הכתבה נכתבה בשיתוף אוביטר

נישואים בינלאומיים הפכו לתופעה נפוצה בעידן הגלובליזציה, כאשר אנשים מוצאים אהבה במקומות רחוקים מביתם או בוחרים לעבור להתגורר במדינה אחרת, אך לצד הרומנטיקה והאתגר שבחיים משותפים על קו התפר בין תרבויות, לעיתים קרובות עולה גם האפשרות של פרידה וגירושין. כאן מתחיל מסע משפטי ורגשי מורכב, הדורש התמודדות עם מערכות חוקים שונות, פערי שפה ונורמות תרבותיות מגוונות.

עו''ד יגאל מור (צילום: אביגיל פפרנו)
עו''ד יגאל מור (צילום: אביגיל פפרנו)

מהם גירושין בינלאומיים?
"גירושין בינלאומיים" מתארים מצב בו שני בני זוג המעוניינים להתגרש הם תושבים או אזרחים של מדינות שונות, או כאשר חלק מהרכוש המשותף או הילדים נמצאים מחוץ לגבולות ישראל, ולמה הדברים הופכים למורכבים יותר? זאת משום שלכל מדינה יש את חוקי המשפחה הייחודיים לה, חוקים המסדירים את תהליכי הגירושין ומכתיבים כיצד יחולק הרכוש וכיצד יוסדרו היבטים כמו משמורת ומזונות ילדים. כאשר יותר ממדינה אחת מעורבת, הדבר מציב בפני עורכי הדין אתגר כפול - מחד, עליהם להכיר היטב את הדין הישראלי ולפעול על פיו, ומאידך, הם נדרשים להתמצא במערכות המשפט הזרות הרלוונטיות ולקחת אותן בחשבון בבואם לתכנן את האסטרטגיה המשפטית לפיה הם פועלים.

דוגמה לאתגרי הגירושין הבינלאומיים
לאחרונה טיפל משרד מור ושות' בתיק גירושין מורכב של בני זוג ישראלים-אמריקאים. האישה ישראלית שעברה לקליפורניה לצורך לימודים ונישאה לבן זוגה האמריקאי. לאחר 6 שנות החליטו השניים להתגרש והאישה רצתה לשוב לישראל, כשבמוקד הסכסוך עמדה השאלה היכן יתקיימו ההליכים ואיזה דין יחול על חלוקת הרכוש שנצבר במהלך התקופה בה התגוררו בארה"ב שחלקו נרכז מכספים שהאישה הביאה עמה מישראל. בסופו של דבר, בסיוע עורכי דין מומחים משני צדדי האוקיינוס, הצליחו הצדדים להגיע להסכמות ולחלק את רכושם על פי הדין האמריקאי, תוך שמירה על זכויותיהם ההדדיות.

מערכת דיני המשפחה הישראלית - ייחודית ומאתגרת
אחד המאפיינים הבולטים של מערכת המשפט הישראלית בתחום דיני המשפחה בקרב יהודים, הוא השילוב הייחודי בין הדין האזרחי לבין ההלכה היהודית. נישואין וגירושין בין יהודים מתבצעים בבתי הדין הרבניים, בעוד סוגיות הקשורות בענייני רכוש, מזונות ומשמורת ילדים מתבררות לרוב בבתי המשפט לענייני משפחה. כשאחד מבני הזוג מביא עימו לתמונה את מערכת הדינים של מדינה זרה, מתווספים עוד נדבכים מורכבים לפאזל המשפטי.

"בגירושין בינלאומיים בישראל צריך להתחשב בשתי מערכות משפט נפרדות שלא תמיד מתיישבות זו עם זו", מסביר עו"ד יגאל מור, מומחה בתחום דיני המשפחה ותכנון הון משפחתי. "הצורך לשזור בין הדין הישראלי – הן האזרחי והן הדתי, על כל ייחודיותו, לבין דיני מדינות אחרות ולתת תוקף להחלטות ופסיקות זרות, הופך את הליכי הגירושין למשימה מאתגרת ביותר".

