הכתבה נכתבה בשיתוף אוביטר

ישראל נמצאת במלחמה, ורבים מתושביה נפגעו פיזית ונפשית. לנפגעי פעולות איבה ישנן זכויות רבות, חשוב להכיר אותן כדי להבטיח את קבלת הסיוע הנדרש. הכנו מדריך מיוחד שיוכל לסייע לכם בימים אלו של מלחמה וחוסר ודאות.

המדינה מכירה ומסייעת למי שנפגעו בשל פעילות טרור ואיבה, הן בגוף, הן בנפש והן ברכוש. מי שמתמודד ומטפל בנפגעים בגוף ובנפש זהו המוסד לביטוח לאומי. בהתנהלות מול המוסד לביטוח לאומי יש להגיש בקשה להכיר בנו כנפגעי פעולות איבה, ובהמשך, במידה והבקשה תאושר, תקבלו סיוע, כמו גם סיוע כספי. 

המוסד לביטוח לאומי מסייע לא רק למי שנפצעו פיסית, אלא גם לנפגעי חרדה, כלומר מי שנאלצים להתמודד עם השלכה נפשית כתוצאה מאותו אירוע. 

פעמים רבות, לאחר פעולות איבה, יוזם המוסד לביטוח לאומי פניות למי שנפגעו בו, זאת באמצעות פקידי שיקום. לא מיד נמצאים בידיו כלל הנפגעים ועל כן, כדאי גם לפנות באופן עצמאי. 

נפגעי חרדה בעקבות פעולות איבה זכאים לטיפול רפואי מלא, כולל טיפול פסיכולוגי. הטיפול ניתן על ידי פסיכולוגים ועובדים סוציאליים מומחים בתחום טיפול בטראומה. הטיפול ניתן גם באופן מקוון, כדי לאפשר שהייה במרחבים המוגנים.

על מנת להוכיח קשר סיבתי בין הפציעה הפיזית לפעולת האיבה, יש להביא אסמכתא רפואית המראה כי הפציעה נגרמה כתוצאה מהאירוע. פגיעה נפשית בעקבות פעולות איבה קשה יותר לאבחון, ולכן חשוב לפנות לרופא מוסמך, בסמוך ככל שניתן למועד הפגיעה, בכדי שיאבחן את ההפרעה ממנה סובל הנפגע.

המדינה מספקת זכויות והטבות נוספות למי שנפגעו בפעולות איבה. בין היתר, הטבות מיסוי מקרקעין, הטבות ברכישת רכב, הנחות בארנונה ועוד.

זכויות נפגעי רכוש
נפגעי רכוש בעקבות פעולות איבה זכאים לפיצוי מהמדינה. הפיצוי ניתן על ידי מס רכוש, לאחר הערכת נזק על ידי שמאי.על מנת לקבל פיצוי על נזק פיזי או נפשי בעקבות פעולות איבה, יש לפנות למוסד לביטוח לאומי או למס רכוש.

לכן, במידה ובמהלך המלחמה הרכוש שלכם נפגע, הבית, המכונית וכדומה, ביטוח המשכנתא לא יכסה את הנזק כתוצאה מהמלחמה או מפעולות האיבה. על כן, על מנת לתבוע ולקבל פיצוי על נזק שנגרם לבית או לרכב, יש לפנות למס רכוש, שתפקידו לפצות מכוח חוק תגמולים לנפגעי פעולות איבה. חוק זה קובע כי נזקים שנגרמו כתוצאה מפעולת איבה של ארגון עוין לישראל או מפעולות שבוצעו תוך סיוע לארגון עוין, בשליחותו, מטעמו או על מנת לקדם את מטרותיו - יכוסו על ידי מס רכוש. הפיצוי ייקבע ויינתן לאחר ששמאי יעריך את גובה הנזק שנגרם.

לסיכום, לנפגעי של פעולות איבה ישנן זכויות רבות שחשוב להכיר. חשוב לפנות לגורמים הרלוונטיים בהקדם האפשרי כדי להבטיח את קבלת הסיוע הנדרש.

עורכת דין אימבר גולן פרטוש עבדה בעברה במחלקה המשפטית של המוסד לביטוח לאומי ובמקביל כיהנה שנים רבות בוועדה לביטוח לאומי של מחוז תל אביב והמרכז של לשכת עורכי הדין בישראל.

ליצירת קשר בוואטסאפ עם עו"ד אימבר גולן פרטוש 

הכתבה באדיבות פורטל המשפט obiter.co.il

הכתבה הינה במסגרת שיתוף פעולה עם חברת אוביטר, במידה ומצאתם טעות בכתבה מוזמנים לשלוח את התיקון למייל: [email protected]  
(לצורך איתור מהיר של הכתבה, חשוב להקפיד לכלול במייל את הלינק של הכתבה).

הכתבה נכתבה בשיתוף אוביטר