שלושה השבועות שחלפו מאז פרצה מלחמת חרבות ברזל שהחלה בשבת ה–7 באוקטובר חושפים, לצד החורבות, האבדות והנזקים הכבדים, במישור הפלילי ירידה משמעותית בתחום עבירות הרכוש, כשההסברים לכך די ברורים חשוב לציין. 

בבחינת הנתונים בהשוואה בין חודש אוקטובר 2023 לזה בשנת 2022 מדובר בירידה הנאמדת בעשרות אחוזים, בעיקר בתחום עבירות גניבות הרכב והתפרצויות לדירה, המהווה פקטור משמעותי הנוגע בכל תושב ומהווה נזק מיידי וכן כזה הגורם להתייקרות המחירי הביטוח עבור אותם אזרחים שרכושם נגנב או נפרץ.

על פי נתוני המשטרה בחודש אוקטובר 2023 מה–1 ועד ה–29 בחודש נגנבו 849 כלי רכב לעומת 1,313 כלי רכב שנגנבו בתקופה המקבילה אשתקד, ומדובר בנתונים המצביעים על ירידה של 35 אחוזים. 

באוקטובר 2023 גם כאן בין ה–1 ועד ה–29 נפתחו 430 תיקים בגין עבירה של התפרצות לדירה לעומת 601 תיקים שנפתחו בתקופה המקבילה אשתקד, ומדובר בירידה של 28 אחוזים. 

חשוב להדגיש כי הירידה המשמעותית בהכרח קשורה למספר סיבות שמקורן במלחמה הארורה שנכפתה עלינו. מחד הסגר שהוטל על תושבי השטחים, מוביל לצמצום משמעותי במספר גניבות כלי רכב, זאת נוכח העובדה שעיקר גניבות הרכב מתבצעות על ידי תושבי השטחים המובילים את הרכבים הגנובים לשטחי הרשות. 

השמירה ההיקפית באזורי הגדר בימים אלו והנוכחות המשטרתית המוגברת לרבות ביקורות שנערכות במוסדות ציבור, בתי עסק, אתרי בנייה ומפעלים, מהווה גורם לכך שמספרם של השוהים הבלתי חוקיים (שב"חים) העוסקים בתחום הפלילי מצטמצם משמעותית.

לזה צריך להוסיף את העובדה שברוב התקופה לא מעט אזרחים שוהים בבתיהם בשל היעדר עבודה, הפסקת לימודים לרבות באוניברסיטאות כך שיותר קשה לפרוץ לבתי הדירה שלהם ומנגד ישנם מאות אלפי מגוייסים למילואים שנסעו עם רכביהם ובכך נמנעו אולי גניבות הרכבים שלהם.

למרות זאת מסתבר שהעבריינים לא בוחלים באמצעים ומעת לעת אנחנו נחשפים לחוליות שמבצעות גניבות כלי רכב כמו זו שנתפסה רק בסוף השבוע האחרון בגבעתיים ובה היו מעורבים תושבת יפו ושלושה פלסטינים שב"חים שנעצרו כאמור ונכלאו כמי שמעורבים בגניבות כלי רכב.

נוכחות המשטרה וכוחות הביטחון משפיעה גם על הנתון העוסק בהתפרצויות לבתי דירה, אלא, שלמרות זאת עדיין אנחנו מדברים על נתונים לא פשוטים שכן באוקטובר האחרון נפרצו כמעט מידי יום 15 בתי דירה ברחבי הארץ ונגנבו 30 כלי רכב.