הכתבה נכתבה בשיתוף אוביטר

בשנת 2023, שוק הנדל"ן הישראלי חווה עליות מחירים משמעותיות. הביקוש הגבוה לדירות, לצד היצע מוגבל, הובילו לעליות מחירים בכל רחבי הארץ, במיוחד באזורי הביקוש. מגפת הקורונה תרמה אף היא לעליות אלו, כתוצאה מהריביות הנמוכות והרצון של אנשים רבים לשפר את תנאי מגוריהם. אך המצב הכלכלי הוביל לעליות בריבית שהכבידו על השוק ובהמשך, כמובן, גם המלחמה תרמה למשבר. למרות זאת, לדברי עו"ד אהוד גולן, המומחה לדיני מקרקעין, יש מקום לאופטימיות. "הייתי רוצה להסתכל על החלק האופטימי", הוא אומר, "ניתן לראות כי החל מחודש דצמבר 2023 החלה מגמה של התאוששות במכירות, קצת יותר ממה שהיה. אכן בחודשים באוקטובר ונובמבר לא היו כל מכירות, וזה מובן למה, על רקע 'חרבות ברזל',  אבל אחר כך מתחילה קצת התעוררות".

לדברי עו"ד גולן, התאוששות בו תבוא גם לאזורים המוגרים כעת במצב לחימה – צפון הארץ ודרומה. "לטעמי", אומר עו"ד גולן, "המצב יצור הזדמנויות לרכישת דירות, רכישת נכסים, לפעילות – בדרום. יכול להיות שגם בצפון נראה שגשוג מבחינת הנדל"ן, אבל בדרום בהחלט כן, יש הזדמנויות ממשיות".

באשר לסוגיית הנדל"ן בצפון המדינה, מתייחס עו"ד גולן להתגברות של פרויקטים של התחדשות עירונית באזור. "אני רוצה להפתיע", הוא אומר. "באזור הצפון יש התעניינות מוגברת בפרויקטים של התחדשות עירונית כאשר באזורים האלו דווקא עליית המחירים יצרה כדאיות כלכלית בפרויקט. רבים מתעניינים ברכישה אבל זה לא מספיק. על המדינה לעזור לפצות, לעזור בקרקעות- לעודד כדי להפוך את הפרויקטים האלו לכדאיים".

בכלל, לעמדת עו"ד גולן, המדינה צריכה לפעול ולשפר את הכדאיות בפרויקטים של פינוי בינוי ותמ"א 38 בכל רחבי הארץ. "כיום", הוא אומר, "יש הרבה בעיות, חסמים ורגולציה. לטעמי במצב זה צריך להפחית חסמים ורגולציה – לתת יותר חופש ליזמים ולדיירים, לתת להם רצון והבנה שיהיה יותר מהיר. דיירים רבים שואלים מה יהיה עוד 5-7 שנים? למה צריך עכשיו לחשוב על הפרויקט הזה – ברגע שזה יהיה יותר מהיר זה יהיה יותר מוחשי יותר ויותר דיירים ירצו בכך". 

המדינה, מוסיף עו"ד גולן, איננה מספקת סיוע בתחומים נוספים בתחום הנדל"ן, שהיו יכולים לשפר ולהתניע את השוק, למשל בכל נושא העובדים בתחום הבנייה, שכרגע חסרים. "מדוע שישראלים לא יכנסו לענף הבנייה?", הוא שואל. "נכון, יש עלות גבוהה יותר, אבל גם כאן יש אפשרות למדינה להתערב, לתת הטבות, לקבלנים ולעובדים – מדברים על 'לקנות ישראלי' אז למה גם לא כאן? מעבר לכך שניתן להביא עובדים ממדינות אחרות, אולי יעלו קצת יותר אבל בטוח יוכלו לעזור".

הכתבה באדיבות פורטל המשפט obiter.co.il

הכתבה הינה במסגרת שיתוף פעולה עם חברת אוביטר, במידה ומצאתם טעות בכתבה מוזמנים לשלוח את התיקון למייל: [email protected]    
(לצורך איתור מהיר של הכתבה, חשוב להקפיד לכלול במייל את הלינק של הכתבה).

הכתבה נכתבה בשיתוף אוביטר