ועד הבית משמש כנציג של בעלי הדירות בבית המשותף ונושא באחריות לניהול השוטף התקין של הבית המשותף ולביצוע תיקונים הדרושים לצורך תחזוקה של הרכוש המשותף. ועד הבית אחראי בין היתר לגבות את תשלומי הוועד מהדיירים, לנהל ולתחזק את הרכוש המשותף, ולנהל את ספרי הנהלת החשבונות של הבית המשותף. 

נוסף על כך הוועד מוסמך לייצג את בעלי הדירות בהליכים משפטיים הנוגעים לאחזקת הבית ולניהולו וכן להגיש תביעה נגד בעל דירה שחורג מהוראות החוק.

כיצד ניתן להתמודד עם דייר שמשתלט על חלק מהשטח המשותף?
לעיתים ועד הבית נאלץ להתמודד עם מקרה שבו דייר בבית המשותף מחליט להשתלט על שטח מהרכוש המשותף כמו גינה, גג, חניה משותפת או מקלט ועושה בו שימוש פרטי. שימוש זה למעשה שולל את אפשרותם של יתר הדיירים להשתמש בשטח המשותף שבבעלותם ולהפיק ממנו הנאה. 

בהתאם לחוק המקרקעין, הקירות החיצוניים של דירה בבית משותף נחשבים כחלק מהרכוש המשותף של הבניין. ישנם מצבים שבהם בעל דירה בבניין מבצע שינוי על דעת עצמו בחזית החיצונית של הבניין, תוך צביעת הקיר החיצוני של דירתו בצבע שונה מזה של שאר הבניין או באמצעות התקנת צלחת לווין או אנטנה על גבי חזית הבניין. חשוב לדעת כי פעולה כזו נחשבת אף היא לפגיעה ברכוש המשותף. 

לפניה ישירה אל עורך הדין רפי רפאלי לחץ/י כאן.

הגשת תביעה נגד דייר מסיג גבול לבית משפט השלום או למפקח על המקרקעין
במקרים של פגיעה ברכוש המשותף, נציגות הבית המשותף וכל אחד מבעלי הדירות בבניין רשאים להגיש תביעה בדרישה לפנות את הסגת הגבול שנוצרה ולהשיב את המצב לקדמותו. בהתאם לסעיף 72(ב) לחוק המקרקעין, צד שנפגע מהסגת הגבול בבית משותף רשאי לפנות בתביעה או לבית המשפט המצוי באזור שבו נמצא הבית המשותף או בתביעה אצל המפקח על רישום מקרקעין, המכונה גם המפקח על הבתים המשותפים לפי בחירתו.

חשוב לציין כי למפקח על המקרקעין הדן בסכסוך נתונות כל הסמכויות שיש לשופט בית משפט שלום שדן בתביעה אזרחית. כלומר, המפקח יכול לתת פסק דין הצהרתי, או פסק דין המחייב את הנתבע לשלם תשלומים ע"פ חוק, לעשות מעשה או להימנע מעשיית מעשה וכו'. המפקח אינו דן בפיצויי נזיקין ובמטרדים ולשם כך יש לפנות לבית המשפט.

דיירת חויבה לפרק את ההרחבה שהוסיפה לדירתה ולשלם לוועד הבית דמי שימוש
בפסק דין שניתן בת"א 36576-05-16 מאת כבוד השופטת מירב קלמפנר מבית משפט השלום בחיפה, נידונה תביעה שהגישה נציגות הבית המשותף נגד דיירת בבניין. התביעה הוגשה לאחר שהדיירת הרחיבה את דירתה על חשבון השטח המשותף בבניין, למרות התנגדות יתר הדיירים. השופטת פסקה כי הדיירת מחויבת להרוס את כל מה שבנתה על גבי השטח המשותף ולסלק את המחיצות שהוצבו בשטח ואת החפצים שלה. 

נוסף על כך, בפסק הדין נקבע כי הדיירת מחויבת לשלם לנציגות הבית המשותף דמי שימוש בסך של 20,308 שקלים, כמו גם הוצאות משפט ושכר טרחת עורך דין בסך כולל של 9,000 שקלים.

לסיכום, בכל מקרה של הסגת גבול שנעשית על ידי אחד הדיירים בבניין לשטח המשותף, חשוב לפנות לקבלת ייעוץ משפטי מקצועי שיסייע לתכנן את אופן הפעולה המתאים בהתאם לנסיבות המקרה. ליווי של עורך דין מנוסה ומיומן יבטיח כי זכויות הדיירים בבית המשותף לא ייפגעו על ידי הסגת גבול והשתלטות של אחד הדיירים.

עורך הדין רפי רפאלי (צילום: גדעון נשר)
עורך הדין רפי רפאלי (צילום: גדעון נשר)

עורך הדין רפי רפאלי משמש כיועץ משפטי לאגודה לתרבות הדיור במחוז חיפה, ועוסק בבתים משותפים ובסכסוכי שכנים. כמו כן משמש עורך הדין כיועץ משפטי בשירות יעוץ לאזרח (שי"ל בקריות). הכתבה באדיבות אתר עורכי הדין לסכסוכי שכנים LawGuide.