עבור רוב העובדים השכירים במשק שיטת התגמול המקובלת היא תשלום שכר שוטף חודשי לעובד, אך בתחום ההייטק וחברות הסטארט אפ נהוגה שיטת תגמול שונה. במקרים מסוימים, חלק מחברות הסטארט אפ נוהגות להגיע עם עובדיהן להסכמים בדבר מתן תגמולים שיהיו שווי כסף בעתיד וקרויים אופציות.
 
הסיבה לבחירה בשיטת תגמול זו נעוצה בעובדה שחברות רבות בתחום ההייטק מייעדות את רוב תזרים המזומנים שלהן למחקר ופיתוח של המוצר ולביסוס החברה. הענקת אופציה היא למעשה מתן אפשרות לעובד לרכוש מניה בעתיד במחיר שנקבע מראש, תוך חיסכון במזומנים הדרושים להתפתחות החברה וביסוסה.
 
מתן אופציות לעובד לרוב יוצר אצלו מוטיבציה לתרום להצלחת החברה ורותם אותו כשותף פעיל לתהליך התפתחות החברה, כאשר הוא רואה לנגד עיניו גם את התגמול שצפוי לו בטווח הרחוק.
 
לפניה ישירה אל משרד עו"ד פיינברג-אלמוג, לחץ/י כאן

חלוקת אופציות בין בני זוג בעת הגירושין
בעוד אין קושי ממשי בהערכת השווי של נכסי נדל"ן, כלי רכב ונכסים מוחשיים אחרים באמצעות הערכות שמאי, לא כך הדברים ביחס לאופציות שניתנות לעובדי הייטק וחברות סטארט אפ. ערך האופציות משתנה לפי התנודתיות בשוק, אופי החברה ומצבה העסקי והכלכלי.
 
לפי חוק יחסי ממון בין בני זוג, בעת הגירושין כל הנכסים של בני הזוג יחולקו ביניהם באופן שווה. בהקשר זה סוגיית חלוקת האופציות היא בעייתית מכיוון שבית המשפט לענייני משפחה נדרש לבחון האם האופציות ניתנו לעובד כשכר שוטף במהלך תקופת הנישואין, ואז הן ייחשבו בתוך מניין הנכסים לחלוקה. במקרה שניתנו לעובד כתמריץ עבור עבודה שיבצע העובד בעתיד לאחר הפירוד בין בני הזוג הן לא יכללו במסגרת הנכסים לחלוקה.
 
במסגרת בחינת האופציות, בית המשפט צפוי לבדוק האם יש חפיפה בין תקופת הנישואין ובין תקופת העבודה שבגינה התקבלו האופציות. ייתכן כי חלק מהאופציות ניתנו עבור תקופת עבודה שחופפת לתקופת הנישואין בעוד חלק אחר מהן ניתנו עבור תקופה שתחל לאחר תום הנישואין. על כן, כל מקרה ייבחן לגופו תוך שקלול תקופת העבודה של בן הזוג בחברה במהלך הנישואין ביחס לתקופת העבודה שבגינה ניתנו לו אופציות. 

ביצוע הערכת שווי של חברת סטארט אפ במסגרת הליך הגירושין
יש לציין כי כדי לשקף את הרווח האפשרי האמיתי הצפוי לצמוח לעובד מקבלת אופציות של חברת סטארט אפ, רצוי לבצע הערכת שווי לחברה תוך התחשבות בפוטנציאל העתידי שלה. במסגרת פעילותו, מעריך השווי צפוי לבחון את פעילות החברה, את השלב שבו היא נמצאת, את ההון שהושקע בה, את הצפי לגיוס הכספים הבא ואת פוטנציאל השווי שלה הכפוף להתנהלותה העסקית. לפי החישובים, מעריך השווי יוכל לפרוס בפני בני הזוג את אפשרויות החלוקה שקיימות בפניהם ויציין את מידת הסיכון הנלווית לכל אחת מהן.

