חוק האזרחות קובע את האפשרות החוקית של ישראלים הנשואים לאזרחים זרים להסדיר את מעמד בני הזוג הזרים בישראל, זאת מכוח הזוגיות והנישואין. מטרת הסעיף בחוק נועדה לצורך איחוד משפחות והגנה על זכויותיהם של אזרחי ישראל, הנמצאים בקשר זוגי עם אזרח/ית זר/ה, לקיום תא משפחתי מאוחד בישראל. בימינו, בניגוד לעבר, גם ידועים בציבור וזוגות חד מיניים זכאים להסדרת מעמד של בני זוג זרים בישראל, בהתאם לפסיקה של בתי המשפט.

אזרח ישראלי אשר חפץ להזמין בת זוג זרה לארץ, מחויב בראש ובראשונה בהגשת בקשה להסדרת אשרת כניסה ושהייה טרם הגעת בת הזוג הזרה לישראל. לאחר מכן, יקבל בן הזוג הזר אשרות שהייה זמניות, בהתאם להתקדמות ה"הליך המדורג", לתקופה של בין 5 עד 7 שנים, עד לקבלת תושב קבע או אזרחות בסופו של ההליך.

במסגרת ההליך המדורג, אשר מתנהל מול משרד הפנים באזור מגורי בני הזוג, יהיה על בני הזוג להוכיח שמרכז חייהם בישראל ואת כנות הקשר ביניהם, וזאת במטרה לוודא כי לא מדובר בקשר פיקטיבי לשם השגת מעמד בישראל. העדויות אודות הקשר הזוגי מתבצעות באמצעות מסמכים, תמונות, חשבונות משותפים שמוכיחים את הקשר. בני הזוג הזרים נבדקים מבחינה ביטחונית טרם הגעתם ארצה, ובמהלך הסדרת מעמדם בארץ, והרשויות מוודאות שאין להם עבר פלילי או שאינם מעורבים ביחסי ביגמיה.

לפניה ישירה אל משרד עו"ד כהן, דקר, פקס וברוש לחץ/י כאן

יכולת כלכלית מינימאלית מהווה תנאי להזמנת בן זוג זר במדינות רבות בחו"ל?
כמה כסף יש לך בבנק? אולי השאלה נשמעת בוטה, אבל מדינות רבות, ביניהן מדינות המעודדות הגירה, דורשות כי בני זוג אזרחי המדינה, יוכיחו כי יש להם מספיק כסף בבנק, על מנת לתמוך כלכלית בבני הזוג אותם הם מזמינים לארצם לשם הקמת משפחה.

משרדנו בעל ניסיון רב בתחום ההגירה בישראל, ויחד עם זאת אנו גם מסייעים לישראלים הנשואים לאזרחי מדינות כגון: ארצות הברית, אנגליה, קנדה ועוד להגר לחו"ל. אנו מודעים לעובדה המעניינת, שישראל בהשוואה למדינות הגירה אחרות - אינה מבצעת בדיקה מעמיקה וקפדנית אודות היכולת הכלכלית של בני הזוג הישראלים - המזמינים. 

בכל מדינות החוץ שמנינו מתבצעת בדיקה דקדקנית של יכולת כלכלית, שיורדת לרזולוציות נקודתיות בייחוד במקרים בהם מעורבים ילדים בתמונה. למעשה קיים המושג "ספונסר" שנדרש לחתום ערבות כלכלית על בני הזוג המוזמנים למדינה במידה ואלו יזדקקו למימון.

בריטניה, קנדה, ארצות הברית - ספונסר עבור בן או בת זוג זרים המוזמנים למדינה
בריטניה פותחת את שעריה לאהבה רק אם בני זוג המזמינים מבוססים כלכלית. בבריטניה ישנו דגש מובהק על בדיקת היכולת הכלכלית של בני הזוג הבריטים המזמינים את בני הזוג הזרים לבריטניה. ישנו סכום קבוע בחוק שעל המזמין להרוויח מינימום של 18,600 פאונד לשנה. רשויות ההגירה באנגליה לא לוקחות בחשבון את הכנסתם של בני הזוג הזרים המוזמנים. ניתן גם להוכיח יכולת כלכלית על פי חסכונות של בני הזוג, כאשר המינימום הקבוע בחוק הוא חיסכון על סך 62,500 פאונד. במידה וגם ילדים מעורבים בתמונה אז הסכומים שנדרשים להוכחת יכולת כלכלית יהיו גבוהים יותר מראש. 

לעומת בריטניה, בקנדה אין סכום מוגדר מראש בעניין חסות של בני הזוג המזמינים על בני הזוג המוזמנים, אך המזמינים חייבים להוכיח שיש להם מספיק כסף על מנת לממן את המוזמנים (בני הזוג הזרים) כשהם מגיעים לקנדה ועד לרגע בו יתבססו, ימצאו עבודה ויהיו עצמאים כלכלית.

