הכתבה נכתבה בשיתוף אוביטר

"התביעה של נפגעי הנובע היא מעבר לתביעת פיצויים, היא תביעה עקרונית בעלת מוסר וצדק, למען יראו ויראו", כך אומר בא כוחם עו"ד גלעד גינזבורג, מומחה לדיני נזיקין ורשלנות רפואית. עו"ד גינזבורג הגיש את תביעת הנזיקין של נפגעי המסיבה ביחד עם עו"ד ענת גינזבורג וככל הנראה מדובר בתביעת הרשלנות הגדולה ביותר בהיסטוריה של מערכת המשפט בישראל. את התביעה התחילו 42 תובעים, נפגעי הנובה מאירועי ה-7 באוקטובר, ואליהם הצטרפו ומצטרפים נפגעים נוספים. בשלב הזה מוערכת התביעה ביותר מ-200 מיליון שקל. 

"זה מזעזע ומטלטל שקורבנות מסיבת הנובה יכלו להינצל ב-7 באוקטובר, בשיחת טלפון אחת. כל האירוע הזה היה יכול להימנע והרשלנות זועקת", אומר עו"ד גינזבורג. 

לדבריו, התביעה הינה תביעת נזיקין ולא תביעת ייצוגית, ומשכך כלל הנפגעים תובעים כל אחד ביחס לנזק שנגרם לו, לצד חוות דעת מקצועיות המוכיחות את הנזק. "במרכז התביעה עומדת הרשלנות שהתרחשה כאן", אומר עו"ד גינזבורג."אנחנו הגשנו את התביעה על בסיס 2 דברים מרכזיים – מה שקרה לפני ה-7 באוקטובר ומה שקרה בלילה של ה-7 באוקטובר.אנחנו יודעים להגיד וגם פירטנו בתביעה, שקצינים בכירים באוגדת עזה, לפני שאישרו את המסיבה התנגדו וחששו מאוד מלאשר אותה. למרות זאת המסיבה אושרה ולמרות החששות שהוכיחו את עצמם.יש עוד מספר דברים שחשוב להצביע עליהם – למשל המקום לא היה ערוך לירי טילים ופצמ"רים למרות שהוא צמוד לגבול, אישרו מסיבה ל-3,500 איש ללא שום מיגון". 

חמורים מכך, כך לפי עו"ד גינזבורג הם האירועים שהתרחשו בלילה שבין ה-6 ל-7 באוקטובר. באותו הלילה היו התרחשויות בגבול, ובעקבות זאת גם התייעצויות של הבכירים ביותר בשב"כ, במטה הכללי. "ידעו שקורה משהו", הוא מוסיף,"אתם יודעים שיש לכם אירוע עם הרבה אנשים, אלפים במסיבה, מה הפתרון הקל? להרים טלפון למפקד האירוע, לפנות את כל המבלים הביתה, וזהו הכל יכול היה להימנע. היו להם כמה שעות והדבר היה יכול להימנע. והטרגדיה היא נוראית".

האם התביעה תפגע בכספים שהנפגעים מקבלים מביטוח לאומי?
עו"ד גינזבורג: "חשוב להגיד, מי שהיה בנובהקיבל מענקים יפים, אבל זה נגמר. כעת, כל אחד יצטרך להתמודד בעצמו מול הביטוח הלאומי. מי שיקבל 20 אחוז לצמיתות, למשל בצד הנפשי בגלל פוסט טראומה, יהיה זכאי לאלף שקל בחודש בלבד. איך אדם שסובל מפוסט טראומה יכול להתמודד כלכלית עם סכום כזה?פוסט טראומה קשה לעיתים מקשה על הנפגעים לעבוד ובכלל להתמודד עם היומיום והם במצב שבו הם מתקשים להתמודד".

"התביעה היא מעבר לתביעת פיצויים לאותם נפגעים אלא היא תביעה עקרונית בעלת מוסר וצדק, למען יראו ויראו. אנחנו רוצים שאנשים שמקבלים החלטות, שעלולים להשפיע על חיי אדם יקבלו אותם בזהירות המירבית, תחת לקיחת כל השיקולים האפשריים כדי שמקרים כאלה לא יקרו שוב".

תביעת נפגעי הנובה הוגשה נגד שלושה גורמים - צה"ל, המשטרה ושב"כ. צה"ל, לפי התובעים, הוא האחראי על הגזרה הדרומית והוא זה שאישר את המסיבה בהיבט הבטחוני.המשטרה היא האחראית על רישוי ואישור עסקים כמו מסיבת הנובה והשב"כ משום שהיה חלק מההתייעצויות באותו הלילה, הוא מודע להיבטי המודיעין וידע שקורה משהו אז יש לו חלק.

אתם מאמינים שהתביעה תתנהל בבית המשפט? 
עו"ד גינזבורג: "אנחנו לא מצפים מביהמ"ש שיהיה במקום ועדת חקירה. ועדת חקירה אני סמוך ובטוח שתקום, והאשם והאחריות שיעלו שם היא לא מעניינת אותנו. אותי מעניינת הרשלנות הספציפית בפסטיבל הנובה. אני מצפה מביהמ"ש שעל בסיס עוולת הרשלנות ופקודת הנזיקין יקבל את ההחלטות המתאימות ואני בטוח שכך יהיה. אגב, במקביל למסיבת הנובההייתה מסיבה נוספת אבל זו לא קיבלה אישור של המשטרה. כלומר, היא הייתה באחריות המבלים, ועל כן לא הגשנו תביעת רשלנות בשמם. אנחנו תובעים, בין היתר בגלל שבמקרה של הנובה אכן ניתן אישור המשטרה. במידה והמשטרה לא מאשרת אירוע אין לה חבות כלפי המבלים, ולכן אין כאן רשלנות". 

תביעות כאלה מתנהלות חודשים, שנים, למה צריכים לצפות התובעים?
עו"ד גינזבורג: "אני מעריך שהתביעה הזו תיקח מספר שנים. אני לא אופתע ותגיע לביהמ"ש העליון מאחר ומדובר בסוגיה עקרונית בעלת חשיבות רוחבית לעבר תחומים רבים. אותם תובעים בינתיים מתנהלים מול הביטוח הלאומי. כרגע הם יתנהלו מול הביטוח הלאומי. חשוב לציין שיש תקדים של המשרד שלנו בבית המשפט העליון בתביעה מול הרש"פ, שנותנת ללכת בשני המסלולים הללו יחדיו – מול הביטוח הלאומי ומול ביהמ"ש ובסוף אתה בוחר את הפיצוי המתאים לך".

הכתבה באדיבות פורטל המשפט obiter.co.il

הכתבה הינה במסגרת שיתוף פעולה עם חברת אוביטר, במידה ומצאתם טעות בכתבה מוזמנים לשלוח את התיקון למייל: [email protected]    
(לצורך איתור מהיר של הכתבה, חשוב להקפיד לכלול במייל את הלינק של הכתבה).

הכתבה נכתבה בשיתוף אוביטר