הכתבה נכתבה בשיתוף אוביטר

חוק החדש שקורא להגביל שכר טרחת עורכי הדין המטפלים בנכי צה"ל ונפגעי פעולות איבה, אולם לדברי עו"ד ענת גינזבורג, המתמחה בדיני נזיקין, מדובר ב"חוק דרקוני" שיזיק בעיקר לנפגעים המיוצגים. כמי שמשמשת כיו"ר ועדת נכי צה"ל, נכים ותמלוגים ושיקום בלשכת עוה"ד, מבהירה עו"ד גינזבורג, כי במידה והחוק יעבור, אותם נפגעים יישארו ללא ייצוג. 

"הצעת החוק העומדת על הפרק מתייחסת לא רק לנכי צה"ל ולנפגעי איבה", אומרת עו"ד ענת גינזבורג. "אנחנו מדברים על הצעה שהייתי מגדירה אותה, בלשון המעטה, כדרקונית, כי ההצעה הזו, למעשה, תגרום לכך שעוה"ד לא ייצגו נכי צה"ל ונפגעי איבה משום שהשכר המוצע הוא שכר אפסי. אני חייבת לומר דבר חשוב, לשכת עוה"ד כבר בשנת 2019 הוציאה הנחיה מאוד ברורה, ההנחיה קובעת שעוה"ד שמטפלים בנכי צה"ל ובנפגעי איבה, אינם יכולים לגבות שכר טרחה מהאחוזים של הקצבאות שמקבלים הנכים לכל ימי חייהם.

למה הכוונה? אם למשל, בתביעות נזיקין רגילות המתנהלות בביהמ"ש, לא תביעות לפיצויים לגבי תאונות דרכים, עוה"ד יכול לגבות 20 אחוז מהפיצוי שיתקבל בסופה של התביעה. נכי צה"ל ונפגעי איבה, חל איסור לעשות זאת. אני, כיו"ר הוועדה הארצית של לשכת עוה"ד של נכי צה"ל ונפגעי איבה, אמורה לקבל אלי תלונות בנושא הזה. במהלך השנים קיבלנו תלונות ספורדיות. אנחנו בקשר עם ארגון נכי צה"ל, קשר הדוק מאוד. כאשר הייתה תלונה כזו או אחרת, טיפלנו בה במוסדות הלשכה לשביעות רצון כולם. מה קורה עכשיו? זה לא סוד שהייתה ביקורת, ויש ביקורת קשה מאוד כלפי אגף השיקום".

היו מי שקראו לכם עוה"ד, למשל ראש אגף השיקום, "רודפי נכים" או "אמבולנס צ'ייסר
עו"ד גינזבורג: "אני רוצה לומר שאנחנו, עוה"ד המייצגים נכי צה"ל ונפגעי איבה נחרדנו לשמוע את הדברים. התגובה לדברים האלו, הייתה 'הבו לנו תלונה, שם של עורך דין אחד שכזה, אך עד היום לא קיבלנו ולו שם אחד. ראינו שגם מבקר המדינה פרסם פרסום דומה. ראשית, זה שעו"ד מבקר, זה לא אומר שהגיע לשדל לקבל ייצוג, יכול להיות שהוזמן לשם ולא עבר ממיטה ממיטה בניסיון לחפש אותם. מי שמייצג את נכי צה"ל עושה עבודת קודש וצריך להבין את הדברים האלו. אנחנו ביקשנו לקבל לידנו תלונות ולא קיבלנו כל תלונה".

לדברי עו"ד גינזבורג, אגף השיקום במהלך השנים האחרונות ספג ביקורת קטלנית, ביקורת קשה מאוד, גם ממבקר המדינה לגבי הטיפול שלו בנכים, לגבי הסחבת, לגבי הרופאים, הוועדות הרפואיות, ביקורת חריפה ביותר. כך לדבריה, גם בדוחות מבקר המדינה בשנת 2012, ב-2014, ב-2019 וגם בדוח שיצא השנה, בשנת 2024 נמשכת אותה הביקורת. בנוסף, דו"ח של ועדת המחקר של הכנסת, שנכתב לבקשת ח"כ דאז אורנה ברביבאי, מתח גם הוא ביקורת קשה על אגף השיקום. אלוף איל בן ראובן מתח ביקורת בדוח שהוציא על אגף השיקום ועל כלל ההתנהלות של הוועדות הרפואיות וכן הלאה. "אז מה הפתרון?", שואלת עו"ד גינזבורג, "נראה שהפתרון הוא להותיר את הנכים ללא עורכי דין המייצגים אותם ודואגים להם".