קונפליקט הסמכויות - איפה יתנהל ההליך?
אחת מנקודות המחלוקת השכיחות בתיקי גירושין בינלאומיים נוגעת לשאלה איזו מדינה אמורה לדון בענייני הגירושין. לפי אמנות בינלאומיות וכללי כיבוד ערכאות מקובל כי ההליך צריך להתקיים במדינה בה מתגוררים בני הזוג או במקום בו נישאו, אך בפועל, פעמים רבות כל צד מנסה "למשוך" את התיק לטריטוריה המשפטית בה הוא מעריך שיוכל להשיג הישגים טובים יותר. 

"מאבקי סמכות הם עניין שכיח בגירושין בינלאומיים, כשכל בן זוג רוצה שההליכים יתנהלו במגרש הביתי שלו", אומר עו"ד בנימין מזר, ראש מחלקת דיני משפחה במשרד מור ושות'. "כשמתנהלים הליכים מקבילים בערכאות שונות, זה עלול להוביל להתנגשויות ולייקר ולהאריך משמעותית את ההתדיינות" ולעיתים צד פועל כך מתוך טקטיקה משפטית של התשת הצד האחר.

עו״ד בנימין (בוני) מזר (צילום: נתנאל תבל)
עו״ד בנימין (בוני) מזר (צילום: נתנאל תבל)

דוגמה נוספת לחשיבות ניהול ההליך במדינה הנכונה
באחד מתיקי הגירושין שטופלו במשרד מור ושות' היו בני זוג יהודים, הבעל ישראלי והאישה אמריקאית, שחיו בישראל שנים רבות. האיש פתח בהליכי גירושין בבית משפט לענייני משפחה בישראל, שם התגוררה המשפחה עד אותו שלב ומיד לאחר פרוץ הסכסוך עברה האישה להתגורר לצד הוריה בניו יורק, בעודה עותרת לקיום ההליך המשפטי בניו יורק. בית המשפט האמריקאי דחה את בקשת האישה וקבע כי הסמכות לדון בתביעה היא של הערכאה בישראל, וזאת משום שמירב הזיקות של בני הזוג הם לישראל. ההחלטה אפשרה התנהלות יעילה של התיק בהתאם לדין הישראלי, תוך שימור זכויות האיש והילדים.

איך להתמודד עם הסכנה לחטיפת ילדים?
אחד מהפחדים המשתקים של הורים העוברים הליכי גירושין בינלאומיים הוא שבן או בת הזוג יחליטו לחטוף את ילדיהם המשותפים ולהעתיק את מקום מגוריהם למדינה אחרת. אמנם, על פי אמנת האג, ילד שנחטף בידי אחד מההורים חייב לשוב למדינת מגוריו הקבועה, אולם בפועל מדובר בתהליך מורט עצבים שיכול לארוך זמן רב. כדי למנוע מראש את התרחיש, ניתן ורצוי במקרים המתאימים לעתור לבית המשפט בישראל להוצאת צו עיכוב יציאה מהארץ נגד ההורה או עבור הקטין, אם יש חשד ממשי שמתכוננת חטיפה כזו. 

יחד עם זאת, עו"ד מור מדגיש כי "צו עיכוב יציאה יעיל כשההורה וילדיו עדיין בישראל. אבל במידה והם כבר יצאו את הגבולות, נדרשת פעולה מהירה מול בתי המשפט והרשויות במדינת היעד כדי לאתר את הילדים ולהשיבם".