חשוב להבהיר כי במסגרת הסכם הגירושין ניתן לקבוע כי האופציות יומרו למניות במועד עתידי שמוסכם בין בני הזוג ויתחלקו במועד זה באופן שווה בין בני הזוג. אפשרות אחרת היא לבקש מינוי של מומחה מטעם בית המשפט לענייני משפחה אשר יעריך את שווי האופציות מתחילת הנישואין ועד הפירוד בין בני הזוג לצורך חלוקת שוויין.

הערכת שווי המניות וחלוקתן במהלך הגירושין
כאשר אחד מבני הזוג מחזיק במניות מתעוררת שאלה ביחס לאופן חלוקתן בין בני הזוג בעת הגירושין. אפשרות אחת היא לחלק את המניות שווה בשווה בין בני הזוג. אפשרות נוספת היא להעביר תשלומים בין בני הזוג לאחר קביעת שווי המניות על ידי מעריך מקצועי בהתאם לשווי שנקבע. אפשרות אחרת היא למכור את המניות לכל המרבה במחיר ולחלק את תמורתן בין בני הזוג. 

בפסיקה נקבע לא פעם כי מועד הערכת שווי המניות הוא יום הפרידה של בני הזוג. זאת מאחר שקיים חשש כי לאחר מועד זה, בן הזוג שמחזיק במניות עלול להקטין את שווי החברה במזיד ולגרום להקטנת חלקה של בת זוגו. נוסף על כך, קיימת בעייתיות בחלוקת רווחים שנוצרו אחרי יום הפירוד מכיוון שבמקרה כזה רק אחד מבני הזוג פעל כדי להשיגם ולכן לא מוצדק לחלקם. 

מאחר שנושא חלוקת האופציות והמניות הוא מורכב, תלוי בפרמטרים רבים ודורש מומחיות ספציפית, רצוי לפנות לעורך דין שמתמחה בתחום הגירושין ומנוסה בתחום חלוקת רכוש בכלל ובחלוקת אופציות ומניות בפרט. כך תוכלו להבטיח כי זכויותיכם ישמרו ושלא תקופחו בעקבות הגירושין.

חלוקת נכסי קריירה בין בני זוג
לנוכח השכר הגבוה המקובל בתחום ההייטק, לעיתים קיימים בין בני הזוג העומדים בפני גירושין, פערי שכר משמעותיים. פערים אלו יכולים לנבוע מוויתור של אחד מבני הזוג על ניהול קריירה תובענית תוך הפחתת שעות העבודה לצורך טיפול בילדים המשותפים. ויתור זה מאפשר לבן הזוג האחר להתקדם מבחינה מקצועית תוך השבחת שכרו בצורה משמעותית.

בעת הגירושים מתעורר צורך להביא לאיזון של חוסר השוויון הזה. במצב של פערים משמעותיים בין הכנסות בני הזוג, לעיתים עולה הצורך לבצע חלוקה של נכסי קריירה. נכסי קריירה הם אינם נכסים מוחשיים אלא יכולת ההשתכרות המבוססת על מוניטין מקצועי והשכלה שאותם בן הזוג רכש גם בזכות הוויתורים של בת הזוג. בפועל, חלוקת נכסי הקריירה מתבצעת באמצעות תשלום פיצוי כספי מבן זוג אחד לשני בהתאם לנסיבות הפרטניות של בני הזוג ולפערי השכר ביניהם. 

עורכי הדין איתי אלמוג ומיכאל פיינברג (צילום: נופר אלמוג ושי בראל)
עורכי הדין איתי אלמוג ומיכאל פיינברג (צילום: נופר אלמוג ושי בראל)

עו"ד מיכאל פיינברג עוסק בגירושין לרבות חלוקת רכוש מזונות ומשמורת, עריכה ואכיפה של הסכמי משפחה לרבות הסכמי ממון, צוואות, ירושה וניהול עיזבון, ליטיגציה בסכסוכי ירושה ועוד. הכתבה באדיבות אתר עורכי הדין לחלוקת רכוש LawGuide.

*לתשומת ליבך, המידע בעמוד זה אינו מהווה יעוץ מכל סוג או המלצה לנקיטת הליך או אי נקיטת הליך. כל המסתמך על המידע עושה זאת על אחריותו בלבד. נכונות המידע עלולה להשתנות מעת לעת.