיטלית.