היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט הודיע שלשום לפרקליטיו של ראש הממשלה בנימין נתניהו כי ההחלטה על קיום שימוע לפני כתב אישום נגדו תתקבל לפני הבחירות. בתגובה שוקלים פרקליטי נתניהו הגשת עתירה לבג"ץ. עו"ד אירית באומהורן, בכירה לשעבר בפרקליטות המדינה ומי שהייתה תובעת בתיק משה קצב, העריכה הבוקר (ראשון) בתוכניתו של גיא פלג ב-103FM כי אפשר היה לסיים את העיסוק בנושא בשלב מוקדם יותר. "אני לא חושבת שפרק הזמן ניתן להגדרה כיעיל וקצר יותר. אני חושבת שעשו כאן 'אובר דויינג' ואולי זה היה מוצדק. אפשר לכנות את היועץ כחששן ואפשר גם לכנות אותו זהיר", אמרה באומהורן.



נתניהו מכנה אותו פזיז. רק קיבל את החומר וכבר רוצה להוציא הודעת שימוע.
"ממש לא. להיפך. אפשר היה לסיים את זה הרבה קודם, אפשר היה להסתפק בהרבה פחות פרקליטים, אפשר היה שהצוות לא יהיה כל כך גדול וכל כך רחב. אני חושבת שבעניין הזה אי אפשר להאשים את היועץ המשפטי לממשלה".


את עזבת את הפרקליטות עוד לפני שמנדלבליט תפס את תפקידו כיועץ המשפטי לממשלה. ככל שאת מתרשמת מהמוסד של היועץ, בסופו של יום כמה משקל יש למה שאומרים חברי הצוות אל מול ההחלטה של האיש הזה בתפקיד הזה?
"המון. המשקל שלהם גדול מאוד. מי שחושב שההחלטה היום היא החלטה של אדם אחד לא מבין את המנגנון בכלל. יש נקודת זמן בה היועץ המשפטי בשליטה על התיק והוא יכול לכוון אותו לכיוונים מסוימים. אם ביבי נתניהו היה אומר שהוא פורש – אפשר היה למזער, לצמצם ואפילו לסגור את התיק הזה לגמרי. מנקודת זמן מסוימת, שאני מאבחנת אותה בהסכמי עדי המדינה, כולם כבר משלבים ידיים והולכים בדרך הזאת לשורה התחתונה. זאת אומרת שכבר לפני שנה אפשר היה להבין שהתיק הזה הולך לכתב אישום. אפשר לומר שאולי זאת האשמה של הפרת אמונים ולא שוחד אך בסופו של דבר היועץ המשפטי לממשלה או לא אדם יחיד, יושבים איתו עוד כ-20-30 אנשים שמושכים לכיוון הזה".

 
דווקא מהנקודה שאת ישבת בה בעבר אני תוהה, היה תיק חזק כנגד נשיא המדינה לשעבר משה קצב. ראינו שאחרי השימוע היועץ המשפטי החליט כנגד העמדה של הפרקליטה, אנשי המקצוע והמשטרה ולהגיע להסדר מקל מאוד עבורו. גם בנוגע לתיקי אביגדור ליברמן, היועץ המשפטי החליט לסגור את התיק המשמעותי למרות עמדתו של פרקליט המדינה. אני תוהה האם זו החלטה אישית או החלטה של מערכת שלמה?
"מתיק קצב היו צריכים ללמוד. מנדלבליט לא יעשה את הטעות של מני מזוז. ברגע שאתה סוטה מהדרך אתה נתון לצרות".
 
מה זאת אומרת 'סוטה מהדרך?' בכל זאת המחוקק נתן את ההחלטה ליועץ המשפטי בעצמו כדי שהוא יפעיל שיקול דעת, אחרת ייהפך לחותמת גומי של הפרקליטים. 
"אתה צודק אך הוא מפעיל ומכוון לאורך כל הדרך. הם כבר מלפני שנה וחצי משלווים ידיים ואין כבר דרך חזרה. הוא כבר החליט כשאישר לעשות הסכמי עדי מדינה ובכך הביע את דעתו. אם מישהו רצה לעשות איזשהו שינוי דרמטי, זה היה צריך לקרות לפני שנה ויותר. יש פרומילים של סיכוי שדברים ישתנו אך לא בהחלטה שנכונה לעוד שבוע שבועיים".
 
