הכתבה נכתבה בשיתוף אוביטר

בנוסף, בעוד שיש תאונות המערבות כלי רכב אחד או שניים, הרי שיש תאונות הכוללות מספר גדול יותר של כלי רכב. עו"ד מיכאל ברנד, מומחה לדיני נזיקין ופגיעות גוף עושה סדר בתחום הסבוך ומסביר את מי תובעים בתאונה שמערבת מספר רכבים.

לדברי עו"ד ברנד, כשמדובר על אדם בתאונת דרכים האשם אינו נבחן מבחינת ביטוח החובה, כי לכל רכב אמור להיות ביטוח חובה לפי חוק. "אך", הוא אומר, "יש מקרים מיוחדים כמו למשל תאונת שרשרת. למשל, אחד נכנס בשני והרכב האחרון בתור פוגע בהולך רגל – צריך לשאול מי יפצה את הולך הרגל? רק האחרון? כולם? זו שאלה". 

"ככל שיש יותר גורמים מעורבים כך יש השאלה בדבר הביטוח והפיצוי הופכת מורכבת יותר ויותר". 

אם אני עומד שלישי ברמזור ורכב מאחורי פוגע בי במהירות גדולה, הרכב שלי, בעקבות התנופה פוגע ברכב שלפני והוא פוגע בזה שלפניו, האם כל אחד תובע את מי שפגע בו?
עו"ד ברנד: "במקרה כזה כל אחד תובע את ביטוח החובה של עצמו. אני אסביר: לאחרונה ניתן פסק דין בבית המשפט העליון בסוגיה דומה שבה נהגת שעמדה בדיוק 3 דקות בתחנת אוטובוס כדי לכוון את 'וויז', כאשר לפתע, הגיע נהג שיכור ופגע ברכב של וגרם לה נזקי גוף קשים. בית המשפט המחוזי קבע שביטוח של הנהג השיכור שפגע בנהגת, ישלם את הפיצוי לנהגת. לא כך קרה בבית המשפט העליון שהפך את הקביעה של בית המשפט המחוזי והורה על ביטוח החובה של הרכב של הנהגת לפצותה בגין נזקיה.

אילו עוד מצבים יש שבהם תובעים ביטוח אחר?
עו"ד ברנד: "יש ריבוי מצבים, לא רק בתאונות שרשרת אלא יש תאונות מסובכות נוספות. למשל, חבר שמשאיל רכב לחברו, הפוליסה לא מכסה וכאן נשאלת השאלה אם הוא ידע מכך. או אדם שחושב שיש לו ביטוח, ואין בכלל פוליסה. אלו מקרים מורכבים. במקרה הראשון חוק הפיצויים לנפגעי תאונות דרכים אומר דבר פשוט – יש סעיף ייעודי לכך וכאן נשאלת השאלה אם ידע או לא ידע לגבי הפוליסה. לגבי המקרה השני, בו אדם נוסע ולא ידע, למשל מעביד שנותן לעובד רכב ללא ביטוח, העובד סמך על המעסיק ולכן לא בדק.

על מי האחריות לבדוק?
עו"ד ברנד: "תלוי מה הסיטואציה, כאשר מדובר על יחסי עובד- מעסיק אחריות המעסיק לדאוג לביטוח חובה בתוקף. אבל כשמדובר על אדם פרטי סביר שהוא צריך לבדוק ולוודא ביטוח". 

אז למה צריך עו"ד בתביעות הללו?
עו"ד ברנד: "כשאתה מבוטח בביטוח חובה זה לא אומר שאתה יודע להגיד כמה כסף אתה צריך לקבל. כשמדובר על פגיעה, לא יודעים לומר כמה היא שווה, וכאן המחלוקת הגדולה בין המבוטח לחברת הביטוח. פגיעה ברגל לא תהיה זהה אצל שני אנשים, כל תיק בפני עצמו".

הכתבה באדיבות פורטל המשפט obiter.co.il

הכתבה הינה במסגרת שיתוף פעולה עם חברת אוביטר, במידה ומצאתם טעות בכתבה מוזמנים לשלוח את התיקון למייל: [email protected]    
(לצורך איתור מהיר של הכתבה, חשוב להקפיד לכלול במייל את הלינק של הכתבה).

הכתבה נכתבה בשיתוף אוביטר