מה הן מתנות מהדור השלישי? נתחיל בקושייה ,איזה מתנות קיבלנו השנה לכבוד חג הפסח? מידי שנה ובכל חג, יום הולדת וכל אירוע משמח אחר, אנחנו "שוברים את הראש" איזה מתנה להביא למארחים, לחברים לאהובים ולמשפחה.

השנה מסתבר, הצטרפו לארסנל המתנות, יצירות NFT, בעודכם קוראים שורות אלו, אתם תוהים כעת במבט מזוגג ,איך לא חשבנו על זה קודם, ספק בצחוק ספק ברצינות. מסתבר שיש כאלה שהבריקו עם הפריט הנחשק והעניקו אותו, כמתנה, כשי לחג לעובדים לספקים ועוד.

תם עידן המתנות המסורתיות, כעת ובמעבר חד מדלגים לעבר "מתנות מהדור השלישי", פרי יצירתו של "העולם הדיגיטלי".

בעוד הרגולטורים מתלבטים ומנסים למצוא דרכים חמקמקות בחזקת "ללכת עם הקריפטו ולהרגיש בלי" ראה ערך הממונה על שוק ההון והביטוח, שמחד מזהיר מפני השקעות במטבעות דיגיטליים ומאידך משבח את הפוטנציאל של הבלוקצ'יין.

ברחבי הגלובוס, עולם הקריפטו על נגזרותיו צובר תאוצה ואם נתרגם את זה לחיי היום יום, הרי שלמתנות החג המסורתיות: שוקולדים, פירות, גיפט קארד ועוד... מתווספים החג גם טוקנים אשר צמודים ליצירות אמנות, אביזרי גיימינג וכו'.

מדובר בטוקנים (או אסימונים) ייחודיים שלא ניתנים להחלפה- הם נכסים דיגיטליים נדירים, בעלי סימן זיהוי ייחודי, שלא ניתן  להעתיק אותם, המשתמשים בטכנולוגיית הבלוקצ'יין, בכדי להעניק לקונים הוכחת אותנטיות ובעלות. 

כדי לסבר את האוזן יצירות NFT הן רבות ומגוונות מהדורות של ספרים מקוונים,NBA TOP SHOT, סרטונים קצרים של רגעים נבחרים מליגת הכדורסל, סדרות של קופים משועממים, תמונות, ציוצים בטוויטר ומה לא? קצרה היריעה מלהכיל את ההיצע הבלתי נתפס. 

השבוע תפסה את עיני, ידיעה על NFT של צו המעצר של נלסון מנדלה, שנמכר ב-130 אלף דולר.

נציין כי לא מדובר במטאפורה. קיימים בקרבנו, חברים שקיבלו מתנות כאלו לחג ובכלל, מדובר במתנה סופר מקורית שאני מוכרחה להודות, כי הייתי שמחה לקבל, אלא שמעבר להיבט החומרי, יש במתנה הזאת היבט סמלי, שמסמן לכל מי שעוד "מרים את הגבות בתדהמה", כי "הקריפטו ונגזרותיו", כובשים את המיינסטרים בצעדי ענק!!!

אם בפסח אשתקד או אפילו בחגי תשרי, היו אומרים לי שיחלקו מתנות מסוג זה כשי לחג, הייתי חושבת שהדובר "רחמנא ליצלן" הוזה או אולי חוטא "בדמיונות שווא", אלא ש"הרבה מים עברו בנהר" ולא ירחק היום שהמשפט הזה ישמע כ"קלישאה" והמשפט העדכני יהיה "עוד הרבה תנועות יעברו בבלוקצ'יין".

עורכת הדין נאוה הנס  (צילום: יח''צ)
עורכת הדין נאוה הנס (צילום: יח''צ)

רוחות של שינוי
התקופה האחרונה מאופיינת בתמורות רבות, שלא עוצרות באדום ושואטות במרץ ואין לדעת לאן. השנה האזרחית נפתחה, בהכרזת אל סלוואדור על הביטקוין כמטבע רשמי, בעוד שמדינות רבות כמו שוויץ ויפן אימצו אותו באופן מוגבל.

בהמשך השנה היחס לביטקוין עלה לכותרות ובחלק מהמקומות שחל איסור להשתמש במטבע, חל מהפך של ממש. ראהו למשל את רוסיה, שהתנגדה לשימוש בביטקוין ולבסוף באקט שכל העולם היה עד לו, למרבה הצער, עם פתיחת המלחמה העקובה מדם מול אוקראינה אימצה אותו אל חיקה. יש הטוענים כי במלחמה הזאת, הקריפטו הפך לכלי הנשק העיקרי כנגד רוסייה.

בארצות הברית צייץ השבוע בטוויטר, ראש עיריית מיאמי, כי "אנחנו צריכים לשלב את הביטקוין בכל אספקט בחברה שלנו על מנת להפוך אותה לדמוקרטית".

גם במדינה שלנו, "שחקן משנה" לארצות הברית הגדולה, רוחות השינוי כמו גם רוחות האביב מפגישים אותנו כל יום עם הכרזה חדשה. הבנק הדיגיטלי מבית לאומי הודיע על כך שיאפשר רכישת ביטקוין ואתריום באמצעות אפליקציית פפר, אם יקבל אישור מהרגולטורים.

כמו כן, התרחבו אפשרויות ההשקעות בקריפטו באמצעות גופים פיננסיים כמו אלטשולר שחם ואח'. גם Bit2C, בורסת המטבעות הדיגיטליים המובילה בישראל, בישרה כי השיקה דרך נוחה ללקוחותיה הישראלים לשלם מס בצורה ישירה מהפלטפורמה שלה.

ואם במיסים עסקינן, הרי שהשבוע פורסם כי חברת קריפטו, סיכמה עם רשות המיסים כי מי שירכוש וימכור מטבעות ווירטואליים, "במעגל סגור", דרך החברה, שיעור המס שנוכה לו יעמוד על 25% מהרווחים לאחר קיזוז הפסדים בדומה למיסוי על ניירות ערך ובשונה מהתכנון של מס בסך 30% מהתמורה ללא קיזוז הפסדים.

ועכשיו נקנח בקושייה לכבוד חג האביב: האם על מתנה לפסח בטוקן של NFT חייבים לשלם מס? רמז: תלוי באיזה הקשר ניתנה, בין אילו צדדים, בערך הכספי שלה ובעוד מספר שאלות, שיש להשיב עליהן בטרם נוכל לקבוע.