גם בארה"ב יש צורך בחסות פיננסית לצורך השלמת תהליך ההגירה, יש ביכולתו של ספונסר פיננסי שנותן חסות בעבור בן או בת הזוג הזרים לשכנע את רשויות ההגירה האמריקאיות שהזר לא יהפוך לנטל כלכלי על ארה"ב. אם בני הזוג יוכלו להוכיח שיש להם מינימום של 250,000 ₪ בהשקעות או בחשבון הבנק. 

עורך הדין יהושע פקס (צילום: שירי דקר)
עורך הדין יהושע פקס (צילום: שירי דקר)

מדוע רשויות ההגירה בישראל לא בוחנות בקפידה את היכולת הכלכלית של בן הזוג הישראלי?
השאלה הנשאלת מדוע דווקא מדינת ישראל, זו שנתפסת בעיני רבים כמדינה שאינה מעודדת הגירה בלשון המעטה, כזו שמטרת משרד הפנים היא להגן ולשמור על הצביון היהודי של המדינה, אשר לא דוגלת בהתבוללות ונישואי תערובת באשר הם, דווקא היא - אינה מבצעת בדיקת יכולת כלכלית בקפדנות יתרה כמו בשאר מדינות המערב. 

מדובר בשאלה מעניינת, אשר אין לדעת את התשובה לגביה בוודאות, אולם ישנן השערות לתופעה זו של אי בדיקת יכולת כלכלית בקפדנות של אזרחים המזמינים בני זוג זרים בישראל. 

ראשית, ערך עליון של חיי המשפחה והבית - ייתכן שישראל כמדינה יהודית שמושתתת על ערכי היהדות, רואה בחיי המשפחה ערך עליון ופותחת את שעריה בעקבות האהבה והקמת בית בישראל. למעשה בית המשפט הגבוה לצדק, פסק לא אחת בתיקים הקשורים להסדרת מעמד בישראל כי הזכות להקמת משפחה היא זכות חוקתית, המושתתת על חוק כבוד האדם וחירותו.

שנית, שרידי יסודות סוציאליסטיים בישראל - ישראל הוקמה כמדינה סוציאליסטית וכמדינת רווחה שדואגת לכלל אזרחיה, ייתכן שמדובר בשרידי הסוציאליזם ולכן ישראל אינה מבצעת בדיקה קפדנית של יכולת כלכלית ובוחרת לבחון את הסוגייה מנקודת מבט חברתית ומשפחתית. 

אילו הוכחות ליכולת כלכלית דורש נוהל משרד הפנים להזמנת בת זוג זרה לישראל?
בישראל, כאמור, לא מתבצעת בדיקה מפורטת של היכולת הכלכלית של בן הזוג הישראלי המזמין, אבל הנוהל דורש הצגת מסמכים והוכחות ליכולת של המזמין הישראלי לכלכל את בת הזוג הזרה המוזמנת. נוהל משרד הפנים כולל דרישה של המזמין להציג מסמכים כגון: הסכם שכירות או בעלות על דירה/ בית, תשלום חשבונות שוטפים, תלושי משכורת אחרונים ועוד.

אולם אפילו במקרים שהמזמין מתגורר אצל הוריו, או אינו עובד ונתמך מקצבת הביטוח הלאומי, הוא יכול לכאורה להזמין ארצה בן או בת זוג זרים ואף לקבל על כך אישור מרשויות ההגירה במשרד הפנים, בגלל הערך העליון של הזכות לחיי משפחה בישראל.

הכתבה נכתבה בסיוע גב' שני כנפו מגולת הכותרת.

משרד עו"ד כהן, דקר, פקס וברוש מתמחה בשירותי ההגירה לישראל, ארה"ב, קנדה ואנגליה ומכיר את דיני ההגירה למדינות אלו על כל סעיפיו השונים. מומלץ לבצע את הליך ההגירה בליווי עורך דין הגירה מומחה ומנוסה שסייע לכם בהסדרת המעמד לבני הזוג שלכם, על מנת שתוכלו לממש את זכותכם הבסיסית למשפחה, אהבה וזוגיות. הכתבה באדיבות אתר עורכי הדין לאזרחות ישראלית, ויזה ואשרות עבודה LawGuide.

*לתשומת ליבך, המידע בעמוד זה אינו מהווה יעוץ מכל סוג או המלצה לנקיטת הליך או אי נקיטת הליך. כל המסתמך על המידע עושה זאת על אחריותו בלבד. נכונות המידע עלולה להשתנות מעת לעת.