הכתבה נכתבה בשיתוף אוביטר

הגעה לחדלות פירעון אצל בן או בת הזוג משפיעים באופן משמעותי על כל התא המשפחתי, ובמקרים מסוימים גם על הגרוש/ה ועל ילדיהם הקטינים של בן או בת הזוג שנכנסו להליך של חדלות פירעון. עו"ד ענבל ג׳וליה אלוש, מומחית בהליך חדלות פירעון והבראה כלכלית מסבירה הכל על התהליך שעתיד להוביל אותנו לדרך כלכלית חדשה.

יותר גברים נכנסים להליכי חדלות פירעון, האם הנשים שלהן מודעות למצב?
עו"ד ג׳וליה אלוש: "זו שאלה טעונה ומרוכבת, מאחר והן יודעות וערות לעובדה שבן הזוג בחובות, לפעמים זה תוצאה של עסק שניהל ולפעמים תוצאה של החיים עצמם, כאשר המשפחה קרעה תחת הנטל, הם מגיעים הרבה פעמים להליך בלית ברירה ולא מתוך בחירה. הם מוצאים עצמם בסיטואציה שבו הם צריכים להגיש כתא כלכלי אחד דיווחים חודשיים לבעל התפקיד מטעם בית המשפט. הדיווח נעשה כתא כלכלי אחד שבו מדווחים אחת לחודשיים מלוא הכנסות והוצאות הבית". 

למה גם בני הזוג צריכים לדווח לבית המשפט?
עו"ד ג׳וליה אלוש: "חשוב לציין שבני או בנות הזוג לא נכנסים בעצמם להליך. החובות של בן הזוג לא מושתים על השני ולא ניתן לחייב אותו בחובות, אלא אם כן יש ערבויות אישיות. אם אנחנו לא שם לא ניתן לחייב, וגם אם אין ביניהם הסכם יחסי ממון. יחד עם זאת, כאשר הממונה בכובעו צריך לבוא ולקבוע לפי אמות מידה מה הסכום החודשי שמשית על החייב לשלם מדי חודש לטובת קופת הנושים הוא חייב לראות את מלוא ההוצאות והכנסות. יש אמות מידה שנקבעו מה הסכום הריאלי לאדם, זוג, זוג פלוס ילד וכו', ובהתאם לזה קובעים את הסכום החודשי של אותו החייב בהליכי חדלות פירעון".

האם משנה הסיבה לחובות?
עו"ד ג׳וליה אלוש: "גם לפי פקודת פשיטת הרגל שהייתה נהוגה בעבר, וגם לפי חוק חדלות פירעון שנכנס בספטמבר 2018, למעשה תום הלב של היחיד הוא בעל משמעות. כלומר, אם החובות נוצרות כתוצאה מרמייה, גניבה או הונאה יהיה לכך משקל. בנוס הקודם של הפקודה יכלו להגיע עד כדי ביטול הליכים בגלל חוסר תום לב. בחוק חדלות פירעון, מיקמו במרכז את שיקומו הכלכלי של החייב. דרך אגב, אותו נוהל של הגשת דוחות לצורך הכנסות והוצאות יש לכך מטרה – ללמד את היחידה להתנהל כלכלית, זה לא עונש אלא כלי עבודה לחלוטין ברמה שאפילו יחידים שמגיעים לשלב ההפטר המותנה, ממליצים להם, כחלק מתנאי ההפטר, שישולבו בתוך תוכנית כלכלית שמטרתה לשקם אותם בהתנהלות, ללמד אותם איך לחיות עם כסף, בלי הלוואות".

אולם, לדברי עו"ד ג׳וליה אלוש, גם כאשר מדובר בחוסר תום לב, עדיין המשקל הגדול עובר לשיקומו הכלכלי. "כשאני רוצה לשקם את החייב", היא אומרת, "גם הנושא של יצירת חוב ברמייה מקבל משמעות אחרת. יכול להיות שיוחלט לתת לו לצאת לדרך חדשה עם תוכנית ארוכה יותר מהמקובל שיש לה אופק, אור בקצה המנהרה".

האם להסכם ממון יש משמעות בהליכי חדלות פירעון?
עו"ד ג׳וליה אלוש: "אם הסכם יחסי הממון נחתם לפני הנישואין, לפני הליך הנישואין אחד מהם נקלע להליך פירעון יהיה קשה לערער על התוקף של ההסכם. הנאמן וביהמ"ש יחקרו ויבדקו אבל לבסוף יקבלו זאת, ככל הנראה, בעובדה מוגמרת".

אם התגרשתי ואז נכנסתי לחדלות פירעון?
עו"ד ג׳וליה אלוש: "במקרה כזה, בהנחה ויש ילדים, אז יש פסיקה למזונות. הממונה מסתכל גם על המזונות ומחייב אותו לשלם אותם. המזונות בתשלום של כ-1500 שקלים לילד, יש ממש מפתח שעובדים איתו. אם היחיד לא משלם מזונות בזמן ההליך יש סיכוי שיבטלו את ההליך כי מדובר ביצירת חובות במהלך ההליך וזו עילה לביטולו, כלומר, יצירת חובות בחוסר תום לב במהלך הליך חדלות פירעון".

עו"ד ג׳וליה אלוש מוסיפה עוד, כי הנאמן בתיק צריך לבחון את התיק ובוחן את ההוצאות והכנסות של היחיד שהוא כעת לבד, צריך לשלם שכר דירה, מזונות, ארנונה, מים חשמל וגם לחיות ומבצע בדיקה בהתאם לכך. "יכול להיות", היא אומרת, "שבבדיקה שלו הוא ימליץ להפחית את הסכום, אז הגרושה יכולה למצוא עצמה בבעיה, כי מצד אחד יש את הפסיקה ומצד שני המלצת הנאמן להפחית. הפער, כלומר הדלתא, בין דמי המזונות שנפסקו בבית המשפט לענייני משפחה למול מה שקבע הנאמן ובית המשפט לחדלות פירעון אישר עומד כזכות לאישה לתבוע בתום הליך חדלות הפירעון. אם היה לו חוב מזונות קודם זהו חוב בדין קדימה. ולכן כאשר ישולמו חובות מקופת הנשייה, זה החוב הראשון במעלה שישולם – על הפער, צריך לזכור, אין הפטר". 

הכתבה באדיבות פורטל המשפט obiter.co.il

הכתבה הינה במסגרת שיתוף פעולה עם חברת אוביטר, במידה ומצאתם טעות בכתבה מוזמנים לשלוח את התיקון למייל: [email protected]    
(לצורך איתור מהיר של הכתבה, חשוב להקפיד לכלול במייל את הלינק של הכתבה).

הכתבה נכתבה בשיתוף אוביטר