בחודש שעבר, ב-16 בפברואר, פורסם כי שר האוצר, מר אביגדור ליברמן , חתם על צו חדש למיסוי נוזל למילוי סיגריות אלקטרוניות. הצו ייכנס לתוקפו היום והוא מחליף את הצו שאושר על ידי ועדת הכספים חודש קודם לכן.

פרסום זה לא מרמז על תסריט הבלהות שעובר על היבואנים הקטנים והבינוניים מאז נובמבר 2021, אז יצאה טיוטת הצו לאישור ועדת הכספים. הוא לא מביא לביטוי את קולם של אותה יבואנים שמצאו עצמם מול שוקת שבורה, חיים בכאוס כלכלי ומשפטי ותקועים עם סחורה שרכשו עוד בטרם כניסת הצו לתוקף.

הציבור לא יודע שאותם היבואנים מתמודדים מזה כשלושה שבועות עם סחורה שיש לה תאריך תפוגה, שסוללת הסיגריות מתחילה להתרוקן וכי לצד כל אלה הם מתמודדים עם עלויות האחזקה מטורפות ועם מס שקפץ ב-270 אחוזים ומאיים על יציבותם הכלכלית. יש לומר, כי הפארסה החקיקתית סביב הצו המדובר היא בחזקת ״המציאות עולה על כל דמיון״ . 

תוקפו של הצו הראשון שהוצא ב-25 בנובמבר 2021 פקע ב--25 בינואר 2022, לאחר שחלפו 60 הימים שנדרשים לאישורו בוועדת הכספים. לפני מספר שבועות, ב-31 בינואר, פורסם הצו החדש. ב-14 בפברואר, לאחר שהמליאה לא דנה בהצעה, בשל נטישת חברי הכנסת,  פקע הצו הנ״ל ויומיים לאחר מכן הוצא צו חדש.

בין צו לצו נרשמו מספר ימים שבהם לא היה תוקף לצו. משום מה, בימים אלו המערכת לא עודכנה ועל כן היבואנים לא יכלו לשחרר את הסחורה אלא אם כן ישלמו מיליוני שקלים שלא היו בתכנון ואינם קיימים ברשותם. כאילו לא די בקורונה ופגעיה, היבואנים כעת מנסים למצוא פתרון לסיגריות האלקטרוניות שקנו עוד בטרם נכנס הצו לתוקף והחזקתו במחסנים גורמת להם נזקים כלכליים.

עורכת הדין נאוה הנס (צילום: אמיל מושאילוב)
עורכת הדין נאוה הנס (צילום: אמיל מושאילוב)

הסאגה של הסיגריות האלקטרוניות, יש לציין, נמצאת על המדוכה כבר מספר שנים, לאורכן הוגשו עתירות מנהליות על ידי העמותה הרב מגזרית למיגור העישון.

השרים, שהתחלפו באופן תדיר בשנים האחרונות, לא חתמו על הצו המדובר ורק בנובמבר חתם שר האוצר הנוכחי על הצו. יש לציין, כי חלק מהיבואנים קנו את הסחורה עוד בטרם שלח השר את טיוטת הצו לוועדת הכספים. יש לומר עוד,  כי בין הצווים שפקעו וחודשו היו מספר ימים בהם הצו לא היה בתוקף. משמעות הדבר היא כי יבואנים יכלו לשחרר את הסחורה בפטור ממס קנייה כפי שהיה קיים, טרם כניסת הצו לתוקף.

אלא שלמרבה הפלא היבואנים שניסו לשחרר את הסחורה גילו ל"מגינת ליבם" כי במערכות רשות המיסים, הצו שלא היה בתוקף לא עודכן והם נדרשו לשלם מיסים שמגיעים למיליוני שקלים. ממס קנייה בגובה 0, הוקפץ המס ב-270%. היות ולא היו בידיהם אותם מיליוני שקלים, שלא נלקחו בחשבון עת קנו את הסחורה בחו"ל, הביואנים לא יכלו לשחרר אותה.

אנחנו מקווים שרשות המיסים תיעתר לבקשותינו לשחרר את הסחורה בפטור ממס, כפי שהיה טרם כניסת הצו לתוקף. כידוע, חוק זה חוק, ועל כן יש להשיב את הפטור לסחורה שנרכשה טרם כניסת הצו לתוקף ולא לגרום לנזקים נוספים ליבואנים.

הכותבת מייצגת את היבואן יגאל סהר