הכתבה נכתבה בשיתוף אוביטר

אף שהיה צפוי שלאור המלחמה, כמו גם ריבוי הנשקים באוכלוסייה, מקרי האלימות בתוך הבית ילכו ויגדלו, כמעט ואין שיח על כך בקרב גורמי המדינה השונים. על פי גורמי מקצוע, מאז פרוץ המלחמה חלה עלייה בשיעור מקרי האלימות הפיזית במשפחה וכן, עלייה של כ-20% בהיקף הפניות בגין תקיפות מיניות. עו"ד ענבר לב, מומחית לדיני משפחה וירושה, מזהה גם בעבודתה, זינוק במספר הנשים שחוות אלימות מבית. "המצב", היא אומרת, "חמור עוד יותר ממה שנחשפנו אליו בתקופת הקורונה". 

לדברי עו"ד לב, עם פרוץ מלחמת חרבות ברזל המדינה כולה הייתה נתונה בהלם, כך גם הגברים האלימות. "לכן", היא מסבירה, "דווקא בתחילת המלחמה הייתה רגיעה מבחינת אלימות במשפחה, אך כעבור זמן קצר ההלם התפוגג והאלימות הלכה וגברה. אם אנחנו מסתכלים על המצב כיום, למול תקופת הקורונה והסגרים, העלייה במקרי האלימות במשפחה, בתלונות וגם המקרים שמגיעים גם לביהמ"ש בעקבות התלונות – כל אלו עלו משמעותית אף יותר מימי הקורונה ולו בגלל המתח, המצב הכלכלי הקשה, מעברי הבתים וסיבות נוספות". 

על פי ניסיונה של עו"ד לב במקרי אלימות במשפחה, הסיכוי ל"הבראתו" של הגבר האלים כמעט ואיננו קיים. "גברים אלימים", היא מבהירה, "זה סנדרום שאיננו משתנה וגבר אלים לא משנה את עורו. דעתי האישית היא שב-99 אחוז גם טיפול שיקומי לא עובד, בגלל עומק המצב הנפשי והיכולת לשנות אותו. אני עוסקת בתחום כבר 25 שנה ועד היום לא נתקלתי במצב שבו גבר אלים הפך לגבר שאינו אלים. במקרים האלה, הדרך היחידה היא להרחיק את אותה אישה מוכה מהגבר המכה".

עורכת הדין עינבר לב (צילום: ענת קזולה)
עורכת הדין עינבר לב (צילום: ענת קזולה)

זה לא עונש עבור האישה?
עו"ד לב: "בפועל, מה שקורה זה שמרחיקים אותו ממנה, למרות שזה יכול להשתמע כעונש עבורה. ולא תמיד זה עוזר. וכאן אני נכנסת לתמונה, כשהאישה חווה אלימות היא מגישה תלונה. משטרת ישראל בודקת וחוקרת גם את הבעל וכמעט ב-90 אחוז מהמקרים, לאחר חקירה קצרה, המשטרה עצמה מוציאה צו הרחקה לבין 3-10 ימים, תלוי במקרה". 

זה לא גורם לגבר האלים לרצות לנקום על הצו שהוצא נגדו?
עו"ד לב: "זה תלוי במקרה ויש רף אלימות. יש גברים שחוששים מהמשטרה וכן יקיימו את צו ההרחקה ויש מקרים חמורים יותר, שכמובן שזה יכעיס אותם יותר ויגרום גם לאלימות קשה יותר. זו המציאות לצערנו, בעיקר בתקופה הקשה הזו שאנחנו כל היום שומעים על אלימות, מלחמה זה אלימות, וכשיש לך את זה בתוך הבית זה קשה ביותר".

