הכתבה הינה במסגרת שיתוף פעולה עם חברת אוביטר

לכל קבלן רשום ניתנת האפשרות לעלות במהלך השנים את הסיווג הקבלני שלו לסיווג גבוה יותר אצל רשם הקבלנים. ככל שהסיווג הקבלני של הקבלן גבוה יותר כך הקבלן יכול לקבל עבודות משתלמות מבחינה כספית ולהעלות את שווי החברה שלו. כדי לעשות זאת ישנם מספר תנאים ודרכים ועל כך במדריך שהכנתי.

על פי חוק ישנן 5 דרגות של סיווג לקבלנים רשומים בענף מסוים. הדירוג מתחיל מסיווג מס' 1 , הנמוך ביותר ומטפס עד לסיווג מס' 5 שהוא הגבוה ביותר. מה ההבדל בין סיווג 1 ל-5? ההבדל הוא בהיתר הניתן לקבלן לבצע פרויקטים בהיקפים כספיים שונים. בדרגה 1 ההיקף הכספי מצומצם מאוד ואילו סיווג 5 מאפשר לקבלן לפעול בהיקף כספי שאינו מוגבל כלל. למשל, הסיווג ההתחלתי של ענף הבניה הוא 100 ג1 שמאפשר לקבלן לבנות עד להיקף כספי של 4.7 מיליון ₪ ו-2000 מ"ר ובמהלך השנים ניתן להגדיל את הסיווג עד לדרגה של 100 ג5 שאז הקבלן יכול לבנות בהיקפים כספיים בלתי מוגבלים.

עורך הדין תומר סופר (צילום: יח''צ)
עורך הדין תומר סופר (צילום: יח''צ)

קבלן המבקש לעלות את הסיווג הקבלני שלו בדירוג יהיה עליו להוכיח כי הגיע לניצול של 70 אחוז של ההיקף הכספי הנוכחי שלו, ורק לאחר מכן הוא יוכל לפעול להעלאת הסיווג . בנוסף לכך, העלאת הסיווג הקבלני יכול להתרחש רק לאחר שיש לקבלן וותק של שנה אחת לפחות בסיווג הנוכחי שלו וכן שאותו קבלן שעמד בתנאים נוספים בהתאם לנדרש בענף אליו הוא משויך - כמו העסקת בעלי כישורים עם ניסיון רלוונטי בסיווג אותו הוא מבקש להעלות.  

הרעיון בהעלאת סיווג הוא, כי הקבלן יבצע פרויקטים בסדר גודל כספי התואם את ניסיונו ומקצועיותו ומכאן, שכל קבלן ירצה וישאף, במהלך השנים, להעלות את הסיווג שלו, דבר שיוכיח גם את ניסיונו בתחום וגם יאפשר לו להרוויח יותר מעבודתו. 

חשוב לדעת, כי קבלן שמבצע פרויקט מעבר לדירוג המופיע ברישיון שלו עובר על החוק ומסתכן למעשה בסנקציות עונשיות שכן מדובר בעבירה על החוק כי אותם קבלנים אינם מורשים לבצע עבודות בדירוג גבוה יותרו ומשכך עלולים לגרום בשל כך למותם של פועלים או לבצע עבודות באופן לקוי . 

חשוב לזכור כי פנייה לרשם הקבלנים לצורך העלאת הסיווג הקבלני בצורה שאינה מקצועית עלולה לפגוע בקבלן עצמו ואף יכולה לגרום לפסילת הסיווג וביטול הרישיון. על כן, כדי לבצע זאת בצורה המיטבית שתוביל להעלאת הדירוג, חשוב להיוועץ בעורך דין מומחה בנושא רישום קבלנים, שיש לו את הניסיון בהכנה ובייצוג קבלנים בפני הוועדה של רשם הקבלנים

בכל מקרה את ההחלטה האם להעלות את הסיווג לקבלן תלויה בהחלטה של וועדה מיוחדת לכך אשר בוחנת, האם הקבלן עומד בכל התנאים הנדרשים לצורך כך, הועדה מתבססת על אופן הגשת הבקשה וכן על המסמכים המצורפים לה. 

הכתבה באדיבות פורטל המשפט obiter.co.il

הכתבה הינה במסגרת שיתוף פעולה עם חברת אוביטר, במידה ומצאתם טעות בכתבה מוזמנים לשלוח את התיקון למייל: [email protected]  
(לצורך איתור מהיר של הכתבה, חשוב להקפיד לכלול במייל את הלינק של הכתבה).