רישיון בענף השיפוצים מעניק לקבלנים ולשיפוצניקים יתרונות אדירים וייחודיים לקידום העסק שלהם. רישיון השיפוצים מאפשר לשיפוצניק לגשת למכרזים, לקבל אישורי עבודה לעובדים פלסטינים, לעבוד על פי חוק, לבצע עבודות בסכומים גבוהים יותר ובעיקר לשווק ולבדל את עצמו בפני הלקוחות ולקבל יותר עבודות רווחיות.

בשנת 2018 התרחשה מהפכה של ממש בהוצאת רישיונות בענף השיפוצים. מהפכה זו אפשרה לאלפי קבלנים ושיפוצניקים לקבל רישיון בענף השיפוצים בשל הגמשה והקלה של רשם הקבלנים בתנאים לקבלת רישיון שיפוצים ובכך גם זכה השיפוצניק בשלל היתרונות העצומים הנלווים לקבלת הרישיון בקידום העסק שלו בשוק התחרותי.

מדובר ברישיון בענף השיפוצים (ענף 131 א/ק) המאפשר לשיפוצניקים ולקבלנים לבצע עבודות שיפוץ עד לסכום של כ-360 אלף ₪ לכל פרויקט. יובהר, כי ללא רישיון זה שיפוצניקים יכולים לבצע על פי חוק עבודות שיפוצים עד לסכום של 47,255 ₪ בלבד- דבר שמגביל באופן משמעותי את התקדמותו של השיפוצניק לפרויקטים גדולים יותר.

לפניה ישירה אל עורך דין תומר סופר, לחץ/י כאן

מה הם התנאים לקבלת רישיון השיפוצים?
בכדי לקבל רישיון בענף השיפוצים לא צריך להיות מהנדס או הנדסאי או מנהל עבודה. שיפוצניק שמגיש את הבקשה לרשם הקבלנים צריך להוכיח ולהציג ניסיון של 5 שנים בביצוע עבודות שיפוצים כעצמאי. 

על השיפוצניק להוכיח באופן מדויק את הניסיון שלו בענף השיפוצים במשך חמש שנים (מתוך 10 השנים האחרונות), ובין היתר, להראות אילו עבודות שיפוצים בדיוק הוא ביצע, באיזה תאריכים ביצע את העבודות, עבור מי ביצע את העבודות, מה ההיקף הכספי של עבודות השיפוצים, מי היה אחראי על עבודות השיפוצים וכדומה.

במידה שהשיפוצניק אינו מתאר באופן מדויק ומקצועי בבקשתו את הניסיון שלו או במידה שהשיפוצניק מתאר בבקשתו ניסיון שהוא בניגוד לחוק (בשל חוסר ידיעתו את חוק רישום קבלנים) יכול רשם הקבלנים לדחות את הבקשה והשיפוצניק לא יקבל רישיון בענף השיפוצים- דבר העלול להנחית מכה קשה על עתיד הקריירה של השיפוצניק.

לכל אלה יש לצרף הוכחות רבות לניסיון שלו בשיפוצים, מסמכים ודיפלומות המעידים על הניסיון והידע המקצועי והאיכותי של השיפוצניק בתחום השיפוצים.

כמו כן, השיפוצניק שמגיש את הבקשה אינו יכול להיות, בין היתר, פושט רגל, או מנהל בחברה שפורקה ולא עבריין שעבר על חוק רישום קבלנים.

תהליך הגשת הבקשה לרשם הקבלנים
לאחר הכנת הבקשה בצורה מדויקת ומקצועית, השיפוצניק מגיש את הבקשה לרשם הקבלנים. בשלב הראשוני צוות הפקידים מטעם רשם הקבלנים עובר בעיון על הבקשה והם רשאים לבקש מסמכים נוספים או לקבל הבהרות על הפרויקטים שביצע השיפוצניק. חשוב מאוד שהשיפוצניק ידע לתת תגובה הולמת ומקצועית להבהרות אלו מרשם הקבלנים כדי שבקשתו לא תידחה כבר בשלב מוקדם זה.

לאחר מכן, הבקשה עוברת להכרעה בפני ועדה מטעם רשם הקבלנים. מדובר בוועדה שיושבים בה אנשים מקצועיים שבודקים את הבקשה של השיפוצניק לקבלת רישיון בענף השיפוצים ומחליטים האם לתת לשיפוצניק רישיון או לסרב לו.

