הכתבה נכתבה בשיתוף אוביטר

נשים ממתינות 30% יותר לרופא במיון מאשר גברים, מופנות הרבה פחות לצנתור (ומתות בשיעורים גבוהים יותר בשל כך) וכשכואב להן משהו - לרוב יקבלו תרופה לדיכאון ולא לכאב עצמו, איתנו עורכת הדין אימבר גולן פרטוש ואנחנו נדבר על היחס שמקבלות נשים כשהן מתלוננות על אחת המחלות הכרוניות הקשות – אנדומטריוזיס.

1 מכל 10 נשים סובלת מאנדומטריוזיס, מחלה גניקולוגית שפוגעת באיכות החיים ובבריאות. איתנו עוה"ד אימבר גולן פרטוש, מומחית לדיני נזיקין שתסביר לנו הכל על המחלה שפוגעת רק בנשים וכיצד ניתן לחולל שינוי בה.

מהי בכלל מחלת אנדומטריוזיס?
עו"ד גולן פרטוש: "המחלה הזו היא מעין תאים, הדומים לתאים של רירית הרחם, אך הם לא נמצאים ברחם, אלא באזור האגן, בחלל הבטן וגורמים לתסמינים מאוד קשים, לפגיעה בפוריות, תסמינים קשים במערכת העיכול, מערכת השתן, כאבים כרוניים, תשישות, מצב רוח ירוד, קושי תפקודי אמיתי. המחלה הזו לא מקבלת ביטוי רב. המחלה גם באה לידי ביטוי ככאבי וסת מוגדלים, דימום מוגדל וגם תסמינים שלא בהכרח קשורים, כמו כאבים כרוניים באגן, כאבים עצביים, לעיתים התאים הללו נדבקים לאיברים אחרים בחלל הבטן כמו חצוצרות , מערכת השתן ועוד".

לדברי עו"ד גולן פרטוש, האבחון של המחלה אינו פשוט כלל. "הרופא", היא מפרטת, "בוחן את התסמינים ומאבחן בהתאם. יחד עם זאת, לא פעם נשים אפילו לא יודעות להסביר מה ולמה, מתי כואב וכדומה. אנחנו כנשים, אומרות שכואב, לא נורא נמשיך לעבוד, לטפל בילדים, ולא מתמקדות בעצמנו ולכן לעיתים האבחון לוקח זמן, לעיתים מצריך בדיקות פולשניות והזמן הזה לא לטובת הנשים. בסופו של דבר, התופעה הזו דורשת התערבות ניתוחית".

אך המורכבות היא לא רק בכל הנוגע לאבחון המחלה, אלא גם בהתמודדות של הנשים הסובלות ממנה בהתנהלות מול ביטוח לאומי, מול חברות הביטוח וגם במקום העבודה.

"זה אמור להיות קל ופשוט אבל זה לא קורה כך", מוסיפה עו"ד גולן פרטוש. "ההכרה בכלל במחלה הזו כמחלה כרונית קיימת רק מיולי 2021, כלומר הכירו בה ממש לאחרונה, וזאת לאחר שהמחלה הזו עשרות שנים איתנו. המשמעות היא שיש תנאים מסוימים של תקרה למשל ברכישה של תרופות, אבל זה לא מספיק. זו מחלה שמתפרצת פעמים רבות בגיל הפוריות ולכן שימור הפוריות והקושי להיכנס להריון מייצרים עוד צרכים רפואיים ועלויות נוספות כמו טיפולי פוריות וכדומה. המימון שניתן לא מספיק וזה תלוי בקופת החולים ובאישורים. בנוסף, יש גם קושי גדול בקבלת אישורים ממשרד הבריאות". 

לדברי עו"ד פרטוש גולן, עצם ההכרה במחלה היא לא זו שבאמת מאפשרת לאותן נשים להתנהל ולנהל את עצמן. "על מנת", אומרת עו"ד פרטוש גולן, "לפנות למוסדות כמו ביטוח לאומי, מס הכנסה או לחברות הביטוח, הן צריכות להוכיח את אובדן היכולת להשתכר, את הפגיעה בתפקוד, ואיך היא מטופלת וכיצד אובחנה". 

"בנוסף", היא מוסיפה, "לא כולן מקבלות את הפיצוי המגיע להן. כדי לקבל, למשל, גמול על אובדן כושר עבודה צריך לשהות בבית תקופה מסוימת וממושכת. לכן, הפנייה לחברות הביטוח ולמוסד לביטוח לאומי היא פנייה לא פשוט ומורכבת". 

יש זכויות המגיעות לנשים הסובלות מאנדומטריוזיס? 
עו"ד גולן פרטוש: "הדבר משתנה בין המקרים ותלוי בתסמינים ובקושי של האישה, כמו גם איך הדבר בא לידי ביטוי בתיעוד הרפואי ובהגבלה וביכולת שלה להשתכר. אישה שמתקשה ובאמת מאבדת יכולת להשתכר באופן מלא או חלקי, פונה לביטוח הלאומי ויש גם טופס ייעודי, שהעמותה לחולות אנדומטריוזיס יצרה והצליחה לשנות כאן. הן יכולות לקבל זכויות והן צריכות לממש את הזכויות האלו. אני קוראת מכאן לכל מי שיכול ונוגע בדבר הזה להבין שהמחלות הכרוניות הללו, היום אנחנו מדברים על נשים אבל יש גם אצל גברים, צריך כאן עזרה ובאמת לבוא ולהתגייס ולהבין, לשנות ולתקן. זה הכרחי". 

הכתבה באדיבות פורטל המשפט obiter.co.il

הכתבה הינה במסגרת שיתוף פעולה עם חברת אוביטר, במידה ומצאתם טעות בכתבה מוזמנים לשלוח את התיקון למייל: [email protected]    
(לצורך איתור מהיר של הכתבה, חשוב להקפיד לכלול במייל את הלינק של הכתבה).

הכתבה נכתבה בשיתוף אוביטר