הכתבה נכתבה בשיתוף אוביטר

לצערנו הרב, השנים האחרונות הכינו אותנו היטב לתרחישים של ירי טילים לעבר ישראל והיערכות שלנו כמעסיקים, כעובדים, כהורים לילדים וכלוחמים בצבא. אף שבסבב הנוכחי, טרם הותקנו תקנות מס רכוש וטרם נחתם הסכם קיבוצי לגבי המלחמה, ניסיון העבר, כמו גם החוק בישראל, מאפשרים לנו לעשות קצת סדר בזכויות שלנו, גם בתקופה קשה ומאתגרת זו. 

עורך הדין אריק שלו (צילום: סטודיו תומאס)
עורך הדין אריק שלו (צילום: סטודיו תומאס)

חוק הגנה על עובדים בשעת חירום הוא חוק ישראלי שנחקק בשנת 2006. החוק נועד להגן על עובדים בשעת חירום, כגון מלחמה, אסון טבע, או פעולות איבה. החוק קובע כי המעסיק חייב לנקוט בצעדים כדי להגן על ביטחונם של העובדים בשעת חירום. בהתאם לחוק, אסור למעסיק לפטר עובדים שנעדרים ממקום עבודתם כתוצאה מהוראות של פיקוד העורף. על כן, במידה ופיקוד העורף מוציא הנחיה האוסרת על הגעת למקום העבודה, לא ניתן לחייבו לעשות כן. 

אם מעסיק מחייב עובד להגיע לעבודה למרות הנחיה של פיקוד העורף, העובד רשאי לסרב להגיע. העובד אינו צפוי להיפגע מבחינה תעסוקתית אם יסרב להגיע לעבודה במקרה כזה. בנוסף, העובד יכול לפנות לבית הדין לעבודה ולדרוש פיצויים מהמעסיק בגין הנחיה זו. למשל, בשנת 2022 פסק בית הדין לעבודה בתל אביב כי מעסיק חייב לשלם פיצויים לעובד בסך של 50,000 ש"ח לאחר שהורה לו להגיע לעבודה למרות הנחיה של פיקוד העורף. במקרה זה, המעסיק היה מפעל לייצור מזון. במהלך מבצע שומר החומות, פיקוד העורף הנחה את התושבים באזור המפעל להישאר בבתיהם. למרות זאת, המעסיק הורה לעובד להגיע לעבודה. העובד סירב להגיע, והמעסיק פיטר אותו.

בית הדין לעבודה קבע, כי המעסיק הפר את הוראות חוק הגנה על עובדים בשעת חירום. בית הדין פסק, כי המעסיק חייב לשלם לעובד פיצויים בגין פיטורים שלא כדין, בגין עוגמת נפש, ובגין הוצאות משפט.

משכורת העובדים בעת מלחמה, כלומר שכר שישולם על אף היעדרות בהתאם להנחיות פיקוד העורף, מוסדרת לרוב תחת תקנות מס רכוש וקרן פיצויים. הצווים הנחתמים על ידי המדינה הם אלו הקובעים אם וכמה יפוצו המעסיקים בגין ההיעדרות והפגיעה בעבודה. 

יחד עם זאת, במידה והעובד בחר להיעדר ממקום העבודה, אף שפיקוד העורף לא אסר על כך, הוא יחויב ביום חופש או מחלה. שימו לב כי במידה ועובד נעדר מעבודתו, אך מקום העבודה לא נמצא באזור לגביו ניתנה הוראת מגבלה של פיקוד העורף, ההיעדרות עלולה להיחשב כהיעדרות בלתי מוצדקת. 

מה קורה אם עלי להישאר עם ילדיי ואיני יכול להגיע לעבודה?
הורים רבים מוצאים את עצמם בימים של לחימה עם הילדים בבית, מאחר ומסגרות החינוך מבוטלות. יחד עם זאת, על פי החוק ההגנה מפני פיטורים היא להורה אחד בלבד. בהתאם לחוק, עובד רשאי להיעדר מעבודה בעקבות סגירת מוסד חינוך בשל החלטה של פיקוד העורף בהתקיימות מספר תנאים מצטברים:

  • הילד נמצא בהחזקתו הבלעדית של העובד/ת או שהעובד/ת הוא הורה עצמאי.
  • אם העובד בזוגיות אזי בן הזוג של העובד לא נעדר מעבודתו או נבצר ממנו להשגיח על הילד.
  • גילו של הילד עד 14 שנים, או גילו של הילד עד 21 והוא עם צרכים מיוחדים כהגדרתו בחוק חינוך מיוחד.   
  • במקום העבודה של העובד או בן זוגו לא נמצא סידור הולם להשגחה על הילד.

קיבלתי צו 8 וגויסתי למילואים, האם ניתן לפטר אותי?
החוק אוסר לפטר עובד בשל שירותו במילואים (חוק חיילים משוחררים) או בשל קריאתו לשירות מילואים או בשל שירותו הצפוי בשירות מילואים. בנוסף, אסור לפטר אותו בשל אורך שירות המילואים או תדירות השירות. החוק אוסר גם לפטר עובד, מכל סיבה שהיא, בתקופת היותו במילואים.

אם מדובר בשירות מילואים העולה על יומיים רצופים, אסור לפטר את העובד, מכל סיבה שהיא, גם במשך 30 הימים לאחר תום שירות המילואים, אלא אם ניתן לכך היתר מוועדת התעסוקה במשרד הבטחון.

אני עובד במפעל חיוני, מהן הזכויות שלי?
עובד במפעל חיוני הוא עובד במפעל שפעילותו חיונית לתפקוד המדינה או הציבור במהלך מלחמה או חירום אחר. המפעלים החיוניים כוללים מפעלים המייצרים או מספקים מוצרים או שירותים הדרושים למדינה כדי להתמודד עם המצב החירום, כגון: מפעלי תעשייה: מפעלי מזון, תרופות, אנרגיה, מים, תקשורת, תחבורה, וביטחון. מפעלי שירותים: בתי חולים, מרפאות, מערכות החינוך, ושירותי החירום.

העובדים במפעלים החיוניים נדרשים להגיע לעבודה גם בעת מלחמה או חירום אחר, כדי להבטיח את המשך פעילות המפעל. ההגדרה של מפעל חיוני משתנה בהתאם לנסיבות הספציפיות של המלחמה או חירום אחר.

עובדים במפעל חיוני או במפעל למתן שירותים קיומיים נדרשים להתייצב לעבודה בשעת חירום, ואינם זכאים לקחת חופשה על חשבונם בתקופה זו, אלא באישור המעסיק ולתקופה שאישר. ניתן לחייבם בתקופה זו גם בשעות נוספות.

עורך הדין אריק שלו מייצג עובדים ומעסיקים בכל הערכאות השיפוטיות ומעין שיפוטיות כבר שנים רבות, הוא מרצה בקורסים ואף הרצה לאחרונה בקורס בודקי שכר מוסמכים מטעם לשכת רואי החשבון.

הכתבה באדיבות פורטל המשפט obiter.co.il

הכתבה הינה במסגרת שיתוף פעולה עם חברת אוביטר, במידה ומצאתם טעות בכתבה מוזמנים לשלוח את התיקון למייל: [email protected]  
(לצורך איתור מהיר של הכתבה, חשוב להקפיד לכלול במייל את הלינק של הכתבה).

הכתבה נכתבה בשיתוף אוביטר