נשיאת בית המשפט העליון, השופטת אסתר חיות, יוצאת היום (ראשון) נגד ה"דילים" בין פוליטיקאים לבין נציגי לשכת עורכי הדין בוועדה למינוי שופטים, שהוצגה בתכנית "עובדה". במכתב ששיגרה לנשיאי בתי המשפט, היא מתריעה מפני "סכנת הפוליטיזציה של מערכת המשפט" וכן מפני "אינטראקציה בין שופטים, גורמים פוליטיים ואנשי לשכת עורכי הדין" בוועדה, שרק לאחרונה בחרה בה לנשיאה.



"מתברר כי יש מי שסבור שאין כל פסול בקידום מינויים של שופטים בישראל על פי אג'נדה פוליטית", כותבת הנשיאה חיות, ועומדת על ההבדלים בין שיתוף פעולה בין שופטים החברים בוועדה ונציגי לשכת עורכי הדין, לעומת שיתוף פעולה בין האחרונים לבין פוליטיקאים: "שיתוף פעולה בין לשכת עורכי הדין ובין השופטים הוא שיתוף פעולה בין שני הגורמים המונחים בראש ובראשונה משיקולים מקצועיים בבחירת המועמדים האיכותיים ביותר לתפקיד".



"לעומת זאת, שיתוף פעולה בין לשכת עורכי הדין ובין הגורמים הפוליטיים בוועדה, כברית מוצהרת, טומן בחובו סכנה כי הבחירה תחתור לקידום אג'נדה פוליטית על חשבון שיקולים מקצועיים. בכוונתי לעשות כל הניתן כדי להגן על עצמאותה של הרשות השופטת וכדי למנוע פוליטיזציה שלה".



בהמשך המכתב נוזפת חיות בשופטים שתועדו בתכנית, כשהם משוחחים, במהלך כנסים, שיחות אישיות עם אנשי לשכת עורכי הדין בנוגע לנעשה בוועדה. "התמונה הנגלית אינה מחמיאה, בלשון המעטה. השופטים שיבחרו להמשיך ולהשתתף בכנסים נדרשים להקפיד על הכללים שנקבעו בעניין זה על ידי הנהלת בתי המשפט, על ידי ועדת האתיקה ועל ידי נשיאת בית המשפט העליון ולנהוג באופן ההולם את מעמדנו כשופטים".



בתכנית "עובדה", ששודרה בשבוע שעבר, חשף העיתונאי עומרי אסנהיים את התנהלותם של חברי הוועדה למינוי שופטים, ואת ההשפעה לכאורה שיש על הוועדה מצד שרת המשפטים, איילת שקד ויו"ר לשכת עורכי הדין, אפי נוה.