מנכ"לית משרד המשפטים, אמי פלמור, הגיעה הבוקר (שני) לדיון מיוחד בוועדה לקידום מעמד האישה והתייחסה לדוח הצוות בראשותה העוסק בפוליגמיה בחברה הבדואית בישראל. פלמור התייחסה לאוזלת היד של רשויות המדינה שנמנעו עד כה מטיפול אמיתי בעבירות הפולגימיה: "עד היום היה 100% אי-אכיפה. אנחנו משנים את זה ומבחינת אכיפה אנו במשרד המשפטים כבר פועלים כלפי 95% מהתופעה למעט מקרים הומניטריים, ואנחנו רואים את השינוי. השורה התחתונה היא שהממשלה 'משכה הנדברקס' אל מול תופעת הפוליגמיה".



עוד נחשף בדיון כי הוגשו כבר 12 כתבי אישום נגד גברים בדואים פולגימיים וישנן חקירות נוספות שצפויות להבשיל לכתב אישום. אולם יש לציין כי מדובר בטיפה בים. על פי הוועדה, כיום בישראל קיימות יותר מ-6,000 משפחות פוליגמיות בחברה הבדואית המונה כ-250,000 נפשות.



פלמור התייחסה לכך וטענה כי אי אפשר לשנות את המדיניות מהרגע להרגע וללא סיוע סוציאלי למגזר הבדואי. "אי אפשר להילחם בתופעה בלי לתת מענים סוציאליים, הפוליגמיה היא עבירה פלילית במדינת ישראל, זה ברור", אמרה, "אבל מי שרוצה להתעלם מזה שהחברה הבדואית היא חברה מסורתית במעבר, שיתעלם, אי אפשר להתעורר יום אחד בזבנג וגמרנו. יש תהליכים שצריך לעשות, יש מענים שצריך לתת".



כפי שפורסם ב"מעריב און-ליין" בסוף השבוע, יותר מ-103 מיליון ש"ח מתקציב הביטוח הלאומי עבור הבטחת הכנסה לחד הוריות מגיע לנשים בדואיות המוגדרות כנשים חד-הוריות כדי להונות את הביטוח הלאומי בעוד הן נשואות. פלמור התייחסה לשיטת ההונאה ולטיפול המוצע על ידי הוועדה בראשותה". אנחנו מכירים את המציאות שבה גבר פוליגמי יכול להונות את הביטוח הלאומי. מהיום אותו גבר יידע שהוא חשוף לא רק להעמדה לדין על הונאה כלכלית, אלא תיפתח נגדו במקביל חקירה משטרתית".