עורך הדין תומר סופר (צילום: צילום עצמי)
עורך הדין תומר סופר (צילום: צילום עצמי)

מה תפקידה של הוועדה המייעצת לרשם הקבלנים?
הוועדה המייעצת לרשם הקבלנים יכולה לתת מספר החלטות בעניין הבקשה שהוגשה להם לקבלת רישיון שיפוצים.

אפשרות ראשונה - הוועדה יכולה לעיין בבקשה ולסרב לקבלן לקבל רישיון שיפוצים. במקרה כזה יש באפשרותו של השיפוצניק לכתוב מכתב תגובה ולהסביר מדוע הוועדה טעתה ושגתה כשדחתה את הבקשה שהגיש השיפוצניק. יש גם באפשרותו של השיפוצניק להגיש ערר על החלטת רשם הקבלנים בפני בית המשפט המחוזי בתל אביב כדי לשנות את החלטת הוועדה.

אפשרות שנייה - הוועדה יכולה לאשר את הבקשה לקבלת רישיון שיפוצים בלי שום סייג כך שהשיפוצניק יקבל באופן מידי רישיון שיפוצים.

אפשרות שלישית- הוועדה יכולה לזמן בפניה את השיפוצניק כדי לבחון אותו ולשאול אותו שאלות באשר לניסיון ולמקצועיות שלו. לאחר דיון בוועדה תתקבל החלטה האם לאשר או לדחות את בקשת השיפוצניק לקבל רישיון בענף השיפוצים.

אפשרות רביעית- זו למעשה האפשרות הנפוצה ביותר שבה הוועדה מתרשמת שיש לשיפוצניק ניסיון מתאים אך בנוסף הוועדה שולחת את השיפוצניק לעשות מבחנים בתחום השיפוצים והבטיחות. במידה שהשיפוצניק עובר את אותם מבחנים הוא מקבל את הרישיון בענף השיפוצים.

האם כדאי לפנות לעורך דין כדי להגיש את הבקשה לרישיון שיפוצים?
הבקשה לרישיון שיפוצים היא בקשה שיכולה להשפיע באופן קריטי על עתידו של השיפוצניק ובמידה שהוא מקבל את הרישיון הוא זוכה ליתרונות עצומים בקידום העסק שלו. אך במידה והשיפוצניק מגיש בקשה שאינה מקצועית ואינה מדויקת אזי גדלים הסיכויים שרשם הקבלנים ידחה את הבקשה של השיפוצניק ואז יהיה לשיפוצניק קושי רב להוציא רישיון שיפוצים בעתיד כי רשם הקבלנים כבר "סימן" את השיפוצניק כלא מתאים.

לכן ההמלצה לשיפוצניק היא שלא ייקח סיכון בהגשת הבקשה שיכולה להשפיע על עתידו המקצועי.

חשוב לזכור כי הגשת בקשה לרשום הקבלנים היא בקשה משפטית ולכן מחייבת הכנת תצהיר החתום על ידי עורך דין, אישור וחתימה של עורך דין על מסמכים "כנאמן למקור", ייעוץ משפטי בחוק רישום קבלנים, ייצוג השיפוצניק בפני הוועדה המייעצת לרשם הקבלנים ובמידת הצורך הגשת ערר על החלטת רשם הקבלנים בפני בית המשפט המחוזי בתל אביב. כל אלו למעשה פעולות שמומלץ ומחויב שיעשו על ידי עורך דין מקצועי ולא על ידי אנשים או גופים "חאפרים" שאין להם כל הכשרה משפטית או אחריות כלפי השיפוצניק ובפועל יכולים לגרום לשיפוצניק לנזק עצום.

עורך דין תומר סופר עוסק בהכנת בקשות לקבלת רישיון בענף השיפוצים, בייצוג קבלנים בפני רשם הקבלנים, ברישום קבלנים ובהעלאת סיווגי קבלנים. הכתבה באדיבות אתר עורכי הדין לרישום קבלנים LawGuide.

* לתשומת ליבך, המידע בעמוד זה אינו מהווה יעוץ מכל סוג או המלצה לנקיטת הליך או אי נקיטת הליך. כל המסתמך על המידע עושה זאת על אחריותו בלבד. נכונות המידע עלולה להשתנות מעת לעת.