זו האבחנה שאיש לא רוצה לשמוע: סרטן. כמעט כל אחד מכיר מישהו, חבר או בן משפחה אשר אובחן עם צורה כלשהי של המחלה. אך כאשר האבחנה ניתנת לך, כנראה שרצות בראשך המון שאלות: מה הטיפול? מה הסיכויים שלי? ובהתאם לצורה שבה גילית על הסרטן שלך, עולה השאלה האם נעשה כל מה שצריך היה להיעשות על מנת לגלות את המחלה בשלב המוקדם ביותר?
 
חלק מהמקרים של אבחון סרטן מתחילים בכך שהמטופל מבחין בסימפטום כלשהו, למשל גוש או נקודת חן חשודה ופונה במהרה לרופא. במקרים אחרים המחלה מתגלה באמצעות בדיקות שגרתיות שאותן המטופל עובר כדוגמת בדיקות דם, בדיקת דם סמוי בצואה, בדיקת פאפ או בדיקת ממוגרפיה, המראות על חריגה בתוצאות.
 
לפניה ישירה אל משרד עורכי דין קשיוב, לחץ/י כאן

אבחון מוקדם של מחלת הסרטן מגביר את סיכויי ההצלחה של הטיפול הרפואי
באופן כללי, ככל שמחלת הסרטן מתגלה מוקדם יותר, כך ישנן יותר אפשרויות טיפוליות והסיכוי שלהן להצליח גבוה יותר. אם הסרטן נמצא מוקדם יותר, ישנן אפשרויות רבות יותר לטיפול בו וקל יותר לטפל בהצלחה. למרות זאת, ישנם סוגים מסוימים של סרטן שקשה מאוד לזהות אותם עד שהמחלה מגיעה לשלב מתקדם מאוד. במקרים אחרים הרופא עלול להחמיץ אבחנה של גידול סרטני למרות שבאמצעות התנהלות סבירה וזהירה היה עליו לזהות את הגידול בשלב מוקדם הרבה יותר. 

באילו מקרים אי אבחון סרטן נחשב לרשלנות רפואית?
רשלנות רפואית מתרחשת כאשר איש מקצוע רפואי המחויב למטופל מפר את החובה לספק לו טיפול ראוי וכתוצאה מכך המטופל נפגע. חובתו של הרופא כלפי המטופל נוצרת בעת קיומם של יחסי רופא-מטופל בין הצדדים. ההתנהגות תיחשב להפרה במקרים שבהם הרופא לא התנהל כפי שרופא סביר היה מתנהל בנסיבות דומות. בסוגיות של אבחון מוטעה או אי אבחון סרטן, הפגיעה יכולה לכלול אובדן או קיצור תוחלת החיים, אובדן תפקוד, כאב וסבל, הוצאות רפואיות, הפסדי השתכרות ועוד.

המפתח לבחינת קיומה של רשלנות רפואית טמון בתשובה לשאלה מה הרופא הסביר היה עושה בנסיבות העניין. לדוגמא, דמיינו לעצמכם מקרה של חולה בשנות הארבעים לחייו, ללא היסטוריה של בעיות בריאותיות משמעותיות או מחלות קשות במשפחה, שמתגלה כחולה בסרטן הלבלב, מחלה המתגלה בדרך כלל בשלביה המתקדמים. האם היה ניתן לזהות את המחלה בשלב מוקדם יותר? ייתכן שכן, אילו הרופא היה שולח את המטופל לבדיקות CT אחת לשנה מדי שנה לצורך חיפוש אחר מחלות, מחלת הסרטן הייתה מאותרת ומטופלת בשלב מוקדם יותר.

ביצוע בדיקות הדמיה תכופות עלול לגרום יותר נזק מתועלת
עם זאת, ביצוע צילומי CT שנתיים למטופלים צעירים ובריאים עלול להסתבר בסופו של דבר כצעד שגורם ליותר נזק מתועלת ומשכך הוא לא מהווה את התקן הטיפולי. לפיכך, הרופא המטפל במקרה זה, ככל הנראה לא ביצע רשלנות רפואית בכך שלא זיהה את הגידול הסרטני בשלב מוקדם יותר. 

כעת נבחן תרחיש שבו מעורבת אישה בשנות השישים לחייה שמוצאת גוש קטן וקשה בשד שלא היה שם בפעמים הקודמות שהיא ביצעה בדיקה עצמית של השד. היא הולכת לרופא שלה אשר ממשש את הגוש ואומר "זה כנראה כלום, אין סיבה לדאוג. אם זה עדיין יהיה שם בעוד שנה, נבדוק אותו." הגוש יכול להתברר בסופו של דבר כסוג אגרסיבי של סרטן השד, אך גם אם זה לא המקרה, רופא סביר בנסיבות העניין היה מברר על ההיסטוריה הרפואית והמשפחתית של החולה, ומורה על המשך בירור. זאת במטרה לשלול את האפשרות שהמטופלת חולה בסרטן השד.

האם הרופא שלי פעל באופן סביר ביחס לאבחון הסרטן שלי?
האמור לעיל הן שתי דוגמאות קיצוניות למדי. לא תמיד ברור למטופל האם פעולותיו של רופא באבחון היו סבירות או בלתי הגיוניות. ישנם סוגים רבים של סרטן, ולכל סרטן יש במקרים רבים תתי סוגים, ולכן ההחלטות לגבי ביצוע הבדיקות מתקבלות לרוב בהתאם לנסיבותיו הייחודיות של המטופל הספציפי. לרוב, חולים בסרטן עסוקים במאבק על חייהם, ולכן הם עשויים להסס עם הגשת תביעה לבית המשפט בשל אבחון שגוי או אבחון מאוחר של מחלת הסרטן.

עם זאת, ראוי לכל הפחות לבחון האם קיים בסיס להגשת תביעה. עלויות הטיפול במחלת הסרטן והשלכותיה עלולות להיות גבוהות מאוד, וזאת עוד לפני שהתייחסנו לכאב והסבל הרב של המטופל ובני משפחתו. בעוד ברור לכל שהרופא לא גרם למחלת הסרטן, ייתכן שפעולותיו הגדילו את הנזקים שמהם סובל המטופל. במקרים כאלה קבלת פיצוי בשל רשלנותו של הרופא עשויה להקל את המעמסה הכלכלית הרובצת על המטופל ובני משפחתו. 

עורך דין שמואל קשיוב מייצג תובעים בתביעות רשלנות רפואית ומנהל פורום רשלנות רפואית בלידה באתר LawGuide. הכתבה באדיבות אתר עורכי הדין לרשלנות רפואית אונקולוגיה LawGuide.

* לתשומת ליבך, המידע בעמוד זה אינו מהווה יעוץ מכל סוג או המלצה לנקיטת הליך או אי נקיטת הליך. כל המסתמך על המידע עושה זאת על אחריותו בלבד. נכונות המידע עלולה להשתנות מעת לעת.