עו"ד לב מתייחסת גם למדיניות הנשק שהשתנתה לאור המלחמה, והפכה את האקדחים לנגישים כמעט לכל אזרח שחפץ בכך. "כמעט מדי יום", אומרת עו"ד לב, "שאני נתקלת בבקשות של גברים אלימים שהורחקו מהנשים שלהם בגלל אלימות כאשר הם מבקשים מבית המשפט לחדש את רישיון הנשק שלהם. ש תיקים שאני מייצגת נשים שהצלחנו להרחיק מהן את הבעלים. צו ההרחקה כבר הסתיים והתיק נסגר, אך הנשק נלקח אוטומטית על ידי המשטרה. מגיעות אלי פניות מתיקי עבר ומתיקים קיימים מגברים שמבקשים לחדש את רישיון הנשק שלהם בעקבות מדיניות חלוקת הנשק החדשה, כאילו אנחנו במערב הפרוע. זה מוגש לביהמ"ש, אני צריכה להגיב מטעם הצד של האישה.

בתחילת המלחמה, בחודש-חודשיים הראשונים ביהמ"ש אפילו לא ביקש את תגובת האישה והייתה מגמה לאשר מיידית. שמנו לכך סוף בעתירות ובבקשות לביטולי החלטות ומשכך התבקשה התגובה שלנו. היום המגמה היא שגם אם אני מגיבה לבקשה ומתנגדת, הם שולחים את הגבר לבדיקת מסוכנות אצל מומחה ורק לאחר תוצאות בדיקת המסוכנות ניתן יהיה לחדש את רישיון הנשק". 

כיצד מקבלים צו הגנה או צו הרחקה?
עו"ד לב: "נושא האלימות כלפי בנות זוג הוא מהטעונים שיש ולא פעם הכלי היחיד הוא צו הגנה או צו הרחקה, כיצד מי שחוותה אלימות יכולה לקבל את הצו ומכה עליה לעשות. בשלב הראשון צריך לפנות למשטרה ולהתלונן. צו ההרחקה ניתן על ידי המשטרה, על ידי קצין. הוא יכול להרחיק את הגבר עד 21 יום, לרוב הם מרחיקים עד 10 ימים, תלוי במקרה. לאחר מכן, ובזמן שצו ההרחקה בתוקף, ניגשים אלי, וביחיד אנחנו מגישים בקשה לקבל צו הגנה. הבקשה כוללת את כל מקרי האלימות, פירוט מערכת היחסים האלימה ששררה בין הזוג. למעשה, גם מקרה אלימות אחד מספיק להוצאת צו והצו מוצא בגין אותו המקרה, אבל מניסיוני, במרבית המקרים מדובר במערכות יחסים אלימות לאורך זמן". 

עו"ד לב מסבירה עוד, כי הבקשה להוצאת הצו מוגשת במעמד צד אחד. ביהמ"ש חוקר על בסיס הבקשה את האישה על התצהיר שלה בצו ההגנה, ואם הוא רואה לנכון לתת את הצו במעמד צד אחד, הוא יוציא צו שכזה. במידה וביהמ"ש רואה לנכון שצריך לשמוע את הצד השני הוא מזמן דיון במעמד שני הצדדים, ואם לאו נותן צו באותו מעמד. "לאחר מכן", ממשיכה עו"ד לב, "תוך 7 ימים על פי חוק, צריך לזמן את שני הצדדים לדיון, במסגרת זו מתבצעות חקירות לאישה ולגבר ובסיומן על בית המשפט להכריע אם להוציא צו הרחקה ל-3 חודשים. המקסימום בחוק הוא 3 חודשים בלבד, ולאחר פרק הזמן הזה ניתן לבקש להאריך את הצו ל-3 חודשים נוספים, במידה ומקרה האלימות חמור מאוד, או ניסיון להפר את הצו. שורה תחתונה היא שהצו מספיק לחצי שנה, זהו. במקרה הכי טוב שהצלחנו למצות את הדין, ומה עולה בגורל אותה אישה לאחר חצי שנה? לכך אין פתרון".  

הכתבה באדיבות פורטל המשפט obiter.co.il

הכתבה הינה במסגרת שיתוף פעולה עם חברת אוביטר, במידה ומצאתם טעות בכתבה מוזמנים לשלוח את התיקון למייל: [email protected]    
(לצורך איתור מהיר של הכתבה, חשוב להקפיד לכלול במייל את הלינק של הכתבה).

הכתבה נכתבה בשיתוף אוביטר