בעת האחרונה אנו עדים למבצעי אכיפה נרחבים של משטרת התנועה בעבירות תעבורה. האכיפה מתבצעת תוך עשיית שימוש בשוטרים רכובים על אופנועים, ניידות סמויות ושימוש בכלים טכנולוגיים שונים כמו משקפות, מצלמות, שוטרים סמויים בתצפיות ורחפנים.

לפניה ישירה אל עורך הדין חזי כהן לחץ/י כאן.

מה המשמעות של נקודות חובה במשרד הרישוי? 
לכל דו"ח תנועה יש גם מספר סמל סעיף לעבירה שקובע כמה נקודות יצבור הנהג לחובתו בגין אותה עבירה. 

תקופת "האיפוס" לנקודות חובה היא תקופה של שנתיים מיום ביצוע העבירה כאשר במידה והנהג יגיע בתוך שנתיים לצבירה של פחות מ-12 נקודות, הן תמחקנה באופן אוטומטי.

במידה ונהג צבר לחובתו בין 12 ועד ל-22 נקודות חובה במשרד הרישוי הוא יחויב בביצוע קורס נהיגה בסיסי. הנקודות התקפות הרשומות לחובתו של נהג יעמדו בתוקפן כל זמן שלא בוצעו אמצעי התיקון שהטילה עליו רשות הרישוי כאשר הנקודות תקפות במשך שנתיים מיום ביצוע העבירה.

במידה ונהג צבר לחובתו 22 נקודות או יותר בתוך פחות משנתיים, תקופת "האיפוס" של הנקודות תהפוך להיות 4 שנים מיום ביצוע העבירה.

בצבירה של 24 נקודות ומעלה, בנוסף לקורס נהיגה בסיסי, הנהג יוזמן גם להשתתף בקורס נהיגה ייעודי.

פסילת רישיון נהיגה אוטומטית לשלושה חודשים בצבירת 36 נקודות ויותר
בצבירה של 36 נקודות ומעלה רישיונו של הנהג ייפסל אוטומטית ל-3 חודשים ויחודש רק לאחר מעבר של מבחן עיוני (תיאוריה), קורס נהיגה בסיסי וקורס נהיגה ייעודי.

נהג שצבר 36 נקודות בפעם השנייה בתוך לא יותר מ-6 שנים מיום שחודש רישיונו מהפסילה הקודמת או נהג שצבר 72 נקודות ייפסל לנהיגה לתקופה של 9 חודשים ויהיה חייב לעבור מבחן עיוני ומבחן מעשי (טסט+תאוריה). נוסף על כך הנהג יהיה חייב בבדיקה במכון הרפואי לבטיחות בדרכים (מרב"ד) כתנאי לחידוש רישיון הנהיגה. 

כיצד להתנהל מול שוטר שטוען שביצעת עבירה ורוצה לתת לך דו"ח?
חשוב לדעת ששוטר שמבצע אכיפה ומבחין בביצוע עבירה מתעד את מה שראה באמצעות רישום של נסיבות הדו"ח ובנוסף, כיום אף מתעד את המפגש עם הנהג באמצעות צילום במצלמת הגוף המצויה ברשותו. לכן, חשוב מאוד לשים לב לדברים שנאמרים לשוטר שכן אמירות כמו "מיהרתי לבית חולים", "בבקשה תוותר לי", "מצטער אתה צודק" וכו' מתועדים ומהווים הודאה בעבירה מצד הנהג, דבר שישמש נגדו לרעה במקרה שבו יחליט לפנות בהמשך לבית המשפט.

המפגש הראשוני בשטח עם השוטר הוא הזדמנות חד פעמית במסגרתה יש לכם אפשרות לאסוף ראיות לטובתכם, לכן, מומלץ לצלם בווידאו את המפגש עם השוטר ואת השיחה הראשונית ביניכם. נוסף על כך, רצוי לתעד פרטים רלוונטיים נוספים שיכולים לסייע לכם בהמשך בפני בית המשפט, כמו מקום עצירת הרכב, מצב התנועה בכביש, נוכחות של שוטר נוסף באירוע, תמרור מוסתר, מקום עמידת השוטר/ניידת וכו'. תיעוד שכזה יכול לשמש כראיה משמעותית שתעזור לסנגור שלכם להפריך את טענות השוטר לאחר מכן בבית המשפט. 

מהן האפשרויות להתמודד עם דו"ח משוטר?
אם קיבלתם דו"ח משוטר, תוכלו לעשות את אחד מהדברים הבאים:
1. לשלם את הדו"ח, כאשר התשלום מהווה למעשה הודאה והרשעה בעבירה ומשכך הנהג צובר לחובתו את מספר נקודות החובה המופיע לצד העבירה בדו"ח.
2. להגיש בקשה להישפט. הגשת הבקשה תתבצע באמצעות פניה בכתב בדואר רשום אל מרכז פניות נהגים של משטרת ישראל (מפנ"א) כפי שמפורט בגב הדו"ח. במקרה כזה, המשטרה מחויבת לשלוח לנהג הזמנה לבית המשפט, בתוך שנה מיום קבלת הבקשה להישפט. במידה והמשטרה לא שלחה הזמנה לדין לנהג תוך שנה מהרגע שהתקבלה אצלה הבקשה להישפט, הדו"ח מבוטל והמשמעות היא שגם הקנס וגם הנקודות מבוטלים.

קבלת הזמנה להישפט בבית המשפט לתעבורה
במידה והמשטרה שולחת בתוך שנה הזמנה לבית המשפט, יוגש נגד הנהג כתב אישום שיתנהל בפני בית המשפט לתעבורה, ובסופו של דבר יוחלט אם הנהג זכאי או אשם או לחילופין אשם בעבירה אחרת. במצבים מסוימים ניתן להגיע להסדר טיעון, שיכלול הרשעה בעבירה קלה יותר שאין בצידה צבירת נקודות חובה במשרד הרישוי.

במקרה שבו נהג מעוניין להילחם על חפותו בבית משפט או לשנות את העבירה שנרשמה לחובתו לעבירה אחרת שאין בצידה נקודות חובה במשרד הרישוי, הוא צריך להצביע על כשלים משפטיים שיקשו על התביעה להוכיח את יסודות העבירה. 

חשוב לדעת כי ברגע שנהג ביקש להישפט, בית המשפט לתעבורה אינו מוגבל רק לקנס המקורי שהיה לצד העבירה ובסמכותו לתת ענישה מכבידה יותר. לפיכך, חשוב מאוד להיעזר בליווי מקצועי מעורך דין המתמחה בתחום התעבורה, כדי להצליח ולקבל את התוצאה הטובה ביותר עבור הנהג.

לקבלת ייעוץ ראשוני ללא התחייבות, ניתן לפנות אל עו"ד חזי כהן שעוסק בדיני תעבורה, ומתמקצע במחיקת נקודות חובה במשרד הרישוי. הכתבה באדיבות אתר עורכי הדין לדיני תעבורה ורכב LawGuide.

עורך הדין חזי כהן (צילום: צילום עצמי)
עורך הדין חזי כהן (צילום: צילום עצמי)

*לתשומת ליבך, המידע בעמוד זה אינו מהווה יעוץ מכל סוג או המלצה לנקיטת הליך או אי נקיטת הליך. כל המסתמך על המידע עושה זאת על אחריותו בלבד. נכונות המידע עלולה להשתנות מעת לעת.