הכתבה נכתבה בשיתוף אוביטר

מלחמת חרבות ברזל העלתה לא מעט שאלות בתחום דיני המשפחה וביתר שאת היא מאתגרת מדי יום בני זוג שכבר התגרשו. בתקופת חירום שבה יש להתאים את זמני השהות לתקופת המילואים, את מיקום המפגש בהתאם למיגון ואת דמי המזונות לחל"ת – על זוגות גרושים לנשום עמוק ולהבין שהכל זמני.

 עורכת הדין עינבר לב התראיינה בתוכנית המשפטית ברדיו תל אביב שמנחה מולי ארי והסבירה על האתגרים שהמלחמה יצרה בתחום דיני המשפחה וכיצד ניתן להתגבר עליהם ולייצר, גם בבתים של זוגות גרושים, הפסקת אש. 

לדברי עו"ד עינבר לב, המתמחה בתחום דיני המשפחה, מאז פרצה המלחמה, אנחנו, הציבור הישראלי, עוסקים, מן הסתם, בעיקר בילדים החטופים ובאותם ילדים שחוו את המלחמה על בשרם וגם על נפשם באופן ישיר. "אבל", היא מבהירה, "יש את אותם ילדים של אותם הורים גרושים שחיים בתל אביב אפילו ועדיין חווים מפך נפש בגלל המלחמה". 

"אנחנו", מוסיפה לב, "חושבים שעכשיו, לאחר שהתגרשנו וגיבשנו הסכם גירושין שכולל הסדרי ראייה, דמי מזונות וכן הלאה, הכל סגור וחתום, אבל, המציאות מגיעה ומשנה את התמונה. המציאות איננה דבר סגור ולכן, פעמים רבות, בסיטואציות שונות בחיים, אנחנו נתקלים במצבים שבהם עלינו להתאים את עצמנו, את ההסכם שבנינו ביננו, על מנת להמשיך ולהתנהל ובעיקר, על מנת שלילדים שלנו יהיה הביטחון שלו הם זקוקים. יש התרחשויות שמוציאות את הסדר הגירושין מדרכו בפועל, כמו המלחמה". 

עורכת הדין עינבר לב (צילום: ענת קזולה)
עורכת הדין עינבר לב (צילום: ענת קזולה)

אילו סוגיות צצות בין זוגות גרושים בתקופה זו? 
עו"ד לב: "במלחמה אנחנו נתקלים בסיטואציה שלמרות שיש לנו החלטה שאומרת שהילדים יהיו אצלי פעמיים בשבוע וכל סוף שבוע אצלי, ולכאורה יש סדר, יש התרחשויות שמוציאות את הסדר הזה מדרכו בפועל – כמו המלחמה. למשל, במקרה שייצגתי בו, שבו ילדה בת 7 סירבה לשהות בבית של אביה, לא בגלל שהיא לא אוהבת אותו אלא כי היא פוחדת. היא פוחדת וזה לא קשור לניכור הורי או ניסיון של האמא למנוע קשר בין האב לבתו.

האם לא יכולה לשכנע ילדה שנמצאת בחרדה קיומית ללכת לאבא שלה למרות שהיא אוהבת אותו ואוהבת להיות איתו כשהיא יודעת שבאזעקה לוקח להם יותר משלוש דקות להגיע לאזור מוגן. זו למשל סוגיה שעלי להתמודד איתה בביהמ"ש. במקרה נוסף שמתנהל מדובר על אמא עם ילדים בני שנתיים ושלוש שיש החלטה על הסדרי שהייה אבל המרחק בין הבית של האמא לבית של האבא דורש שעה וחצי נסיעה רכב.

האמא מפחדת מהנסיעה הארוכה, כי מה יקרה אם תהיה אזעקה? היא לא רוצה למנוע את הקשר אבל היא דורשת שהאבא יעשה איזה מהלך שהוא ייקח את הילדים וישהה איתם באזור ליד הבית, הוא מצידו אומר שזה לא פייר ושאין לי איפה להלין אותם בתקופה הזו. על ביהמ"ש מוטלת אחריות מאוד כבדה לעשות את האיזון, שהוא קשה לעשות, בין הקשר של הורה שנחסך ממנו הקשר עם בנו או ביתו, לבין הסיכון. כלומר, מה טובת הילד במקרה הזה, האם טובתו לא לראות את אביו או את אימו כי אין לו איזור מוגן".

עו"ד לב משווה את המצב הביטחוני כיום לתקופת סגרי הקורונה. לדבריה, באותה התקופה הגיעו מקרים דומים וסוגיות דומות לבית המשפט. "אז", היא מדגישה, "ביהמ"ש נתן הוראה חד משמעית שלמרות הסגר, הסדרי השהיה עם הילדים הם בראש ובראשונה טובתם האישית, וכל עוד אחד ההורים לא חולה הם יתקיימו".

