הכתבה נכתבה בשיתוף אוביטר

בשנת 2022 היתה תוחלת החיים של נשים – 84.8 שנים, לעומת 80.7 שנים אצל גברים. נשים צפויות לחיות 79.7% משנות חייהן ללא בעיה בריאותית המפריעה להן בתפקוד, וגברים – 83.1%. לדברי עו"ד הילה צאירי, מומחית לדיני ירושה, הנתונים האלו ממחישים כי תוחלת החיים של נשים מחייבת אותן להיערך ליום בו תישארנה לבד.

"ברגע שאנחנו כנשים יודעות ומבינות", מסבירה עו"ד צאירי, "שתוחלת החיים שלנו גדולה מזו של הגברים והסיכוי הוא שנשאר אחרי שבני הזוג שלנו ילכו לעולם, אז אנחנו, כנשים, גם צריכות להבין ולתכנן את המציאות הזו. ככל הנראה נצטרך להתמודד עם העובדה שנירש את בן הזוג. עלינו לשאול מה יקרה בסיטואציה הזו. חוק הירושה קובע שאם בן הזוג נפטר, בנות הזוג יורשות חצי מהעיזבון כאשר החצי השני עובר לילדים".

מה משמעות הדבר?
עו"ד צאירי: "התוצאה היא שבמידה ובן הזוג נפטר, רבע מהרכוש עובר לילדים. אם יש דירה ולילדים יש רבע בדירה זה אומר שגם לילדים יש השפעה מה יקרה לדירה הזו, ובסופו של דבר גם על המשך המגורים של בת הזוג בה. הילדים יכולים למכור את הדירה ולפנות את האישה, ואף שזה נשמע אכזרי אני נתקלת במקרים כאלו שוב ושוב, לצערי. זה קורה כל הזמן ואין לאישה הזו הגנה מפני פירוק שיתוף. מעבר לכך, מה קורה אם לילדים האלו יש גם חתנים וכלות? כאן נכנסים לתמונה גורמים נוספים שבמקרה הטוב האישה אוהבת ובמקרים הגרועים היא לא. אם לא רוצים שזה יקרה ולא רוצות לעמוד בסיטואציה. והסטטיקה אומרת שנעמוד, צריך לדאוג שלבעל תהיה צוואה". 

אז צוואה של בן הזוג חשובה מהצוואה של האישה?
עו"ד צאירי: "בהתאם לנתונים הקיימים, יותר משחשוב שתהיה לאישה צוואה, חשוב שלבעל תהיה. הצוואה תלויה בשיח בין בני הזוג, ביחסים במשפחה, האם רוצים שהאישה תירש את כל הרכוש או בן הזוג, והתשובה היא שלא תמיד. מה קורה אם הגבר יכיר מישהו לאחר מקרה? צוואות הדדיות לא צריכות להיות ראי וזה תלוי ביחסים – כלומר שהאישה יכולה לרשת הכל והגבר את זכות המגורים – כדי שזה לא יפגע – אבל לפני הכל צריך ללכת ולערוך צוואה. כשעורכים צוואה הדדית מייצרים שיח בין בני הזוג  ומדברים על זה – יכול להיות שזה יוביל שלכך שזו תהיה צוואה שמשקפת את הרצון של שניהם, או שכל אחד יעשה אחת אחרת".

האם ניתן להכניס תנאים לצוואה? 
עו"ד צאירי: "יש מעט מאוד דברים שלא ניתן להכניס לצוואה. אם תהיה הוראה שהבת תקבל ירושה רק אם תתגרש מהחתן, זה כנראה לא יעבוד, אבל בהחלט ניתן לעשות צוואה עם תנאים ותניות ומומלץ לעשות כזאת צוואה".

האם המצווה יכול להורות על שיוך כספים לאירוע אזכרה עבורו?
עו"ד צאירי: "חד משמעית כן. המצווה יכול גם להורות על כך שהילדים לא ירשו בגיל 18 אלא רק בגיל 30 כשיש להם יותר מודעות ויותר יודעים לנהל כספים. אפשר גם לשייך כספים רק למטרות מסוימות. למשל שהילדים יקבלו כסף מסוים רק ללימודים – רק צריך לדעת מה עושים אם הם לא עשו כן וכמובן, צריך להקפיד ולערוך צוואה".

עו"ד צאירי מדגישה את הצורך בצוואה אך במקביל היא מבהירה כי חשוב ומומלץ מאוד לערוך גם ייפוי כוח מתמשך, מסמך משפטי חדש יחסית בישראל. "כשהלב מפסיק לפעום זו צוואה, כשהראש מפסיק לעבוד זה ייפוי כוח מתמשך", היא אומרת. "ייפוי כוח מתמשך מאפשר לאדם לקבוע מי יטפל בו, בנכסיו וברכושו כאשר הוא לא יוכל לעשות כן. חשוב כמובן לערוך את המסמך כל עוד אנחנו בדעה צלולה. כמובן שעל האישה לוודא שיש לה ייפוי כוח מתמשך לבן הזוג שלה, כך שבמידה והוא ידרדר לפניה, יהיו לה את הכלים לסייע לו ולטפל בו".

הכתבה באדיבות פורטל המשפט obiter.co.il

הכתבה הינה במסגרת שיתוף פעולה עם חברת אוביטר, במידה ומצאתם טעות בכתבה מוזמנים לשלוח את התיקון למייל: [email protected]    
(לצורך איתור מהיר של הכתבה, חשוב להקפיד לכלול במייל את הלינק של הכתבה).

הכתבה נכתבה בשיתוף אוביטר