למה חשוב כל כך ליווי של עורך דין המתמחה בדיני משפחה ועם אוריינטציה בינלאומית?
ניהול הליך גירושין סטנדרטי דורש רגישות רבה ומיומנות, אך כשמדובר בגירושין בינלאומיים, רף הקושי והמורכבות עולה פלאים. התמצאות בדקויות המשפטיות של כל מדינה ומערכת חוקיה, שליטה בעקרונות המשפט הבינלאומי הפרטי, ניסיון בניהול מו"מ מורכב וחוצה שפות ואף תרבויות – כל אלה הם כישורים הכרחיים לעורך דין שמטפל בתיקי גירושין בעלי זיקה בינלאומית. רק מי שעוסק דרך קבע בתחום דיני המשפחה ויודע כיצד לתמרן בין דרישות סותרות ומנוגדות יכול לתת ללקוח שירות מיטבי ולהוביל אותו אל עבר התוצאה הרצויה. 

"הטיפ הכי חשוב לכל מי שנקלע להליך כזה הוא לפנות מוקדם ככל האפשר לעורך דין העוסק בגירושין בינלאומיים", קובע עו"ד מזר. "ככל שהיערכות משפטית נכונה נעשית בשלב מוקדם יותר, כך קל יותר לחסוך בעלויות, למנוע שגיאות ולמקסם את התוצאה".

חשיבות שיתופי הפעולה הבינלאומיים
כדי להעניק ללקוחותיהם ייצוג מקצועי ומקיף, משרד מור ושות' מקפיד לשתף פעולה עם משרדים מובילים במדינות היעד כמו מדינות שונות בארה"ב. "שיתופי הפעולה הבינלאומיים חיוניים להצלחה בתיקים אלה", מסביר עו"ד מור. "בזכות ערוצי התקשורת הפתוחים עם עמיתינו בחו"ל, אנחנו יכולים לקבל תמונה מדויקת יותר של הדין הזר ולסנכרן בין הפעולות המשפטיות בכל זירה. זה מייעל את ההליכים ומאפשר לנו להעניק ללקוחות הגנה טובה יותר על האינטרסים שלהם בכל מדינה רלוונטית". 

דוגמה להצלחת שיתוף פעולה בינלאומי
לאחרונה ייצג המשרד אישה ישראלית שהיתה נשואה לאזרח אנגלי, כשהשניים התגוררו יחד בלונדון מספר שנים. במהלך הליך הגירושין המפרך טען הבעל כי האישה אינה זכאית למחצית מדירת המגורים שהייתה רשומה רק על שמו. צוות המשרד, בסיוע עורך דין אנגלי שנשכר לשם כך, ביסס את זכויותיה הקנייניות של הלקוחה ואת חלקה בנכס, עד שבסופו של דבר הושגה פשרה שהבטיחה את חלוקתו השוויונית של הרכוש. שיתוף הפעולה היעיל בין אנשי המקצוע בארץ ובחו"ל הוא שאפשר הישג מהיר וחסך ללקוחה הוצאות מיותרות.

הליכי גירושין בינלאומיים הם מסע רגשי, נפשי וכלכלי מפרך עבור כל המעורבים בדבר. מעבר לטלטלה האישית הכרוכה בפירוק התא המשפחתי, נאלצים בני הזוג להתמודד עם אתגרים מורכבים הנובעים מהתנגשות בין מערכות דינים, פערי שפה ותרבות וכן מאבקי סמכות משפטיים בין ערכאות משפט במדינות שונות. מנקודת מבטם של עורכי הדין, מדובר באחד התחומים המאתגרים ביותר, בשל הצורך לשלוט בחומר משפטי רב ומגוון. 

לייעוץ משפטי בעניינים הקשורים להליך גירושין בינלאומיים ניתן ליצור קשר עם מח' דיני משפחה וירושה בחברת עורכי דין ונוטריון מור ושות' בטלפון 02-5953322. 

למידע נוסף:  https://www.Mor.Law 

הכתבה באדיבות פורטל המשפט obiter.co.il

הכתבה הינה במסגרת שיתוף פעולה עם חברת אוביטר, במידה ומצאתם טעות בכתבה מוזמנים לשלוח את התיקון למייל: [email protected]    
(לצורך איתור מהיר של הכתבה, חשוב להקפיד לכלול במייל את הלינק של הכתבה).

הכתבה נכתבה בשיתוף אוביטר