מה את ממליצה להורים גרושים שנתקלים בסוגיות האלו?
עו"ד לב: "ללכת לביהמ"ש זה הכי קל אבל  מצב השני, לא משנה איזו החלטה ייתן בית המשפט, תמיד התשובה תהיה נוחה לצד אחד ולא נוחה לצדה שני. לכן, אני ממליצה, וזה מה שאני אומרת גם ללקוחות שלי שמגיעים אלי עם הסיטואציה הזו וזה לא משנה אמא או אבא ולא משנה גיל הילדים –דווקא עכשיו צריך לנשום לרגע, להירגע ולהגיע להסכמות. אם הילדה סובלת מחרדה ובגלל זה היא לא רואה אותך, תבין אותה. אתה יכול לבוא אליה לבית האם ולפגוש אותה שם. ולגבי האם, את האמא של הילדה, תביני את החרדה שלה ותאפשרי לאביה, כן, אותו אחד שנלחמת בו במשך 3 שנים, להיכנס אליך הביתה ולהיות עם הילדה שלו. כך גם לגבי האב שמתגורר רחוק. האב לא ייסע במשך שעה וחצי, ומצד שני האם תאפשר לו לשהות אצלה, אולי אפילו תקצה לו איזה חדר צדדי שבו יוכל לישון ללילה בשבוע. צריך לעבוד בהדדיות, וחשוב לשים רגע את האיבה ואת המלחמות שההורים נתונים בהם כיום בגלל אינטרסים כאלה ואחרים בצד".

אולי ההורים מפחדים לייצר תקדים שלאחר המלחמה יהיה קשה להפוך?
עו"ד לב: " את החששות הללו ניתן לפתור בנקל באמצעות הסכם שהצדדים מגיעים אליו. אני מתכוונת להסכם זמני שבמסגרתו אף אחד לא מוותר על הטענות שלו והוא מאושר על ידי ביהמ"ש ומגדירים זמן זה פתיר. בסופו של דבר מדובר בדברים טכניים שרק מצריכים רצון טוב והבנה. אני לדוגמא, הגעתי לאחרונה להסדר דומה בין בני זוג שכלל 'נסטינג' (כלומר שהות של הילדים באותו הבית בעוד ההורים מחליפים בתים) הכל עניין של רצון. זה לא פוגע ולא יפגע באף אחד מהצדדים בעתיד ביום שאחרי – זה יעשה דבר אחד – זה יגן על הילדים".

לא מעט אנשים שהבית שלהם נהרס ויש לזה השלכות גם על הזוגיות שלהם, האם נראה בקרוב גל גירושין?
עו"ד לב: "להערכתי ולצערי אכן צפוי גל גירושין. הסיבה היא שאנחנו מאוד מאוד לחוצים בתקופה הזו הסבלנות שלנו מאוד קצרה. בתקופה הזו הרבה אנשים בתוך הבית בתוך הבתים כמו בקורונה, וגם אז ראינו גל של פרידות. פה זה ביתר שאת כי  אנחנו חווים סכנה קיימת, אנשים נמצאים בחרדה של ממש. בניגוד לקורונה שבה נאלצנו להתגונן מפני נגיף קטן ובלתי נראה, כאן אנחנו רואים את הסכנה במו עינינו, זה משמעותי מאוד וזה גורם למתח שמשפיע בוודאי בראש ובראשונה לזוגיות במערכת היחסים של ההורים עם הילדים וזה גם חלק מהעניין". 

משרד עורכי דין עינבר לב ושות' מומחים לדיני משפחה
משרדנו עוסק בכל היבטי דיני המשפחה ובו כלל סוגיות הגירושין, שלום בית, משמורת, מזונות אישה וילדים, איזון משאבים וחלוקת רכוש ועוד. המשרד חותר להשגת הסכם פשרה אופטימאלי, ובשעת הצורך, פועל בנחרצות לשמירה על האינטרסים של הלקוח או הלקוחה. 

עקבו אחר התוכנית מחוץ לפרוטוקול
פייסבוק | אינסטגרם | טיקטוק | יוטיוב | טוויטר | חדשות משפט לוואטסאפ

הכתבה באדיבות פורטל המשפט obiter.co.il

הכתבה הינה במסגרת שיתוף פעולה עם חברת אוביטר, במידה ומצאתם טעות בכתבה מוזמנים לשלוח את התיקון למייל: [email protected]  
(לצורך איתור מהיר של הכתבה, חשוב להקפיד לכלול במייל את הלינק של הכתבה).

הכתבה נכתבה בשיתוף אוביטר