מחזיק בשיק או שטר חוב שחולל, רשאי לפנות להוצאה לפועל ולפתוח תיק נגד מושך השטר. מושך שטר או מי שהוגשה נגדו תביעה על סכום קצוב בהוצאה לפועל, רשאי להגיש התנגדות לביצוע שטר ולשטוח בה את כלל טענות ההגנה נגד השימוש שבוצע בשטר ונגד פתיחת תיק ההוצאה לפועל.

לפניה ישירה אל עורך דין גיל ויינשטיין, לחץ/י כאן

המועד להגשת התנגדות לביצוע שטר
בהתאם לחוק ההוצאה לפועל, על החייב להגיש את ההתנגדות לביצוע השטר בתוך 30 ימים מיום קבלת האזהרה בדבר פתיחת התיק. נכון להיום, בתקופת הוראת השעה - קורונה, המועד להגשת התנגדות לביצוע שטר הוארך ל - 60 ימים מיום מסירת האזהרה. חשוב לדעת, כי ככל שהחייב יגיש את ההתנגדות במועד, ההליכים שנפתחו בתיק ההוצאה לפועל יעוכבו באופן אוטומטי.
 
אם החייב לא הגיש את ההתנגדות לביצוע שטר במועד הקבוע בחוק, עומדת לו הזכות להגיש את ההתנגדות יחד עם בקשה להארכת מועד ובקשה לעיכוב הליכים, וחובה עליו לתמוך את הבקשה בתצהיר שיצביע על טעם מיוחד שיבהיר מדוע ההתנגדות הוגשה באיחור.
 
ההתנגדות לביצוע שטר והתצהיר שצורף יועברו לדיון בבית המשפט. מומלץ מאוד להגיש את ההתנגדות וכן להתייצב לדיון תחת ייצוג של עורך דין המתמחה בתחום.

עורך הדין גיל ויינשטיין (צילום: סטודיו תומאס)
עורך הדין גיל ויינשטיין (צילום: סטודיו תומאס)

טענות הגנה שניתן לטעון נגד ביצוע השטר
באופן כללי חשוב לציין, כי יש לטעון טענות הגנה מבוססות ולא לטעון טענות כלליות. ככל שהחייב טוען שהוא לא חב בחוב או שאדם אחר חב בחוב במקומו, יש לפרט את השתלשלות העניינים ונסיבותיו ולתמוך זאת בתצהיר ובראיות, שכן ככל וההתנגדות תתקבל, ישמש תצהיר החייב ככתב ההגנה בתיק בית המשפט.

אלה טענות ההגנה הנפוצות:

  1. כשלון תמורה - טענת ההגנה הנפוצה ביותר היא שכלל לא ניתנה תמורה עבור השטר שהופקד ולכן מושך השטר לא היה רשאי לעשות בו שימוש. הדוגמא הקלאסית לכך היא אי הספקת סחורה או אי מתן שירות כמתחייב בהסכם.
  2. שיק ביטחון - מהות הטענה היא כי השיק שהופקד הינו שיק בטחון והתנאי להפקדתו לא התקיים. יש לתמוך טענה זאת בהסכם ולהציג את אי התקיימות התנאי שלא קוים.
  3. שיק שזויף או נגנב - חייב אשר טוען כי השטר שהופקד זויף או נגנב, יידרש להסביר את הנסיבות שהובילו לזיוף או גניבת השטר או השיק. לכן, מומלץ להגיש יחד עם ההתנגדות חוות דעת גרפולוגית שתקבע כי החתימה על השטר זויפה. כמו כן, טענת הגנה זו מעלה שאלות רבות, כגון: האם הוגשה תלונה במשטרה ובמידה ולא מדוע? אילו פעולות החייב ביצע מיד כשנודע לו על זיוף או גניבת השטר? האם השיק חזר מסיבה של ביטול שיק או מסיבה אחרת? ככל שהחייב יתקשה לספק תשובות, הדבר עלול לבוא לרעתו בדיון ההתנגדות בבית המשפט.
  4. בוצע שינוי בשטר ללא הסכמת מושך השטר - למשל, בוצע שינוי בשם המושך או בסכום שמולא בשטר ללא ידיעת בעל השטר.
  5. טענות מכוח דיני החוזים - טענת הגנה זו כוללת בתוכה מגוון רחב של טענות החל מהפרה יסודית של ההסכם על ידי מושך השטר אשר בגינה המושך לא היה רשאי לעשות שימוש בשטר וכלה בטענות של קיזוז; הטעיה; טעות; כפיה ועושק לחתימת הסכם ומתן הבטוחה; חוזה פסול ועוד.

לסיכום
התנגדות לביצוע שטר או התנגדות לתביעה על סכום קצוב הינו הליך אשר פותח את דלתו של בית המשפט לשמיעת טענות נגד ביצוע השטר. התצהיר וכל מסמך שיצורף להתנגדות ייבחן על ידי בית המשפט וישמש בעתיד לצורך ניהול התיק. לפיכך, יש לעשות זאת באופן מקצועי ואחראי ולהעלות טענות הגנה טובות ומבוססות. מומלץ מאוד לקבל ייעוץ וייצוג מעורך דין המתמחה בתחום.

עורך דין גיל ויינשטיין עוסק בייצוג זוכים, בגביית חובות עבור אנשים פרטיים וחברות ובייצוג חייבים במסגרת הליכי התנגדות לביצוע שטר בהוצאה לפועל. לעורך דין גיל ויינשטיין ידע, הצלחות משמעותיות וניסיון רב בפתיחת תיקים בהוצאה לפועל, בביצוע עיקולים, הליכי גבייה, ייצוג חייבים ועוד.

הכתבה באדיבות אתר עורכי הדין LawGuide.

*לתשומת ליבך, המידע בעמוד זה אינו מהווה יעוץ מכל סוג או המלצה לנקיטת הליך או אי נקיטת הליך. כל המסתמך על המידע עושה זאת על אחריותו בלבד. נכונות המידע עלולה להשתנות מעת לעת.