"חשוב לומר", היא מדגישה, "והציבור צריך לדעת שאגף השיקום מיוצג על ידי עוה"ד במיקור חוץ מכספי המסים שלנו, כנגד הנכים. דבר נוסף, גם הפרקליטות מייצגת את אגף השיקום כנגד הנכים. מה יקרה בסופו של דבר? אנחנו, בשכר אפס, עם כל הכבוד וכל הרצון והאהבה לנכים, לא יכולים לייצג, אין דבר כזה".

נכה צה"ל שנאבק כעת על השיקום אין לנו מושג מה שכר הטרחה שייאלץ לשלם, צריך להסדיר זאת כדי שתהיה לו ודאות
עו"ד גינזבורג: "אין כאן כשל שוק. יש לא מעט משרדים שעוסקים בייצוג נכי צה"ל, ומה שהיה נהוג כך גם יהיה. נכים או הורים של נכים עוברים ובודקים במספר משרדים, ולרוב מדובר בסכומים די דומים. בסופו של דבר הם מחליטים מול מי להתקשר. כאשר אותו נכה צה"ל, או אביו, מתקשים עם משרד עוה"ד הם מקבלים הסכם מפורט, כל צד יודע את הזכויות והחובות שלו. צריך להבין עוד, שחלק גדול מעוה"ד, מייצגים גם פרו-בונו. אני עצמי, במשרדי, במהלך השנים, ייצגתי ואנחנו עדיין מייצגים, לא מעט נכי צה"ל פרו-בונו". 

האם זו המילה האחרונה מבחינת המחוקק או שצפוי מאבק?
עו"ד גינזבורג: "זו לא המילה האחרונה. היו לנו בחודשים האחרונים התדיינויות מול משרד המשפטים. הוגשה ללשכה חוות דעת כלכלית, שלדעתנו לא משקפת כהוא זה גם את השכר וגם את עבודתו של עורך הדין. הגשנו חוות דעת כלכלית מטעמנו, הצגנו מספר חלופות אך לא זכינו להתייחסות לגופו של עניין. הייתה תחושה קשה שלנו בלשכה שלמעשה אנחנו איזו אבן קטנה בדרך והם מבקשים להמשיך הלאה. צריך להבין שזו לחלוטין לא סוף הדרך. אנחנו נגיע לוועדת העבודה והרווחה, נעבור שם על כל סעיפי החוק. כפי שמשרד המשפטים יודע, בהמשך הדרך יש סיכוי גדול שגם נגיע לבג"ץ, בין היתר משום שיש חוק במדינת ישראל, ששמו חוק ההסדרה, חוק שעבר בשנת 2021. משרד המשפטים, בין היתר בכל הנוגע להצעת החוק הזו, לא התייחס ולא קיים את דרישות החוק הזה".  

עו"ד גינזבורג מדגישה, כי "במידה והצעת החוק הזו תעבור, תהיה בעיה קשה מאוד לנכי צה"ל ולנפגעי איבה כי לא יהיה מי שייצג אתם ובסופו של דבר הם עלולים ליפול לידי חברות למיצוי זכויות או פשוט לא לקבל את מה שמגיע להם וזה אסון גדול במיוחד נוכח המצב הקטסטרופלי שאנחנו נמצאים בו כעת במדינת ישראל". 

הכתבה באדיבות פורטל המשפט obiter.co.il

הכתבה הינה במסגרת שיתוף פעולה עם חברת אוביטר, במידה ומצאתם טעות בכתבה מוזמנים לשלוח את התיקון למייל: [email protected]    
(לצורך איתור מהיר של הכתבה, חשוב להקפיד לכלול במייל את הלינק של הכתבה).

הכתבה נכתבה בשיתוף אוביטר