הכתבה נכתבה בשיתוף LawGuide

בית משפט השלום בפתח תקווה קיבל תביעת פיצויים שהגישה אישה באמצעות עו"ד דניאל גינת נגד נציגות בית משותף לאחר שנפלה ונחבלה בקרסול בעת שעלתה במדרגות בניין משותף. לאחר בחינת כלל הראיות והעדויות השופטת קיבלה את גרסתה של האישה לנסיבות האירוע וקבעה כי נציגות הבית המשותף הפרה את חובת הזהירות שלה כלפיה. עוד נקבע כי הנציגות לא דאגה לתאורה תקינה בחדר המדרגות ויצרה בכך סיכון בלתי סביר עבור האישה שלדאבונה התממש וגרם לה לנזק.
 
לפניה ישירה אל משרד עו"ד דניאל גינת, לחץ/י כאן
 
תוך כדי עליה במדרגות בחשיכה האישה נתקלה במדרגה, נפלה ונחבלה בקרסול
לפי גרסת האישה שהייתה בגיל 50 בעת האירוע, בעת שעלתה במדרגות אחרי קרוב משפחתה שמתגורר בבניין היא הבחינה שהתאורה בחדר המדרגות אינה דולקת. עקב החשיכה ששררה בחדר המדרגות היא נתקלה במדרגה האחרונה לפני מפלס קומת המגורים של קרוביה, מעדה ונחבלה בקרסול.

עו"ד דניאל גינת טען כי האישה נפלה בעקבות רשלנותה של נציגות הבית המשותף שהייתה אחראית לדאוג לתקינות התאורה בחדר המדרגות. עוד נטען כי בעקבות האירוע האישה נזקקה לאשפוז בבית חולים לנוכח שברים שנגרמו לה בקרסול. בהמשך היא אף עברה ניתוח לשחזור וקיבוע של השברים ועברה קיבוע באמצעות גבס.

התאונה גרמה לאישה להגבלות תנועה בקרסול ולכאבים
עו"ד גינת הוסיף וטען כי בעקבות התאונה האישה סובלת מהגבלות תנועה בקרסול ומכאבים, מתקשה בעמידה ובהליכה ממושכות, בעליית מדרגות ובביצוע פעילות ספורטיבית. לתביעתה של האישה צורפה חוות דעת מטעם מומחה רפואי בתחום האורטופדי אשר קבע כי בעקבות התאונה נותרה לה נכות קבועה בשיעור של 19% בגין הגבלה בתנועות הקרסול ובשל צלקות ניתוחיות מכאיבות.

מנגד, נציגות הבית המשותף הכחישה את התרחשות האירוע והתנערה מאחריות ביחס אליו. לחילופין נטען כי במקרה שייקבע כי האירוע אכן התרחש, הוא נגרם עקב רשלנותה הבלעדית של האישה או של קרוב משפחתה שליווה אותה במדרגות. 

במסגרת חוות דעת רפואית של מומחה רפואי מטעם נציגות הבית המשותף נקבע כי נכותה הקבועה של האישה בעקבות האירוע היא בשיעור של 2.5% בגין נוכחות של מתכות בקרסול לאחר ניתוח. 

מומחה רפואי קבע לאישה נכות רפואית בשיעור של 10%
נוכח פערים בין חוות דעתם של הצדדים, מונה מומחה רפואי מטעם בית המשפט כדי שיעריך את הנכות הרפואית שנגרמה לאישה בתאונה. המומחה קבע כי לאישה נותרה נכות קבועה בשיעור של 10% בגין הגבלה בתנועות הקרסול. 

לאחר בחינת כלל העדויות והראיות, השופטת שוכנעה באמיתות גרסתה של האישה שהובאה על ידי עו"ד דניאל גינת. נקבע כי הנפילה אירעה לאישה בשל היעדר יכולה להבחין במדרגה האחרונה לפני הקומה שבה מתגוררים קרוביה בשל החשיכה ששררה במקום.

השופטת הבהירה כי נציגות הבית המשותף נושאת באחריות כלפי המשתמשים ברכוש המשותף וכלפי אורחים של דיירי הבניין. צוין כי הבעלות ו/או החזקה במקרקעין יוצרת זיקה בין הבעלים ובין סיכונים במקרקעין ומטילה חובת זהירות כלפי המבקרים במקרקעין.

נציגות הבית המשותף הייתה מחויבת לנקוט באמצעי זהירות למניעת הסיכון לנפילה
השופטת קיבלה את טענתו של עו"ד דניאל גינת וקבעה כי בנסיבות האירוע הייתה מוטלת על נציגות הבית המשותף חובת זהירות למנוע את הסיכון הטמון בקיומו של מקטע חשוך במדרגות. השופטת הוסיפה כי נציגות הבניין הייתה צריכה לצפות שהתאורה הלקויה בחדר המדרגות עלולה לגרום לנפילה של משתמשים במדרגות בשל תנאי ראות לקויים. 

הובהר כי בעוד הסיכון של נפילה במדרגות הוא מובנה וטבעי לעצם פעולת הירידה והעלייה בהן,  כאשר מדובר בעלייה בגרם מדרגות שכולל מקטע חשוך, מדובר בסיכון בלתי סביר המחייב את הנציגות לנקוט באמצעי זהירות למניעתו. מאחר שלא עשתה זאת, היא חויבה לפצות את האישה על הנזק שנגרם לה בעקבות התאונה.

עם זאת, השופטת פסקה כי בנסיבות המקרה יש לייחס לנפגעת אשם תורם בשיעור של 10%. זאת מכיוון שהיה ביכולתה לשקול את צעדיה כאשר התוודעה לקטע המדרגות החשוך בהדרגה.

בסופו של דבר, השופטת קבעה כי סך נזקיה של האישה עבור הפסד כושר השתכרות ופנסיה, כאב וסבל, הוצאות רפואיות ועזרת צד שלישי מסתכמים בסכום של 157,125 שקלים. לאחר ניכוי אשם תורם בשיעור של 10% נפסק כי נציגות הבית המשותף תשלם לאישה 141,412 שקלים. 

נוסף על כך, הנציגות חויבה לשלם לאישה גם שכר טרחת עורך דין בסך של 33,090 שקלים והוצאות משפט. 

ת"א 23816-07-14

הכתבה באדיבות אתר עורכי הדין לנזקי גוף ותאונות LawGuide.

*לתשומת ליבך, המידע בעמוד זה אינו מהווה יעוץ מכל סוג או המלצה לנקיטת הליך או אי נקיטת הליך. כל המסתמך על המידע עושה זאת על אחריותו בלבד. נכונות המידע עלולה להשתנות מעת לעת.

הכתבה נכתבה בשיתוף LawGuide