לפי ההימור שלך, כתב אישום של מדינת ישראל כנגד בנימין נתניהו יכלול סעיף השוחד בתיקי נתניהו או שיסתכם בכתב אישום מצומק יותר אך חזק יותר של הפרת אמונים?
"זה תלוי אם נתניהו יהיה ראש הממשלה או לא. במידה וייבחר העבירה תהיה שוחד. אם נתניהו לא יהיה ראש הממשלה אז הקצב של התיק הוא אחר והעניין בתיק הוא אחר. יהיה אפשר שהשימוע יתרחש בנובמבר ודצמבר בשנה הבאה. אז כבר אף אחד לא ירוץ לשום מקום. אם הוא ייבחר זה יימשך בסדר הדברים הרגיל".

התיק החמור ביותר נגד נתניהו עוסק בפרשת בזק־וואלה (תיק 4000), שבו המלצת המשטרה והפרקליטות היא להעמידו לדין בגין שוחד. בתיק זה חשוד נתניהו בהענקת הקלות מפליגות לידידו שאול אלוביץ', בעבר בעלים של החברות בזק ויס וכן אתר החדשות "וואלה", בתמורה לסיקור אוהד לנתניהו ולבני משפחתו ולתקיפת יריביו של נתניהו על גבי האתר. 
 
פרקליטיו של נתניהו טוענים כי למנדלבליט אסור לקבל החלטה לפני הבחירות כדי לא להשפיע על הציבור שיילך לקלפיות וכן שהיועמ"ש נכנע ללחצי השמאל והתקשורת בהחלטתו להגיש כתב אישום נגד ראש הממשלה. בחדשות ערוץ 13 דווח שלשום כי רוב בכירי הפרקליטות תמכו בהגשת כתבי אישום נגד נתניהו בתיק 2000, העוסק בקשר בין ראש הממשלה למו"ל "ידיעות אחרונות" נוני מוזס, וכן בתיק 4000 (פרשת בזק־וואלה). 
 
על פי הדיווח, עו"ד ליאת בן ארי מפרקליטות מיסוי וכלכלה אמרה בדיונים: "תיק 4000 הוא תיק שוחד מובהק. אין ספק שראש הממשלה ביצע עבירות חמורות במיוחד. הגשנו כתב אישום על מקרים הרבה פחות חמורים. מדובר בהטבות בגובה מאות מיליוני שקלים". בכיר בפרקליטות: "צריך להגיש כתב אישום חד־משמעית. זה לא תיק של ספק, זה תיק להרשעה בטוחה".
 
בתיק 2000 תומכים בהגשת כתב אישום פרקליט המדינה שי ניצן, פרקליטת מיסוי וכלכלה ליאת בן ארי, המשנה ליועץ המשפטי לממשלה מומי לבמרגר והמשנה ליועץ המשפטי לממשלה עמית מררי. מתנגדים לכך המשנה ליועץ המשפטי לממשלה רז נזרי - שאמר: "אנחנו נכנסים כאן לשדה התקשורתי־פוליטי. זה שדה שלא כדאי להיכנס אליו" - וכן פרקליט מחוז חיפה עמית אייסמן.
 
מנגד טען יונתן תדמור, המשנה לפרקליטת מיסוי וכלכלה: "תיק 2000 הוא תיק שוחד מובהק. נוני מוזס ונתניהו עסקו בסחר־מכר של חקיקה. יש פה הקלטות וראיות". תדמור פנה למנדלבליט, ואמר: "באיזו עילה נסגור את התיק? יש פה ראיות חדות ועניין רב לציבור. סגירת התיק תשפיע לרעה על תיק 4000".