הכתבה נכתבה בשיתוף אוביטר

הליך גירושין הוא אף פעם לא קל. זה לא פשוט לפרק את התא המשפחתי, לקבוע זמני שהות, דמי מזונות ואת כל שאר הסוגיות. מדובר בהליך שהוא מלא ברגשות קיצוניים – צער, עצב, כעס, שנאה ואפילו נקמה. אל כל הקלחת הזו מצטרף גם הרכוש המשותף שנצבר במהלך החיים המשותפים, שגם אותו צריך לחלק. אבל איך מחלקים בית? כיצד מחליטים מי יגור בו או האם יימכר? ולמה, בסופו של דבר, תרוויחו אם תשכילו להתפשר? "הליך גירושין", אומר עו"ד ישי מויאל, המתמחה בדיני גירושין, "זה אף פעם לא דבר פשוט, אבל כשכסף נכנס לסיפור, הרגשות מתעצמים אף יותר". 

לדבריו, אחד הנושאים העיקריים שצץ כמעט בכל הליך גירושים זה הנושא של פירוק השיתוף. "הבית", אומר עו"ד מויאל, "הוא נכס שנצבר או נרכש במהלך החיים המשותפים של בני הזוג. בהנחה שהבית שייך לשני בני הזוג צריך 'לפרק אותו', כלומר להעמידו למכירה, למכור אותו ואחרי כיסוי כל החובות, כמו משכנתאות, הלוואות וכו' מחלקים את הסכום שנותר בין הצדדים. זה לא הליך פשוט, בפרט כשהדבר נעשה בעיצומו של הליך הגירושים".

מי קובע כמה שווה הבית? 
עו"ד מויאל: "שווי הבית נקבע על ידי מומחה או שמאי. במקרים האופטימליים פירוק השיתוף נעשה בגישור ובמקרה כזה, לרוב, המגשר הוא זה שמציע בעל מקצוע שהוא סומך עליו, או שבני הזוג באים עם הסכמה על אדם מסוים. במקרה הפחות אופטימלי, כאשר אין הסכמות בין הצדדים, הליך הפירוק נעשה באמצעות הליך משפטי. במקרה כזה הצדדים מבקשים מביהמ"ש כי ימנה שמאי שנמצא ברשימת בעלי המקצוע, או המומחים של ביהמ"ש. כאשר מדובר במי שנרשם ברשימה זו, ביהמ"ש סומך עליו שיבצע הערכת שמאי אובייקטיבית ולא מוטית, והוא זהשקובע את שווי הבית".

מה השלב הבא?
עו"ד מויאל: "השלב השני מגיע לאחר קביעת שווי הנכס. שווי הנכס נקבע בשני ערכים – ערך שוק וערך למימוש מיידי. כלומר, מהו מחיר המחירון לצורך העניין והמחיר שבו הוא צפוי יימחרבמידה ויועמד למכירה באופן מיידי".

לדברי עו"ד מויאל, כאשר אין הסכמה בין הצדדים על המכירה, למשל מתי למכור את הנכס, ביהמ"ש ממנה כונס נכסים והוא זהשמוכר את הבית עבור הצדדים. "בית המשפט", מוסיף מויאל, "מאפשר לצדדים להגיע להסכמות, אך מבהיר כי יינתן פרק זמן מסוים, שהוא קובע, במסגרתו יעמידו הצדדים את הבית למכירה. אם לא הצליחו או שלא הגיעו להסכמות, ימונה כונס נכסים. לתפקיד כונס נכסים ייתכן ויתמנו עורכי הדין המייצגים או במקרים אחרים עו"ד ניטרלי שביהמ"ש ממנה ככונס, והוא מבצע את המכירה. במצב זה, השליטה על מכירת הבית מופקעת מבני הזוג לידיו של בית המשפט ובעלי התפקיד שהוא ממנה". 

לא כדאי להמתין בסבלנות ולמכור את הנכס במחיר המירבי שניתן להשיג תמורתו?
עו"ד מויאל: "מאחר שזה נכס משותף צריך הסכמה בין אם למכור ובין להשהות את המכירה עד שמצב השוק ישתפר. למשל שבזמן הזההנכס יושכר, או שאחד הצדדים יגור בו, אם זה בהסכמה ביהמ"ש לא יכפה על מכירת הנכס. זו גם הסיבה לכך שכדאי להגיע לנושא הזה בהסכמה, ולהתפשר, כי בסופו של דבר הסכום שיתקבל בעקבות המכירה עשוי לגדול". 

האם יש משמעות לעובדה שלבני הזוג יש ילדים קטנים?
עו"ד מויאל: "זה נושא מורכב ועמוק, אך כמובן שבית המשפט לוקח בחשבון את השיקול של טובת הילדים. במידה וקיים איזה משבר או סכנה לילדים, אז ביהמ"ש יתחשב בזה עד רמה מסוימת. ניתן למנות אפוטרופוס לדין שיגיש לביהמ"ש חוו"ד  לגבי האופן שבו מכירת הנכס באופן מיידי על הילדים ועל מצבם. אגב, כשמתבצעת מכירה שכזו כל צד מקבל סכום כלשהו, אז אפשר לשכור דירה באותו אזור, באותה הסביבה. ניתן להסתדר, והילדים לא יפגעו בצורה משמעותית מהליך המכירה עצמו".

האם הצדדים עצמם רשאים לרכוש את הנכס?
עו"ד מויאל: "כל אחד מהצדדים קיימת לו זכות ראשונים. כל אחד מבני הזוג רשאי לרכוש את המחצית של השני לפי שווי השוק שהשמאי העריך את הדירה. במצב כזה הדירה תעבור לבעלות אחד הצדדים. לעסקה זו קוראים'עסקה אגב גירושין', והיתרון המובהק שלה הוא שמדובר בעסקת נדל"ן שתשלום המסים עליה הוא נמוך מאוד באופן יחסי".

מה תמליץ למי שנכנס להליך כזה?
עו"ד מויאל: "ההמלצה שלי למי שנכנס להליך כזה היא לנסות להגיע לפשרות ועד כמה שניתן להימנע ממחלוקות וממלחמות, שכן גם ללא המלחמות הלו מדובר בהליך קשה ומורכב. פירוק התא המשפחתי הוא הליך שהוא בכללותו אמוציונלי וקשה. כך, גם מכירת הבית המשותף שבו חייתה המשפחה בזמנים טובים ופחות טובים, גם היא גם קשורה באמוציות. תנסו להבין את הצד השני ולנסות להגיע לפשרה עד כמה שניתן במועד המכירה, מי קונה, ואיך עושים זאת שיתאים לשני הצדדים, כל אחד יכול להתפשר, צריך רק לרצות בכך". 

הכתבה באדיבות פורטל המשפט obiter.co.il

הכתבה הינה במסגרת שיתוף פעולה עם חברת אוביטר, במידה ומצאתם טעות בכתבה מוזמנים לשלוח את התיקון למייל: [email protected]    
(לצורך איתור מהיר של הכתבה, חשוב להקפיד לכלול במייל את הלינק של הכתבה).

הכתבה נכתבה בשיתוף אוביטר