הכתבה נכתבה בשיתוף אוביטר

בהתבוננות לאחור, אל עבר החודשים שעברו מאז אותה שבת ארורה של ה-7 באוקטובר, אנחנו נוטים למסגר כיצד השפיעה המלחמה על ההיבטים השונים של החברה הישראלית, על הכלכלה, על הפעילות במשק, התא המשפחתי ובכלל. הטראומה הלאומית חלחלה לכל תחום בחיינו, ועל פי עו"ד בעז קניג, סנגור פלילי בכיר, גם על הפשיעה ברחוב הישראלי וגם על המשטרה עצמה.  

"אני חושב", אומר עו"ד קניג, "שבכלל, אחרי ה-7 באוקטובר הייתה טראומה מאוד חזקה, שלא התעוררנו ואני לא יודע מתי נתעורר ממנה. אכן, ניתן לראות כבר עתה כי המשטרה, על כלל אגפיה ואנשיה, הייתה שרויה במשך מספר חודשים בטראומה גם כן. היה הלם מאוד גדול וזה ניכר בכך שהמשטרה כמעט ולא טיפלה בתיקי מעצר חדשים. לצד זאת, מהמקום שבו אני מסתכל על הדברים, כמי שמייצג שנים ארוכות בפלילים, אני לא חושב שבאותה תקופה העבריינים ניצלו את זה לרעה". 

האם גם עולם הפלילי חווה את הטראומה, את השבר הגדול? האם גם הפושעים הושפעו מהמצב והורידו את הפעילות העבריינית?
עו"ד קניג: "אני חושב שזו עובדה שהפעילות ירדה. גם במגזר היהודי וגם במגזר הערבי, היו פחות מקרי רצח מאשר בשגרה של לפני ה-7 באוקטובר. זה נכון שהיה הלם גדול, במשטרה, בפשיעה ובמערכת המשפט. כולם קפאו, ואנחנו מתישהו נתעורר מזה, אני לא יודע כמה זמן זה ייקח. בתקופה האחרונה נראה שחלק מהדברים חוזרים למסלולם, יש אירועים פליליים, אני באופן אישי, נמצא בכמה תיקים חדשים של מעצרים בימים האלה. העולם חוזר להיות כפי שהיה לפני פרוץ המלחמה". 

בתור סנגור שמבלה זמן רב בביהמ"ש ושומע גם תיקים אחרים, האם ניתן להבחין בשינוי כלשהו בתמהיל המעצרים? האם למשל ניתן להבחין בעלייה בעבירות אלימות?
עו"ד קניג: "יש איזו תחושה, גם שמעתי וקראתי, על עליה בעבירות אלימות במשפחה אבל אני לא מתחבר לתחושה הזו. בימים האחרונים, בשבועות האחרונים, מתרוצץ באולמות המעצר בתיקים שלא קשורים כלל באלימות במשפחה. לפעמים, האגדה האורבנית אומרת, שבתקופות מסוימות, למשל בתקופות חגים, יש עלייה בעבירות אלימות במשפחה, אני לא חושב שבמלחמה האחרונה הייתה איזו עלייה בנושא הזה. זאת, בהשוואה להתפרצות מגפת הקורונה, שם דווקא הייתה עליה חדה באלימות במשפחה. אבל אני לא מרגיש את זה נכון לעכשיו. המשרד שלי כרגע נמצא במספר תיקים של מעצר, תיקים שאין להם קשר כלל למלחמה. עבירות פליליות לחלוטין". 

בניגוד לסנגורים רבים, במשרדו של עו"ד קניג, מרבית הלקוחות אינם עבריינים או עבריינים חוזרים, כלומר מי שהפשע הוא העיסוק המרכזי בחייהם. למעשה, מרבית לקוחותיו הם אנשים נורמטיביים שהסתבכו לראשונה עם החוק.  

עורך הדין בעז קניג (צילום: נועם פיקובסקי)
עורך הדין בעז קניג (צילום: נועם פיקובסקי)

"המשרד שלי פעיל שנים רבות ואנחנו לא מתעסקים בכלל עם משפחות פשע", אומר עו"ד קניג. "אנחנו מתעסקים אך ורק עם אנשים שהם נורמטיביים שמסתבכים בביצוע עבירה, או אנשים שהם מבצעים עבירות פליליות מדי פעם אבל לא משפחות פשע פר אקסלנס, אני לא חושב שזה נכון בשבילנו בתקופה הזו ובוותק שלנו. אני חושב שהתמהיל הזה נשאר בדיוק אותו הדבר כפי שהיה לפני המלחמה. אנחנו חוזרים לשגרה, אני יכול רק להצטער שכל אותם חטופים לא נמצאים כאן איתנו.האני מקווה, מייחל לעצמי, מתי יהיה היום הראשון שמדינת ישראל תחזור להיות כמו שהייתה לפני ה-7 באוקטובר, כלומר, מתי נזכה ליום אחד שמהבוקר עד ערב לא יזכירו שום דבר בשום קונוטציה את המלחמה הזו. זה ייקח לדעתי חודשים או שנים". 

אם עכשיו אני פותח פנקס צ'קים 10 מיליון שקל, התנאי היחיד שאתה סוגר משרד, לא נוגע במשפט, לא שוטרים, לא חליפות לא עורך דין, האם תעשה זאת?
עו"ד קניג: "בהחלט אקח את ההצעה, אפילו רק אם תשלם לי תשעה מיליון. אני שמח ומסתדר עם מה שיש לי. אם אקבל תשעה מיליון שקל אני אפתח בר". 

הכתבה באדיבות פורטל המשפט obiter.co.il

הכתבה הינה במסגרת שיתוף פעולה עם חברת אוביטר, במידה ומצאתם טעות בכתבה מוזמנים לשלוח את התיקון למייל: [email protected]    
(לצורך איתור מהיר של הכתבה, חשוב להקפיד לכלול במייל את הלינק של הכתבה).

הכתבה נכתבה בשיתוף אוביטר